مازندران 750 لیتر در ثانیه کمبود آب آشامیدنی دارد


مازندران 750 لیتر در ثانیه کمبود آب آشامیدنی دارد

ساری - ایرنا - مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب مازندران تولید آب آشامیدنی این شرکت را حدود 10 هزار لیتر در ثانیه اعلام کرد و گفت : از آن جایی که 30 درصد آب استحصال شده به دلیل تلفات ناشی از فرسودگی شبکه به هدر می‌رود ، مازندران در زمان پیک مصرف با کمبود 750 لیتر آب در ثانیه مواجه می شود.

بهزاد برارزاده روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اظهار این که گردشگرپذیر بودن استان هم مشکل کمبود آب را حادتر می کند ، افزود : از آن جایی که حضور مسافران و گردشگران در استان طی سال به خصوص در ایام نوروز ، تعطیلات پایان هر هفته و ایام تابستان دائمی شده است ،به طور متوسط میزان مصرف آب شرب در این ایام حدود ۲۰ درصد از روزهای عادی سال بیشتر می شود.

وی ظرفیت تولید آب شرکت آب و فاضلاب مازندران از مجموع حدود یکهزار منبع آبی شامل چاه ،چشمه و سدها را ۱۵ هزار ۴۲۵ لیتر عنوان کرد و گفت : متاسفانه به دلیل مشکلات ناشی از کم بارشی و برداشت های بیش از حد چاه های عمیق ، هر سال شاهد افت شدید سطح آب های زیر زمینی و در نتیجه کاهش ظرفیت تولید استان هم هستیم که مشکلات را در آینده پیچیده خواهد کرد.

برارزاده با استناد به بررسی های آماری ، میانگین مصرف مشترکان آب در مازندران از ۶ هزار و ۲۰۰ تا حدود هفت هزار و ۴۰۰ لیتر بر ثانیه اعلام کرد و افزود که این میزان در برخی از شهرهای گردشگرپذیر بویژه در غرب استان تا ۱۰۰ درصد افزایش می یابد.

وی با اظهار این که مازندران با دو چالش در بخش آب شرب مواجه است، توضیح داد : از یک سو کاهش میزان بارندگی را داریم که باعث بروز خشکسالی شده است و از سوی دیگر وسعت تاسیسات تولید ، توزیع و انتقال آب از طریق کیلومترها خطوط انتقال و شبکه های آبرسانی است که باید به آن قرار گرفتن بسیاری از شهرهای استان در نزدیکی ساحل و مشکلات ناشی از آن را هم اضافه کرد.

این مسوو ل گفت : نکته مهم دیگر این است که در کشور ما نسبت قیمت آب به متوسط درآمد اقشار جامعه بسیار پایین تر از متوسط جهانی است و در نتیجه در حال حاضر شرکت آب و فاضلاب مازندران به ازای فروش هر یکهزار لیتر آب ۶ هزار و ۱۵۴ ریال زیان می بیند.

استانی با مصرف بالا

برارزاده سرانه تولید آب در مازندران در بخش شهری را ۲۹۱ لیتر و روستایی را ۳۱۲ لیتر در روز عنوان کرد و بیان داشت : به همین دلیل مازندران جزو ۱۰ استان با مصرف بالای آب در کشور محسوب می شود .

وی تعداد مشترکان آب شرب شهری مازندران را ۶۵۸هزار و تعداد مشترکان روستایی را هم ۴۷۲ هزار عنوان کرد و افزود : با توجه به این که رویکرد تامین آب در استان از چاه های عمیق به سمت آب های سطحی جمع آوری شده پشت سدهای تغییر یافته ، مشکلات کمبود آب حل و فصل خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مازندران کاهش هدر رفت آب را جزء وظایف و از رئوس مهم برنامه های این شرکت برشمرد و گفت : به رغم محدودیت منابع مالی و اعتباری ، این مسایل از طریق اصلاح شبکه های فرسوده و همچنین افزایش سرعت رفع اتفاقات با جدیت پیگیری می شود.

وی تاکید کرد : سامانه متمرکز ۱۲۲ در تمامی شهرهای استان راه اندازی شده است که شهروندان براحتی و به سهولت می توانند موارد شکستگی را از طریق این سامانه به همکاران شرکت اطلاع دهند.

مازندران 750 لیتر در ثانیه کمبود آب آشامیدنی دارد

برارزاده در زمینه تغییر الگوی مصرف نیز از مشترکان یاری خواست و گفت : ضروری است تا همه با فرهنگ سازی و آگاهی بخشی در زمینه ها مصرف بهینه و صرفه جویی آب شرب با تغییر الگوی مصرف آب اقدام عملی کنیم ، ضمن این که ترویج استفاده از تجهیزات و شیرآلات کاهنده مصرف جزو برنامه های شرکت است و بنا بر این کاهش سرانه مصرف منجر به کاهش سرانه تولید می شود.

وی افزود : در حال حاضر پروژه های در حال تکمیل رصد و مانیتورینگ می شود تا بدین گونه با شناسایی اولویت ها ، جهت ممیزی مجدد پروژه ها تدابیر لازم اتخاذ شود.

برارزاده نشت یابی (نشت نامرئی ) در شبکه توزیع و انشعابات،اولویت بندی بازسازی و نوسازی شبکه توزیع،استاندارد سازی انشعابات آب،تست خوشه ای کنتور مشترکین،خرید و نصب اقلام کاهنده مصرف آب ،خرید و نصب کنتور در ورودی شبکه توزیع خروجی مخازن و کالیبراسیون کنتورهای شبکه را از دیگر برنامه های این شرکت برای کاهش هدرفت و اصلاح الگوی مصرف برشمرد.

مازندران 750 لیتر در ثانیه کمبود آب آشامیدنی دارد

عقب ماندگی ۵۳درصدی مازندران در تصفیه فاضلاب شهری

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب مازندران همچنین در مورد آخرین وضعیت شبکه فاضلاب استان نیز گفت : مطالعات فاضلاب تعدادی از شهرهای استان از سال ۱۳۶۹ و عملیات اجرایی آن از سال ۱۳۷۴ در شهرهای جویبار، ساری، بابل، بابلسر، نوشهر و چالوس آغاز شد و با گذشت بیش از ۲۷ سال از شروع عملیات اجرایی در این شهرها، در حال حاضر ۱۷.۶ درصد از جمعیت شهری و ۱۲ درصد جمعیت کل استان تحت پوشش طرح های جمع آوری و تصفیه فاضلاب هستند که در مقایسه با متوسط کشوری حدود ۵۳ درصد از اختلاف قابل توجهی برخوردار است.

وی مهم ترین دلایل عقب ماندگی در بخش فاضلاب را مشکلات تامین اعتبارات مورد نیاز، سختی و صعب العبور بودن مسیر اجرای طرح ها، جمعیت مازاد و گردشگرپذیر بودن استان و سطح تراز بالای آب های زیرزمینی و زیرسطحی در شهرها و روستاهای استان عنوان کرد.

برارزاده اظهار داشت : از ۶۳ شهر استان مازندران, عملیات اجرایی در ۱۴ شهر شامل ؛ ساری، بابل، بابلسر، جویبار، نوشهر، چالوس، آمل، قائمشهر، محمودآباد، تنکابن، رامسر، بهشهر، نکا و گلوگاه در حال انجام است و ۴ شهر دیگر شامل نور، رویان، ایزدشهر و فریدونکنار به رغم درج در پیوست قانون بودجه به دلیل عدم تملک زمین تصفیه خانه، عملیات اجرایی آن آغاز نشده است.

وی ادامه داد: هچنین اجرای طرح فاضلاب در ۱۰ شهر دیگر استان شامل نشتارود، سلمانشهر، عباس آباد، کلارآباد، سرخرود، زیراب، بهنمیر، پل سفید، شیرگاه و کلاردشت در مرحله مطالعات توجیهی قراردارد که به محض تکمیل مطالعات و اخذ مجوز ماده ۲۳ ، عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

برازاده گفت: عملیات اجرایی تصفیه فاضلاب در یک روستای استان (شورکای جویبار) درحال انجام است و برنامه ریزی لازم برای تامین اعتبار و انجام مطالعات فاضلاب ۱۶۰ روستای بالادست مخازن سدهای تامین کننده آب شرب هم در دستور کار قرار دارد.

وی مهم ترین دلیل کندی اجرای شبکه فاضلاب را عدم تخصیص بموقع اعتبارات و همچنین عدم صدور به موقع مجوزهای لازم در بخش احداث شبکه و کنده کاری عنوان کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مازندران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گیتی آذرپی درگذشت