قم در موضوع سوادآموزی اتباع خارجی از استان‌های برتر است


قم در موضوع سوادآموزی اتباع خارجی از استان‌های برتر است

قم -ایرنا-  معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش قم گفت: این استان در گسترش موضوع سوادآموزی درمیان اتباع خارجی جزء استان‌های برتر کشور می‌باشد.

حجت الاسلام محمد رضا قاسمی‌ نیا روز چهارشنبه با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز قم در گفت وگو با خبرنگاران افزود:‌ طی یک سال گذشته با تبعه کشورهای افغانستان، پاکستان، هندوستان، نیجریه، فیلیپین، رواندا و سوریه هماهنگی‌هایی داشتیم و در این رابطه تفاهم‌نامه ای با مرکز امور خانواده جامعه المصطفی العالمیه صورت گرفته‌است.

وی تعداد اتباع آموزش دیده توسط سوادآموزی قم در سه سال گذشته را ۶ هزار نفر ذکر کرد و گفت: بر اساس آخرین سرشماری نفوس و مسکن نرخ باسوادی اتباع در قم ۸۶ درصد و حدود ۱۴ درصد بالاتر از میانگین کشوری است.

وی دربخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فعالیت های نهضت سوادآموزی طی ۴۳ سال گذشته اظهار داشت: نرخ باسوادی در این استان در میان افراد ۱۰ تا ۴۹ سال با ۵۰.۵ درصد رشد از ۴۷ درصد در سال ۵۷ به حدود ۹۷.۵ درصد در سال ۱۴۰۱ رسیده‌است.

قاسمی‌نیا اظهار داشت: درحالی که از هر ۱۰۰ نفر ۴۷ نفر در قم با سواد بودند در حال حاضر از هر ۱۰۰ نفر ۹۷ نفر باسواد می‌باشند.

وی افزود: در گروه سنی ۶ سال به بالا نرخ باسوادی بانوان از ۳۴ درصد در نخستین سال پیروزی انقلاب به ۸۷ درصد در سال ۱۴۰۱ رسیده‌است.

قاسمی‌ ‌نیا همچنین افزود: نرخ باسوادی مردان نیز از ۶۴ درصد به ۹۳ درصد افزایش یافته‌است.

وی تصریح کرد: نرخ جمعیت باسواد شهری در استان از حدود ۵۳ درصد به حدود ۹۰ درصد رسیده و جمعیت باسواد روستایی استان نیز که اوایل انقلاب ۳۰ درصد بوده هم اکنون ۸۰ درصد است.

وی گفت: یکی از موضوع‌هایی که در زمینه سوادآموزی روی آن سرمایه‌گذاری می‌شود رشد باسوادی جمعیت ۱۰ تا ۲۹ سال به عنوان قشر مولد، فعال، با نشاط و جوان جامعه است که خوشبختانه در این گروه سنی نیز به بالای ۹۷ درصد رسیدیم.

قاسمی نیا با بیان اینکه از زمان تشکیل نهضت سوادآموزی ۴۱۵ هزار نفر درقم باسواد شدند، افزود: یکی از بایدهای آموزش نهضت سواد آموزی علم جهت دار است در همین راستا از حدود یکهزار ساعت آموزش سوادآموزی حدود ۲۳۰ ساعت آن به آموزش روخوانی و روانخوانی قرآن کریم، آشنایی با زندگانی اهل بیت (ع) و معارف و ارزش اسلامی اختصاص دارد.

وی اضافه کرد: طبق ارزیابی‌های صورت گرفته از عملکرد سوادآموزی قم ۴۵ رتبه و مقام کشوری در این استان کسب شده‌است.

وی با اشاره به فعالیت های سوادآموزی قم در حوزه دیجیتال آموزش مقدمات کار با رایانه را از جمله آن ذکر کرد وگفت:‌ از چهار سال گذشته سالانه ۱۵۰ نفر از سوادآموزان دوره انتقال سوادآموزی که معادل ششم ابتدایی است آموزش داده می‌شوند.

وی با بیان اینکه این آموزش‌ها در راستای تحقق اهداف دولت الکترونیک است افزود: این آموزش ها طی ۶۰ ساعت و در سه موضوع صورت می گیرد که قم در این زمینه درخشش خوبی داشته و از سوی بنیاد ای.سی.دی.ال ایران نیز مورد قدردانی و تشویق قرار گرفت.

قاسمی نیا در ادامه تاکید کرد: یکی از راه‌های استقبال سوادآموزان دوره انتقال و همچنین نگه داشتن آنها در آموزش گسترش آموزش دیجیتال می باشد.

وی افزود: از شاخص‌های مهم وموثر توسعه در هر کشوری میزان و سطح سواد آحاد جامعه می‌باشد بنابراین تلاش و همت مدیران تمام دستگاه‌های اجرایی باید نسبت به رشد باسوادی استان قرار گیرد و در سبد برنامه‌ها و اولویت‌های دستگاه‌ها تعیین گردد و رهبر معظم انقلاب اسلامی سوادآموزی را یک جریان مهم فرهنگی شمرده‌اند.

وی دربخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مدارج بالای سوادآموزان در قم گفت:‌ ۱۳۰ چهره موفق از استاد دانشگاه و حوزه، کارآفرین، مدیر و معلم در استان شناسایی شدند که تحصیل خود را از کلاس های نهضت سواد آموزی آغاز کردند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کره شمالی موشک جدید آزمایش کرد