خصوصی‌سازی؛ لازمه‌ای برای ارتقاء تولید خودرو/ صنعتی به نام صنعت‌ خودرو‌سازی در ایران وجود ندارد!


خصوصی‌سازی؛ لازمه‌ای برای ارتقاء تولید خودرو/ صنعتی به نام صنعت‌ خودرو‌سازی در ایران وجود ندارد!

یک کارشناس خودرو با انقاد از ساز و کار تولید خودرو در ایران گفت: متاسفانه ما صنعتی به نام صنعت خودروسازی در ایران نداریم چرا که هیچ یک از خودروساز داخلی طرح و یا ایده‌ خاصی برای تولید اتومبیل نداشته عملکرد آنها نشان از این دارد که فعالیت آنها بیشتر مونتاژ کاری باشد تا تولید خودرو.

خصوصی‌سازی؛ لازمه‌ای برای ارتقاء تولید خودرو/ صنعتی به نام صنعت‌ خودرو‌سازی در ایران وجود ندارد!

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «مصطفی میرسلیم» نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اخیرا در گفتگویی بیان کرده بود که خودرو‌های داخلی که در طول این سال‌ها ساخته شده، لج خودروسازان خارجی و واردکنندگان را در آورده است. سمند، رانا، دنا و تارا جزء خودرو‌های بسیار خوبی بودند که در طول این سال‌ها تولید شدند و نزدیک به ۶۰ هزار دستگاه از این خودرو‌ها به خارج از کشور صادر می‌شود.


او همچنین خاطر نشان کرده بود که صنعت خودروسازی کشور در طول سالیان گذشته رو به پیشرفت بوده و وارداتچی‌ها برای این‌که بر سر این پیشرفت بزنند، مدام درحال لگدپراکنی به این صنعت هستند. آن‌ها با بزرگ‌نمایی چند ضعف، علیه صنعت خودرو سیاه‌نمایی می‌کنند.


حال «بهرام شهریاری» کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با بازارنیوز در واکنش به اظهارت جالب توجه این نماینده مجلس درباره صنعت خودرو اظهار داشت: در حال حاضر نمی‌توان حرفی را درباره جملات طنز گونه اقای میر سلیم به زبان آورد، اما جدا از همه این صحبت‌ها نکته مهم این است که در چند دهه خودروسازان داخلی هیچ تغیر و تحول جدی و مهمی در بطن مدیریت خود ایجاد نکرده‌اند.


این کارشناس صنعت خودرو افزود: مدیریت سنتی حاکم بر شرکت‌های بزرگ خودروسازی کشور عمدتا تغییر ناشی از دلایل موجه و غیر موجه گوناگون است، اما در بین همه این عوامل، حاکم بودن ساختاری دولتی در مدیریت صنعت خودرو کشور و همچنین حرص و طمع برخی مقامات ارشد دولت در استفاده از رانت‌های موجود در این صنعت، مجر به این شده است که صنعت خودرو ایران به حال و روز وخیم کنونی دچار شود.


وی افزود: این گونه اظهار نظر‌ها تنها باعث به وجود آمدن حجمه‌های قابل توجهی‌ای بر صنعت خودرو کشور خواهد شد، حجمه‌ای که در حال حاضر خود را به شکل آزاد سازی مجدد تو واردات خودرو نشان داده؛ البته باید این نکته را خاطر نشان مرد واردات خودرو در اصل چندان امر مشکل‌دار هم نیست، اما به شدت معتقدم که این اقدام نمی‌تواند باعث تغییر در کیفیت و قیمت خودرو‌های داخلی اثر گذار باشد.


شهریاری ایجاد رقابت داخلی میان شرکت‌های تولیدکننده خودرو را مهمترین عامل در بهبود کیفیت و قیمت خودرو‌های داخلی توصیف کرد و گفت: مطمئنا با واردات نمی‌توان تغییر و تحول شگرف آفرینی را در صنعت خودروسازی کشور شاهد بود چرا که با انجام این سیاست در حقیقت فرصت پیش آمده برای ارتقاء صنعت خودرو را نابود و یا تقدیم دیگران کرده‌ایم.


این کارشناس صنعت خودرو در ادامه واگذاری دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا به بخش خصوصی و همچنین دعوت از شرکت‌های بزرگ خودرو ساز جهان برای تولید اتومبیل‌های با کیفیت را راهبردی مهم در ایجاد تغییر و تحول در صنعت خودرو کشور توصیف کرد و گفت: لازمه تحقق این دو هدف، نیازمند ایجاد ارتباط میان اقتصاد ایران با اقتصاد جهانی و همچنین ایجاد شرایطی امن و قابل پیش‌بینی برای اقتصاد ایران است.


وی تاکید کرد: در حال حاضر ما چیزی تحت عنوان خودروساز نداریم چرا که عملکرد خودروسازان داخلی نشان از آن دارد که این شرکت‌ها در واقع مونتاژ کارند؛ به بیان ساده‌تر ما صنعت قطعه‌سازی داریم، اما صنعتی به نام صنعت خودروسازی در کشور وجود ندارد.


شهریاری توضیح داد: زمانی ما می‌توانیم به جرئت از صنعت خودروسازی داخلی حرف بزنیم که شرکت‌های خودروساز ایرانی دارای طرح و ایده‌های مخصوصی برای تولید اتومبیل باشند. متاسفانه در طول سال‌های اخیر خودروسازان ما کاری به جز مونتاژ و سرهم بندی چند قطعه و در نهایت تولید خودرو‌های بی کیفیتی با طرح‌های قدیمی نداشته‌اند.


این کارشناس صنعت خودرو خصوصی‌سازی را یک شرط لازم برای ارتقاء صنعت خودرو کشور بیان کرد و گفت: مطمئنا خصوصی سازی شرکت‌های بزرگ خودروساز یک شرط لازم برای صنعت خورد کشور است، اما این موضوع به تنهایی کافی نیست چرا که دولت باید این را در نظر بگیرد که در انتهای خصوصی سازی، این شرکت‌ها به بخش خصوصی واقعی و اهل فن با این صنعت واگذار شود سپس شرایطی به وجود بیاید که این شرکت‌ها بتوانند با اقتصاد جهانی ارتباط خوبی را برگزار کنند.


وی در پایان تاکید کرد: مطمئنا با ایجاد ارتبطی مستحکم با اقتصاد جهانی، این امکان به وجود خواهد آمد که صنعت خودروسازی ایران با واردات تجهیزات نوین صنعتی، دعوت از بهترین طرحان خودرو، ظذفیت تولید خود را ارتقاء وسپس علاوه بر پاسخ به نیاز بازار، به برخی از کشور‌های منطقه خودرو صادر کند. تحقق این شرایط مستلزم یک شرایط اقتصادی با ثبات و پیش‌بینی پذیر است که لازمه نخست آن ایجاد فضای امن سیاسی در محیط داخل و خارج کشور است.


پایان پیام//

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کشاورزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان