طوفان شن عربستان را در نوردید


طوفان شن عربستان را در نوردید

پس از گزارش رسانه‌ها درباره وزش طوفان شن در عراق و کویت، عربستان سعودی از ورود این موج به برخی استان‌های این کشور خبر داد.

طوفان شن عربستان را در نوردید

به گزارش راهبردمعاصر، دفاع مدنی عربستان سعودی، شامگاه دوشنبه، در بیانیه‌ای درباره وزش طوفان شن در این کشور هشدار داد.

این سازمان در حساب کاربری خود در شبکه توئیتر ضمن اعلام وزش باد سطحی در این کشور، پیش‌بینی کرد که وزش طوفان شن باعث عدم دید افقی در برخی از استان‌های عربستان شود.

در این بیانیه با اشاره به مهم‌ترین شهر‌ها و استان‌هایی که پیش‌بینی می‌شود تحت تأثیر این شرایط جوی بد قرار گیرند، از شهر‌های «الزلفی»، «الغاط»، «المجمعه»، «نادق»، «رماح» و «شقراء» نام برده شده است.

رسانه‌های سعودی با اشاره به شرایط بد جوی عراق، گزارش دادند که این طوفان شن از کویت وارد مرز‌های عربستان سعودی شده است.

این گزارش در حالی منتشر شده است که طوفان شن روز دوشنبه عراق را درنوردید. در پی این طوفان، ۴۰۰۰ نفر از شهروندان عراقی به دلیل مشکلات تنفسی راهی بیمارستان شدند و فرودگاه‌ها، مدارس و ادارات دولتی سراسر این کشور تعطیل شدند.

وبگاه «المانیتور» روز دوشنبه در گزارشی با اشاره به اینکه این طوفان به دلیل فرسایش خاک، خشکسالی شدید و بارندگی کم مرتبط با تغییرات آب و هوایی است، در این خصوص نوشت این هشتمین طوفان گرد و غبار از اواسط آوریل است که عراق را تحت تاثیر قرار می‌دهد. آخرین مورد در اوایل ماه جاری منجر به مرگ یک نفر و بستری شدن بیش از ۵۰۰۰ نفر دیگر به دلیل مشکلات تنفسی در بیمارستان‌های این کشور شد.

خاورمیانه همواره درگیر گرد و غبار و طوفان‌های شن بوده است؛ اما وزش طوفان در سال‌های اخیر روندی تصاعدی داشته و شدیدتر شده است.

عرضه آب در عراق سال‌هاست که رو به کاهش است و عراق به عنوان یکی از پنج کشور آسیب‌پذیر جهان در برابر تغییرات اقلیمی و بیابان‌زایی طبقه‌بندی می‌شود. در ماه آوریل، یک مقام وزارت محیط زیست این کشور هشدار داده بود که عراق ممکن است طی دو دهه آینده با ۲۷۲ روز گرد و غبار در سال روبرو شود./فارس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آب و هوا

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دوبله خنده دار رضا شفیعی‌جم به زبان کُردی!/ ویدئو