افزایش یخ‌های قطب جنوب در کمال ناباوری دلواپسان محیط زیستی/ آیا گرمایش زمین افسانه ساخته غرب است؟!


افزایش یخ‌های قطب جنوب در کمال ناباوری دلواپسان محیط زیستی/ آیا گرمایش زمین افسانه ساخته غرب است؟!

واحد امنیت غذایی مؤسسه مصاف به نقل از یک تیم تحقیقاتی دانشگاهی از انگلستان و نیوزلند فاش کردند که یخ‌های شبه جزیره جنوبگان واقع در قطب جنوب در بین سال‌های 2000 تا 2019 نه تنها ذوب نشده است بلکه توسعه یافته است. علت این افزایش نیز تغییر در الگوی باد و توسعه یخ ذکر شده است.

نواندیش: واحد امنیت غذایی مؤسسه مصاف به نقل از یک تیم تحقیقاتی دانشگاهی از انگلستان و نیوزلند فاش کردند که یخ‌های شبه جزیره جنوبگان واقع در قطب جنوب در بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۹ نه تنها ذوب نشده است بلکه توسعه یافته است. علت این افزایش نیز تغییر در الگوی باد و توسعه یخ ذکر شده است.

به گزارش آریا سعادتمند از سرویس بین الملل نواندیش، در این بین برخی معتقدند پروپاگاندای رسانه‌ای معمولا با نشان دادن خرس‌های قطبی در تابستان و یخ‌های در حال ذوب، همواره در حال هراس افکنی هستند.

افزایش یخ‌های قطب جنوب در کمال ناباوری دلواپسان محیط زیستی/ آیا گرمایش زمین افسانه ساخته غرب است؟!

این جریان فکری معمولا با وخیم نشان دادن اوضاع آب‌وهوایی جهان، فعالیت‌های انسانی و بالاخص کشور‌های در حال توسعه را مقصر افزایش دمای جهانی معرفی می‌کنند و به دنبال امتیاز‌گیری از آن‌ها است. با این حال اخبار افزایش سطح یخ در قطب جنوب (که خرس قطبی در آن زندگی نمی‌کند) و حتی بهبود وضعیت دیوار مرجانی استرالیا ارزش انعکاس گسترده خبری ندارد، چون تصورات مردمی را نسبت به اخبار فریب‌کارانه تغییرات اقلیمی به هم می‌ریزد.

چه چیزی باعث رشد یخ ها در جنوبگان شده است؟


نتایج که در مجله Nature Geoscience منتشر شد، نشان می‌دهد که یخ دریا و الگوهای باد منطقه‌ای نقش حیاتی در تثبیت یخ دارند.

قبل از سال 2002، بادها در همان منطقه یخ های دریا را از ساحل دور کردند و آنچه دانشمندان آن را اثر تکیه گاه می نامند، از بین برد. این بدان معناست که قفسه‌های یخی در معرض امواج و جریان‌های اقیانوسی قرار می‌گیرند که منجر به تشکیل یا زایش کوه‌های یخی می‌شود.


دکتر فریزر کریستی از موسسه تحقیقاتی اسکات قطبی کمبریج، نویسنده اصلی مقاله، توضیح می‌دهد: ما دریافته‌ایم که تغییر یخ دریا می‌تواند از زایش کوه‌های یخ از قفسه‌های یخی بزرگ قطب جنوب محافظت کند یا به حرکت درآورد.

صرف نظر از اینکه چگونه یخ دریا در اطراف قطب جنوب در آب و هوای گرم‌تر تغییر می‌کند، مشاهدات ما اهمیت نادیده گرفته‌شده تنوع یخ‌های دریا را برای سلامت ورقه یخی قطب جنوب نشان می‌دهد.

دکتر ولفگانگ راک از دانشگاه کانتربری، یکی از نویسندگان اصلی این مقاله می‌گوید: کاملاً ممکن است که ما شاهد بازگشت به الگوهای جوی مشابه با الگوهای مشاهده شده در دهه 1990 باشیم که باعث از بین رفتن یخ دریا و در نهایت زایش بیشتر قفسه‌های یخ شد.

با وجود همه این ها اما به نظر نمی رسد تغییرات اقلیمی آنطور که مخالفان معتقدند صرفا افسانه باشد و شاید همین افزایش سطح یخ در جنوبگان را هم بتوان در همین چارچوب تعریف کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


همسر علی ضیا را می شناسید ؟! / حدس بزنید کیست ! + بیوگرافی و عکس عاشقانه!