رنج‌های جشنواره تئاتر کُردی سقز از نبود زیرساخت‌ها


رنج‌های جشنواره تئاتر کُردی سقز از نبود زیرساخت‌ها

سنندج- ایرنا- نبود زیرساخت های لازم، آیین نامه مشخص، نبود متد و سیاست گذاری و از همه مهمتر نبود منبع مالی مشخص برای برگزاری جشنواره تئاتر کُردی سقز باعث گلایه مندی کارگردانان و هنرمندان پیشکسوت این جشنواره شده است.

به گزارش ایرنا، جشنواره تئاتر کُردی سقز ۱۷ دوره از برگزاری آن سپری می شود ولی کماکان زیرساخت های لازم برای برگزاری یک جشنواره ایده‌ال فراهم نشده است، نبود چند سالن نمایش مجهز و با امکانات، نبود منبع مالی معین برای برگزاری جشنواره و عدم سیاستگذاری و آیین نامه مشخص، تئاتر کُردی سقز را با چالش های جدی مواجه کرده است که برای واکاوی این موضوع با چند کارگردان با سابقه کردستانی گفت و گو کردیم.

جشنواره تئاتر کُردی سقز باید در تقویم مرکز هنرهای نمایش وزارت فرهنگ ثبت شود

هنرمند پیشکسوت سقزی در این ارتباط گفت: در سال ۱۳۷۸ جشنواره تئاتر کردی سقز آغاز به کار کرد و بعد از سالها تلاش برای برگزاری این جشنواره هیچکس فکر نمی کرد این جشنواره در سال ۱۴۰۱ به هفدهمین دوره برگزاری برسد.

اسماعیل پاشایی با اشاره به اینکه جشنواره تئاتر کُردی سقز، جایگاه خودش را در میان هنرمندان تئاتری کُردهای ایران و سراسر جهان باز کرده است، افزود: این جشنواره مورد علاقه و حمایت همه هنرمندان حوزه فرهنگ و هنر است و می طلبد برای برگزاری هرچه باشکوه تر آن تلاش های بیش از پیشی صورت بگیرد.

او با بیان اینکه خواسته هنرمندان و بانیان جشنواره تئاتر کُردی هنوزم که هنوزه مورد توجه مسئولان قرار نگرفته است، ادامه داد: گنجاندن جشنواره تئاتر کردی سقز در تقویم مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مثل بقیه جشنواره های که هر سال در ایران برگزار می شود و تعیین بودجه مشخص برای برگزاری جشنواره ۲ دغدغه جدی هنرمندان و دبیران این جشنواره است.

این هنرمند سقزی که چندین سال است برای تئاتر این شهر تلاش می کند، گفت: دغدغه هنرمندان تئاتر کردستانی است که کارهای فرهنگی را نمی شود با امکانات و منبع مالی اندک اجرا کرد بنابراین باید اختصاص اعتبار مناسب و درخور برای برگزاری این جشنواره انجام شود تا برگزارکنندگان این جشنواره با آسودگی خیال فعالیت کنند.

پاشایی از نماینده مردم شهرستانهای سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی خواست این مسئله را به جد پیگیری کند چون این دغدغه های برگزارکنندگان و هنرمندان این دیار است.

جشنواره تئاتر کُردی باید متُددار شود

کارگردان بانه‌ای که با نمایش "ئاژه‌ل" در این جشنواره حضور دارد نیز در این ارتباط اظهار داشت: جشنواره تئاتر کُردی نه تنها برای سقز بلکه برای هنر کُردی و مناطق کردنشین ایران و کشورهای جهان زیر بنا و و جایگاه خوبی باشد اما بعد از ۱۷ دوره از برگزاری این جشنواره هنوز امکانات و تجهیزات لازم را ندارد.

فرزاد حسن میرزایی ادامه داد: این جشنواره هر ساله در تاریخ مشخصی برگزار نمی شود و هر بار به وقت دیگری موکول می شود که این می تواند یک ایراد برای جشنواره ای باشد که ۱۷ دوره از آن می گذرد.

این هنرمند که ۹ دوره در جشنواره تئاتر کُردی سقز حضور داشته افزود: هنوز یک راهکار یا سیاستگذاری مشخص و معینی را ندیدیم تا بدانیم که این جشنواره از یک متُد مشخصی پیروی می‌کند.

وی اضافه کرد: در کل بودن فستیوال تئار کُردی اتفاق فرخنده ای است و امیدوارم این جشنواره بعد از ۱۷ دوره از آن در دوره‌های بعدی یک متُد مشخصی را داشته باشد تا شرکت کننده ها هم راهکاری داشته باشند تا با چه کارهایی در این جشنواره حضور داشته باشند.

حسن‌میرزایی به نمایش "ئاژه‌ل" اشاره کرد و گفت: این نمایش به موضوع مشکلات در جامعه می پردازد که حدود پنج ماه برای این کار تمرین کردیم و کاملاً با پشتکار عمل کردیم و خوشبختانه امروز بعد از اجرای موفق و استقبال بی نظیر از آن، توانست رضایت مندی و ارتباط خوبی با تماشاچیان برقرار کند.

آیین نامه جشنواره تئاتر کُردی ترسیم شود

بازیگر و کارگردان سقزی هم در این ارتباط گفت: جشنواره تئاتر کُردی سقز بعد از ۲۴ سال، تمام مناطق کردنشین را تحت سیطره خودش قرار داده و کُردها با زبان مادری خود در این جشنواره نمایش اجرا کردند.

داریوش رفعتی با اشاره به برگزاری ۱۷ دوره از جشنواره تئاتر کردی که هنوز با مشکلات و یکسری کمبود امکانات دست و پنجه نرم می کنند، افزود: هنرمندان این عرصه از لحاظ معنوی از هیچ کوششی دریغ نکردند.

این هنرمند سقزی یادآور شد: جشنواره تئاتر کردی در یازدهمین دوره از آن شناسنامه ای را برای خودش به وجود آورد و با استفاده از تنظیم آیین‌نامه و تهیه آیین نامه جشنواره تئاتر کُردی توانست یک چارچوب خاصی را برای جشنواره در نظر داشته باشد که متاسفانه به هر دلایلی این آیین نامه کنار گذاشته شد.

رفعتی می گوید: واقعاً این آیین نامه جشنواره تئاتر کردی حتما و دوباره روی میز قرار بگیرد تا مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بتواند این آیین‌نامه را بپذیرد و در نهایت برای خود بودجه‌ای مشخص تعریف کند.

تئاتر کُردی سقز می تواند پایگاه مستحکمی برای شناساندن فرهنگ کُردها باشد

کارگردان سنندجی که در این جشنواره با نمایش "هاری" حضور دارد نیز در این ارتباط گفت: جشنواره تئاتر کُردی سقز با اینکه می‌تواند پایگاه مستحکمی برای شناساندن فرهنگ بومی کُردها به تمام جهانیان باشد، از لحاظ زیرساخت آنچنان که باید و شاید به آن توجهی نمی شود.

افشین خدری افزود: آیین ها، رسم ها، فرهنگ عامه و تاریخ و هر آنچه که دغدغه ذهنی روانی هنرمندان است توجه آنچنانی به آن نمی شود و همیشه ما هنرمندان این دغدغه ها را داریم.

این هنرمند سنندجی هم به اعتبار و بودجه مشخص برای برگزاری جشنواره تئاتر کُردی سقز اشاره کرد و گفت: وقتی که ما معرف ایران و کردستان هستیم باید زمینه های آن فراهم شود تا بتوانیم هنر و فرهنگ خودمان را به تمام جهان معرفی کنیم.

خدری اضافه کرد: از مسولین عاجزانه خواهش می کنم بودجه مناسب تری برای برگزاری جشنواره تئاتر کُردی سقز اختصاص دهند تا ما هنرمندان و دبیران آن دست به دامان مهمانسراهای درجه ۳ استان برای پذیرش و اسکان مهمانان خارجی نباشیم.

سطح جشنواره تئاتر کُردی سقز عالی است

رنج‌های جشنواره تئاتر کُردی سقز از نبود زیرساخت‌ها

کارگردان نمایش "دوورترین شاری جیهان" از ارومیه در حاشیه هفدهمین جشنواره تئاتر کُردی سقز اظهار داشت: جشنواره تئاتر کُردی سقز یکی از مشهورترین جشنواره های تئاتر در مناطق کُردنشین جهان است و این جشنواره جایگاه ویژه ای در میان هنرمندان دارد.

سمانه میرزایی ادامه داد: خوشحالم که در این جشنواره حضور دارم و نمایشم از میان ۴۰ اثر ارسالی به دبیرخانه بعنوان اثرهای شرکت کننده در این جشنواره انتخاب شد و امروز هم به روی صحنه رفت.

این هنرمند اهل ارومیه با اشاره به اینکه برای سومین بار است که در این جشنواره حضور دارم و این دوره اولین حضورم بعنوان کارگردان و بازیگر است، افزود: این جشنواره را فرصتی برای ارتقای سطح هنری خودم می دانم و به حضور در این جشنواره افتخار می کنم.

این هنرمند جوان به نمایش "دوورترین شاری جیهان" اشاره کرد و گفت: این نمایش قبلا در جشنواره های بین المللی دهوک و کرکوک اقلیم کردستان به روی صحنه رفته بود و امروز هم در این جشنواره با استقبال بی نظیر علاقمندان به تئاتر اجرا شد.

میرزایی می گوید: نمایش "دوورترین شاری جیهان" زن آواره‌ای را نشان می دهد که به دنبال شهر و دیار خودش است و از تلاش برای یافتن شهر خود دست بر نمی دارد و در این راه امیدش را از دست نمی دهد.

کارگردان نمایش "دوورترین شاری جیهان" در هفدهمین جشنواره تئاتر کُردی سقز گفت: این نمایش در واقع به مخاطب می گوید، انسان هر چند آواره و سرگردان باشد ولی نباید امیدش را از دست دهد و از تلاش کردن دست بر ندارد.

سقز با بیش از ۲۲۶ هزار نفر جمعیت دومین شهرستان پر جمعیت استان کردستان است که در ۱۹۰ کیلومتری شمال سنندج مرکز این استان قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کشف جسد 2 کودک بعد از 3 کشف شد + عکس