شب قدر تجلی پیوند قرآن و امام(ع) است/ اعمال‌مان به سمتی برود که امام عصر(عج) می‌خواهد


شب قدر تجلی پیوند قرآن و امام(ع) است/ اعمال‌مان به سمتی برود که امام عصر(عج) می‌خواهد

حجت‌الاسلام اسحاقیان با بیان اینکه شب قدر تجلی پیوستگی قرآن و اهل بیت(ع) است، گفت: شب قدر، نماد و تجسم مقدرات و تغییر و اصلاح سبک زندگی به سبک امامت و مهدویت است، یعنی همه اعمال و رفتارها باید به سمتی برود که امام زمان(عج) می‌خواهند.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، به مناسبت فرا رسیدن شب های قدر که به تصریح روایات، در آن سرنوشت و مقدرات یک ساله آینده انسان ها مشخص می شود و به منظور بررسی ارتباط و پیوند این شب ها با وجود مقدس امام زمان(عج) با حجت‌الاسلام «جواد اسحاقیان»، کارشناس مرکز تخصصی مهدویت و استاد حوزه و دانشگاه، گفتگویی ترتیب داده ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

حجت الاسلام اسحاقیان با بیان اینکه شب قدر تجلی پیوستگی قرآن و اهل بیت(ع) است، اظهار کرد: امام هر عصر و زمانی واسطه این ارتباط است و امروز امام زمان(عج) این ارتباط را در ابعاد فردی، اجتماعی و سیاسی برقرار می کنند و همه فیوضات بواسطه وجود مقدس ایشان به ما می رسد.

این کارشناس مهدوی با بیان اینکه برای این مسئله استدلال هایی وجود دارد، تصریح کرد: از نکات مطرح در روایات، استمرار شب قدر برای همه دوران ها است؛ از ابوذر غفاری روایت است که به پیامبر(ص) عرض کردم: آیا شب قدر فقط در زمان انبیاء الهی همچون شما وجود دارد؟ رسول خدا(ص) فرمودند: شب قدر تا قیامت ادامه دارد؛ یعنی ولایت تکوینی و تشریعی تا قیامت مستمر است.

وی ادامه داد: همچنین امیرالمومنین(ع) فرمودند: شب قدر در همه سال ها هست، سرنوشت انسان در آن شب نازل می شود، والیانی بعد از رسول خدا(ص) برای تصدی مقدرات انسان ها وجود دارند (اصول کافی، کتاب الحجه، حدیث دوم). روایت دیگری از امام جواد(ع) است که می فرمایند: خداوند شب قدر را در ابتدای آفرینش دنیا قرار داد و بعد در آن شب، نخستین پیامبر و نخستین وصی را آفرید. این یعنی همه تحولات عالم وابسته به شب قدر است و در هر زمان نبی و وصی‌ای برای تصدی مقدرات عالم در این شب حضور و وجود دارد.

حجت الاسلام اسحاقیان تاکید کرد: و از امام صادق(ع) است که فرمودند: شب قدر در همه زمان ها هست اگر شب قدر را بردارند، قرآن هم برداشته می شود، یعنی قرآن با همه نظام های اجتماعی اخلاقی به شب قدر وابسته است. و از امیرالمومنین(ع) روایت است که: مرا در شب قدر همه ساله نیرویی افزوده می شود و این در فرزندانم تا قیامت باقی است.

کارشناس مرکز تخصصی مهدویت در ادامه ابراز کرد: ما قرآن را در اختیار داریم که نماد عصمت و حفاظت و هدایتگری است از سوی دیگر، این قرآن، پیوند عالم وحیانی است و انسانی می آید که نماد عصمت و طهارت و جزء صادقین است، در نتیجه او هم واسطه فیض است اینجا معرفتی نیاز است که بتوان از این دو منبع فیض بهره بگیریم چون با معرفت است که محبت ایجاد می شود، چنان که قرآن می فرماید: برای راه یافتن به سوی خدا مسیری جز مودت وجود ندارد. چنان که در روایت است که خدا بواسطه ما اهل بیت(ع) شناخته و باران رحمت نازل می شود.

وی تصریح کرد: شب قدر، نماد و تجسم مقدرات و تغییر و اصلاح سبک زندگی به سبک امامت و مهدویت است، یعنی همه اعمال و رفتارها باید به سمتی برود که امام زمان(عج) می خواهند؛ البته اینجا موانعی هست که باید رفع شود مثل جهالت، وابستگی به نفس، وابستگی به کانون های قدرت.

حجت الاسلام اسحاقیان اضافه کرد: ما باید ائمه (ع) را به عنوان الگو انتخاب کنیم، تا چنین نشود مقدرات و تغییرات ما اصلاح نمی شود؛ امضای مقدرات به دست امام زمان(عج) در شب قدر فقط ظاهری نیست وقتی مقدرات جامعه اسلامی زمانی مورد تایید خدا خواهد بود که وضعیت کنونی بر جامعه اسلامی حاکم نباشد مثل سکوت در مقابل جسارت هایی که به مسجدالاقصی به عنوان قبله نخست مسلمین می شود!

وی تاکید کرد: لذا باید طواغیت و نفس را کنار بگذاریم و امام را در صدر قرار دهیم، چون شب قدر در عین وابستگی به خدا و عالم قدس، وابسته به انسان و عملکرد او نیز است، یعنی انسان هم نقش دارد؛ «کُلُّ نَفْسٍ بِما کَسَبَتْ رَهِینَةٌ؛ هر کسى در گرو دستاورد خویش است» این مسئولیت و وظیفه انسان را یادآور می شود مسئولیتی که پذیرش آن در مقدرات شب قدر هم تاثیر دارد.

حجت الاسلام اسحاقیان در پایان خاطرنشان کرد: در بُعد فردی و اجتماعی هر چه درستی و راستی است باید کسب شود تا مقدرات خوب نصیب انسان شود؛ امام، هم واسطه فیض و معنویت است هم الگو و جهت دهنده مسیر ما در ابعاد فردی، اجتماعی، سیاسی و ... شب قدر این پیوندها را نشان می دهد.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج