دامپزشکی خراسان رضوی نسبت به خطر تب‌کنگو از طریق کشتار غیر مجاز دام هشدار داد


دامپزشکی خراسان رضوی نسبت به خطر تب‌کنگو از طریق کشتار غیر مجاز دام هشدار داد

مشهد- ایرنا-رییس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: به منظور جلوگیری از ابتلا به بیماری تب‌خونریزی دهنده کریمه- کنگو از هرگونه کشتار غیر بهداشتی و غیرمجاز دام باید خودداری شود.

دکتر محمود قربان‌زاده روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به افزایش دمای محیط در روزها و ماههای پیش روی و افزایش فعالیت کنه‌های حیوانی که باعث ایجاد و انتقال بیماری "تب خونریزی دهنده کریمه کنگو" (CCHF) می‌شود ، لذا به جهت جلوگیری از انتقال این بیماری ، لازم است از هرگونه کشتار غیر مجاز دام شامل کشتار در معابر، منازل، باغات و مراسمات مختلف جلوگیری شود.

وی ادامه داد: این بیماری یک عفونت ویروسی واگیردار در انسان و یکی از بیماریهای مشترک بین انسان و حیوان است که بیشتر توسط کنه منتقل می‌شود و همچنین بیماری یادشده از طریق تماس با حیوان آلوده و در هنگام ذبح حیوان و تماس با امعاء و احشاء آلوده آن در صورت عدم رعایت ضوابط بهداشتی به انسان منتقل می‌شود.

وی خواستار آن شد تا شهروندان از خرید و مصرف گوشت دامی‌هایی که بصورت غیر بهداشتی و خارج از کشتارگاههای مجاز، ذبح وعرضه می‌گردند، خودداری کنند و ضمن پرهیز از کشتار دام در محیط خارج از کشتارگاه از له کردن کنه بر روی پوست دامها خودداری کنند.

قربان‌زاده بیان کرد: لازم است هنگام تماس با گوشت، خون و ترشحات دام‌های مشکوک از دستکش و وسایل حفاظت فردی استفاده شده، گوشت و جگر پس از پخت کامل مصرف شود، چراکه ویروس بیماری در فرآورده‌های خام دامی پس از پخته‌شدن به مدت ۱۵ دقیقه و در حرارت ۸۵ درجه سانتی‌گراد از بین می‌رود.

وی در پایان از تمامی هم استانی‌ها خواست تا هنگام قطعه قطعه کردن گوشت، شستشو و بسته‌بندی آن حتما از دستکش مناسب استفاده کنند.

۱۰ درصد جمعیت دام کشور به ظرفیت ۱۵ میلیون راس متعلق به خراسان رضوی است و سالانه ۷۶ هزار تن گوشت قرمز، ۱۵۳ هزار تن گوشت سفید و ۱۴۰ هزار تن تخم‌مرغ در این استان تولید می‌شود.

استان ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری خراسان رضوی در تولید گوشت قرمز، گوشت سفید و تخم‌مرغ رتبه‌های نخست تا سوم کشور را به خود اختصاص داده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها