سه گونه گیاه دارویی لارستان گواهی فاقد آلایندگی سموم دریافت کردند


سه گونه گیاه دارویی لارستان گواهی فاقد آلایندگی سموم دریافت کردند

لارستان- ایرنا- کارشناس گیاهان دارویی جهاد کشاورزی لارستان فارس از اختصاص سه پروانه حد مجاز آلاینده ها در سال جاری به سه گونه گیاه دارویی موجود در این شهرستان خبر داد.

عالیه سادات رفعت حقیقی روز سه شنبه با بیان اینکه این گیاهان شامل آویشن ، مرزنجوش و مریم گلی است تصریح کرد: پروانه ICM در محصولات کشاورزی به زارعان و باغدارانی تعلق می گیرد که با رعایت اصول مدیریت تلفیقی عوامل خسارت زا، محصولات تولیدی آنها پس از بررسی آزمایشگاهی فاقد باقیمانده سموم و سایر آلاینده ها باشند.

وی افزود: عبدالله وفایی خوری از کشاورزان پیشرو بخش مرکزی لارستان که برای اولین بار اقدام به کشت گیاه دارویی آویشن شیرازی در لارستان نموده، در راستای ارائه گیاهان دارویی گواهی شده به بازار مصرف اقدام به اجرای طرح محصول سالم و اخذ گواهی ICM نموده است.

رفعت حقیقی با تأکید بر لزوم ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی گیاهان دارویی در لارستان اظهار کرد: پس از بررسی‌های آزمایشگاهی و تأیید عدم وجود نیترات، سموم و فلزات سنگین در گیاهان دارویی، گواهی تولید محصول سالم از سوی انجمن صنفی کلینیک‌های گیاه‌پزشکی استان فارس برای این محصول صادر شد، که گام بزرگی در جهت افزایش صادرات محصولات کشاورزی خصوصا گیاهان دارویی به سایر کشورها است.

کارشناس گیاهان دارویی جهاد کشاورزی لارستان با بیان اینکه تولید محصولات گواهی شده کشاورزی به ویژه گیاهان دارویی پاسخی به دغدغه مصرف کنندگان در زمینه سلامت محصولات غذایی و دارویی است، تصریح کرد: با توجه به هزینه های تولید محصولات گواهی شده، وظیفه ما حفظ و حراست بیشتر از این گنجینه های ارزشمند طبیعی است.

رفعت حقیقی بیان کرد: کشت گیاهان دارویی و تولید فرآورده های گواهی شده آن می تواند به عنوان یک ضرورت ملی و در قالب یک برنامه مشخص و جامع، خودکفایی دارویی، اشتغال و توسعه بخش کشاورزی را به دنبال داشته و به عنوان عامل مهمی در ارز آوری برای کشور اثرگذار باشد.

از مجموع بیش از یک میلیون و ۲۵۰ هزار هکتار عرصه جنگلی و مرتعی در شهرستان لارستان حدود ۹۰ درصد آنها منابع ملی است.

اجرای سایت الگویی پنبه مرکز جویم لارستان

روابط عمومی جهاد کشورزی لارستان هم در خبری دیگر از زبان مسئول مرکز جهاد کشاورزی جویم از اجرای سایت الگویی پنبه با دو تیمار کشت مسطح و بی خاک ورزی درسطح ۲ هکتار در این بخش خبر داد.

نگهدار اولادحسین گفت : این سایت الگویی که در مزرعه ابراهیم ابراهیم زاده اجرا شده است از بذر گواهی شده رقم گلستان استفاده شده و مجهز به سیستم آبیاری تیپ می باشد.

وی با اشاره به اینکه بذر مصرفی با سم کربوکسین تیرام ضدعفونی شده است بیان کرد : به منظور کنترل علفهای هرز در این مزرعه علف کش پیش رویشی ترفلان قبل از کشت بکار برده شده است .

اولادحسین با بیان اینکه کشت با دستگاه کف کار و کشت مستقیم صورت گرفته است ،گفت : کودهای پایه سولفات آمونیوم، سوپر فسفات تریپل و سولفات پتاسیم استفاده شده است.

بر اساس برآوردهای انجام شده بیش از ۳۳ درصد تولید سالانه پنبه در استان فارس مربوط به شهرستان لارستان است.

فارس یکی از قطب‌های مهم کشت پنبه در کشور محسوب می‌شود که به لحاظ سطح زیر کشت پس از استان خراسان رضوی رتبه دوم را به خود اختصاص داده اما به لحاظ عملکردی در رتبه نخست میزان برداشت پنبه در کشور قرار دارد.

پلمب انبار فروشگاه مواد غذایی در لارستان

همچنین روابط عمومی جهاد کشاورزی لارستان اعلام کرد: کارگروه امنیت غذایی این شهرستان شامگاه دوشنبه هفته جاری در قالب رزمایش جهادگران فاطمی از کشف مقاری روغن احتکار شده در یک انبار در این شهرستان خبر داد.

سه گونه گیاه دارویی لارستان گواهی فاقد آلایندگی سموم دریافت کردند

علی سعیدی نژاد، معاون فنی و اجرایی جهاد کشاورزی لارستان تصریح کرد: میزان روغن خوراکی کشف شده از این انبار غیرمجاز ۹۱۲ لیتر بوده است.

به گفته سعدی نزاد، طی بازدید اعضا قرارگاه امنیت غذایی شهرستان شامل صمت ، بسیج اصناف ، بازرسان اتاق اصناف، پلیس امنیت عمومی و پس از کشف این میزان روغن احتکار شده ، این انبار به دستور دادستان عمومی و انقلاب شهرستان تا تعیین تکلیف قانونی پلمب شد.

سعیدی نژاد با بیان اینکه کالاهای اساسی به مقدار کافی در بازار موجود است از شهروندان خواست در صورت مشاهده هر گونه تخلف موارد را از طریق شماره تلفن ۱۲۴ - ۱۳۵ و ۰۷۱۵۲۳۳۵۰۰۷ بازرسان اتاق اصناف اطلاع دهند.

شهرستان لارستان به مرکزیت لار در فاصله حدود ۳۸۰ کیلومتری شیراز در جنوب استان فارس واقع شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دختر امریکاییِ دو سر که با هر دو سرش حرف میزند !