چالش تامین برق برای صنعت سیمان برطرف می‌شود


چالش تامین برق برای صنعت سیمان برطرف می‌شود

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا)، تامین نشدن برق را یکی از مهمترین مخاطرات صنعت سیمان دانست و گفت: این چالش را با کمک احداث نیروگاه برای صنعت سیمان برطرف خواهیم کرد.

چالش تامین برق برای صنعت سیمان برطرف می‌شود

به گزارش ایران اکونومیست، ابراهیم بازیان روز سه شنبه در مراسم امضای تفاهمنامه احداث نیروگاه بین شرکت سرمایه‌گذاری انرژی تامین و شرکت سرمایه گذاری سیمان تامین گفت: مجموعه‌های تولید کننده سیمان با چالش قطع برق روبرو هستند که این چالش اثر مستقیم بر میزان تولید آنها دارد.

مدیرعامل شستا ادامه داد: بر این اساس و با هدف برطرف سازی این چالش مهم صنعت سیمان دو مجموعه از شرکت‌های تحت پوشش شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی در یک هم افزایی به تفاهم رسیدند تا هم در جهت بهینه سازی مصرف و هم برای تولید برق مورد نیاز صنعت سیمان اقدام کنند.

بازیان گفت: تامین انرژی مورد نیاز یکی مولفه‌های اصلی بخش تولید است که بروز هرگونه اختلال در آن روند تولید را با مخاطره روبرو خواهد کرد.

وی ادامه داد: تولید دانش بنیان در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به سال تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین نامگذاری شده از اهمیت بالایی برخودار است که تلاش می‌شود با تکیه بر شرکت‌های دانش بنیان بهینه سازی و افزایش بهره وری در صنعت سیمان و سایر صنایع با جدیت دنبال شود.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی افزود: تلاش می‌شود تا با استفاده از توان شرکت‌های دانش بنیان چالش‌های موجود در صنایع تحت پوشش را به حداقل رسانده و بهره وری را در این صنایع افزایش دهیم.

بازیان گفت: مصمم به دانش بنیان کردن صنایع تحت پوشش هستیم تا با اینکار ضمن بهینه سازی مصرف بهره وری را افزایش دهیم.

وی ادامه داد: مجموع سیمان تامین ۳۰درصد کل سیمان کشور را تامین می‌کند که بروز هرگونه مشکل در این صنعت تبعات زیادی به همراه دارد.

مدیرعامل شستا افزود: بنابراین تلاش داریم با احداث نیروگاه و بهینه سازی مصرف این چالش‌ها را به حداقل برسانیم.

یکصد مگاوات نیروگاه برای صنایع سیمان احداث می‌شود

رضا افتخاری مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری انرژی تامین هم در این مراسم گفت: یکصد مگاوات نیروگاه برای صنایع سیمان به خصوص سیمان آبیک که بزرگترین تولید کننده سیمان در غرب آسیا است احداث خواهد شد.

وی افزود: قطعی برق در تابستان گذشته خسارات زیادی به صنعت سیمان وارد کرد و بر همین اساس تفاهمنامه احداث یکصد مگاوات نیروگاه برای صنعت سیمان منعقد شد.

مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری انرژی تامین، عدم النفع حاصل از قطع برق سال گذشته صنعت سیمان را ۵۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت:مقرر شد شرکت سرمایه گذاری انرژی تامین در یک بازه زمانی یک تا دو سال آینده در فازهای جداگانه ۱۰۰ مگاوات انرژی مورد نیاز سیمان را تامین کند.

افتخاری افزود: تلاش می‌شود هم از طریق احداث نیروگاه‌های مقیاس کوچک و هم نیروگاه‌های حرارتی و سیکل ترکیبی این نیاز برطرف شود.

وی گفت: استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر یکی دیگر از روش‌های تامین انرژی مورد نیاز است و براساس مصوبه دولت هر کدام از شرکت‌های تولیدی که از این نوع انرژی استفاده کنند وزارت نیرو متعهد شده به میزان برق تولیدی خاموشی برای آنها اعمال نکند.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری انرژی تامین از بهینه سازی مصرف در بخش صنعت سیمان به عنوان راهکار دیگر نام برد و خاطرنشان ساخت:میزان قابل توجهی از دودکش ها و خروجی سیمانی ها هدر می رود که تلاش می شود از روش‌های تخصصی و فنی نسبت به باز گرداندن این حرارت و تبدیل آن به برق هم به افزایش تولید برق و هم درآمدزایی به آنها کمک کرد.

افتخاری گفت: همه شرکت های تولیدی تحت پوشش شستا مکلف شده اند با عقد قرارداد دو جانبه با شرکت سرمایه گذاری انرژی تامین خرید برق از این شرکت داشته باشند.

وی افزود: به زودی با ۱۰ تا ۱۲ شرکت سیمانی قرارداد دوجانبه برای تامین برق خواهیم داشت.

افتخاری با بیان اینکه ظرف ۲ تا ۳ سال آینده برقی برای صنایع تامین نخواهد شد گفت: براین اساس همه صنایع و شرکت‌های تولیدی باید برق خود را به صورت خودتامین داشته باشند.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری انرژی تامین افزود: به زودی قیمت برق برای صنایع به صورت قابل ملاحظه ای افزایش خواهد یافت پس بهتر است صنایع نسبت به تامین برق برای خود اقدام کنند.

وی گفت: تابستان امسال صنایع ۳ ماه برق نخواهند داشت بنابراین باید زودتر برای تامین برق خود تلاش کنند.

افتخاری میزان سرمایه گذاری برای تامین هر مگاوات نیروگاه را حدود ۸۰۰ هزار یورو عنوان کرد و گفت: یکصد مگاوات نیروگاه حدود۴۰ میلیون یورو نیاز دارد.

وی افزود: با کمک فناوری های خارجی و بخشی هم داخلی نیروگاه مورد نیاز را احداث خواهیم کرد۰

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403