پاداش تلاش و صبوری پژمان جمشیدی؛ از «پژمان» تا «علف‌زار»


پاداش تلاش و صبوری پژمان جمشیدی؛ از «پژمان» تا «علف‌زار»

خراسان نوشت: سال 92 زمانی که پژمان جمشیدی به عنوان بازیگر در سریال کمدی «پژمان» دیده شد، کمتر کسی تصور می‌کرد او بتواند در میان بازیگران جایی برای خودش باز کند و به یکی از ستاره‌های محبوب سینما تبدیل شود، اما او نه تنها به عنوان بازیگر جایگاهش را تثبیت کرد، بلکه به یکی از ستاره‌های پول‌ساز سینما تبدیل شد. او از امروز پس از مدت‌ها با فیلم تلخ...

به بهانه اکران «علف‌زار» ساخته کاظم دانشی نگاهی داشتیم به مسیری که پژمان جمشیدی از «پژمان» تا امروز طی کرده است.

«پژمان» سرنوشت‌ساز

پس از درخشش پژمان جمشیدی در سریال «پـژمـان» ایـن بازیگر به سینما راه پیدا کـرد و پیشنهادهای کمدی را پذیرفت. «۵۰ کیلو آلبالو» و «خوب، بد، جلف» کاری از پیمان قاسمخانی آثار پرفروش او در ابتدای ورودش به سینما هستند. جمشیدی در فیلم قاسمخانی هم نقش خودش را ایفا کرد، منتها این شخصیت نسبت به «پژمان» تغییر کرده و کم‌هوش‌تر شده بود، به این ترتیب در کنار سام درخشانی به عنوان دو شخصیت ساده‌لوح و خرابکار، یکی از نقش‌های محبوب کارنامه‌اش را تجربه کرد. این بازیگر پس از سه سال غیبت در تلویزیون، نوروز ۹۶ با مجموعه «دیوار به دیوار» بازگشت.

پُرکار و پول‌ساز

پـژمـان جمشیدی نیمه دهــه ۹۰ بـه یکی از پُرکارترین بازیگران سینما تبدیل شده بود و همزمان با «دیـوار به دیـوار» از حضور در سینما غافل نبود. جمشیدی هر سال چند فیلم بازی می‌کرد و پیوسته روی پـرده سینما دیده می‌شد. قسمت اول و دوم «تگزاس» با فروش تقریبا ۱۴ و ۲۵ میلیاردی، فروش خوبی در اکران نوروز ۹۷ و ۹۸ داشتند. آخرین فیلم پرفروش او «دینامیت» است که حدود ۵۸ میلیارد فروخت و تماشاگران را به سینما کشاند. کمدی آماده اکران «شیشلیک» ساخته مـحـمـدحـسـیـن مـــهـــدویـــان نیز شــانــس بـالایی برای فتح گیشه دارد. طبیعتا او در کـمـدی‌هـای تجاری، نقش‌های سخت و پیچیده‌ای بازی نمی‌کند، بلکه بــه واســطــه بانمکی ذاتی خود می‌تواند مخاطب را بخنداند و نزد تماشاگر محبوب است.

تجربه‌های غیرکمدی و اجرا

از سـال ۹۶ به بعد پژمان جمشیدی در فیلم غیرکمدی «سوءتفاهم»، «هزارتو»، «ایده اصلی» و «دوزیست» بازی کرد، اما نقش‌های او در این آثار رگه‌هایی از طنز و شوخی داشتند. او جـدی‌تـریـن نقش خـــود را در «خط فرضی» تجربه کرد که بــازی‌اش در این فیلم مورد توجه قرار نگرفت. این بازیگر در عرصه اجرا نیز توانایی‌اش را محک زد و سال ۹۸ در یک قسمت برنامه ورزشـــی «کلاسیکو» و ســـال ۱۴۰۰ در برنامه گفت‌وگومحور «پیشگو» به عنوان مجری دیده شد که در دومی توانست میزبان خوش‌معاشرتی برای چهره‌ها باشد.

درخـــشـــش در «زیـــرخـــاکـــی» و «علف‌زار»

ســـــــــــال ۹۹ بــــــا ســــریــــال «زیرخاکی» اثر جلیل سـامـان نقطه عطفی در کارنامه پـژمـان جمشیدی کلید خـــورد. او بـا نقش «فـریـبـرز» کـه بـازی کاملا متفاوتی نسبت به نقش‌های پیشینش می‌طلبید، توانست به منتقدانش ثابت کند که توانایی بازی در نقش‌های پرچالش را دارد و هنوز از همه ظرفیت او استفاده نشده است. فیلم «علف‌زار» نیز چنین موقعیتی در کارنامه سینمایی جمشیدی دارد. او در این فیلم نقش یک بازپرس را برعهده دارد و با گریم متفاوتی در فیلم ظاهر شده است. بازی پژمان جمشیدی در این فیلم برخلاف دیگر آثار غیرکمدی او نسبتی با طنز و شوخی ندارد. «علف‌زا» از نظر کیفیت ساخت و حساسیت سوژه نیز در کارنامه این بازیگر فیلم بسیار مهم‌تری است، بنابراین در کنار دیگر آثار غیرکمدی این بازیگر قرار نمی‌گیرد. بازی جمشیدی در این فیلم مورد توجه داوران قرار گرفت، به این ترتیب او برای دومین بار پس از «سوءتفاهم» که برای بازی در آن نامزد بهترین بازیگر نقش مکمل شده بود، توانست نامزد سیمرغ جشنواره فیلم فجر شود، اما در نهایت جایزه به امین حیایی برای بازی در «برف آخر» رسید. علاوه بر عملکرد جمشیدی، فیلم «علف‌زا» نیز اکران موفقی را در جشنواره تجربه کــرد. اولین ساخته دانشی در طول جشنواره با استقبال مواجه شد و در اختتامیه جایزه بهترین فیلمنامه، بهترین بازیگر نقش مکمل زن و در بخش‌های فنی نیز جایزه بهترین تدوین و بهترین صداگذاری نصیب فیلم شد.

۲۵۹۲۵۹

کد خبر 1632234

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 10 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق