رفتار خانواده‌ها در شکل‌گیری هویت جنسی فرزندان تأثیر جدی دارد


رفتار خانواده‌ها در شکل‌گیری هویت جنسی فرزندان تأثیر جدی دارد

قزوین- ایرنا- یک روانشناس تربیتی و مدرس دانشگاه در قزوین بابیان اینکه سلامت رفتاری و روانی نوجوانان یکی از دغدغه‌های اصلی والدین است، گفت: اختلال هویت جنسی از سنین کودکی و در سن 3 تا 4 سالگی در افراد بروز می‌کند. اقدس اعرابیان روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اختلال هویت جنسی به‌عنوان یک اختلال روان‌شناختی در بزرگسالان، نوجوانان...

قزوین- ایرنا- یک روانشناس تربیتی و مدرس دانشگاه در قزوین بابیان اینکه سلامت رفتاری و روانی نوجوانان یکی از دغدغه‌های اصلی والدین است، گفت: اختلال هویت جنسی از سنین کودکی و در سن ۳ تا ۴ سالگی در افراد بروز می‌کند.

اقدس اعرابیان روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اختلال هویت جنسی به‌عنوان یک اختلال روان‌شناختی در بزرگسالان، نوجوانان و کودکان شناخته می‌شود.

وی اظهار داشت: برخی از رفتارهای بدون مطالعه و هیجانی والدین موجب اختلال در کودکان و نوجوانان می‌شود و یکی از مواردی که باید به آن توجه خاص داشت، اختلال هویت جنسی که امروزه به‌عنوان ملال جنسی مطرح می‌شود.

اعرابیان تصریح کرد: فردی که دچار این اختلال می‌شود احساس می‌کند که جنسیت آنها با فیزیولوژی بدن انطباق ندارد و به‌طور مثال فرد ظاهر و فیزیولوژی زنانه دارد ولی دارای احساسات مردانه است، تمایل به داشتن بدن مردانه داشته و علاقمند به این است که اطرافیان او را به‌عنوان یک مرد بپذیرند.

این روانشناس تاکید کرد: با توجه به بررسی‌های انجام شده در طی سالیان متمادی، این اختلال از دوران کودکی نشأت می‌گیرد و خانواده آرزوی داشتن فرزند پسر دارند و با فرزند دختر خود به‌ گونه‌ای رفتار می‌کنند که او را پسر پنداشته، به او لباس‌های پسرانه پوشانده و وسایل بازی پسرانه تهیه می‌نمایند و ناخواسته او را به سمت و سوی رفتارهای پسرانه سوق می‌دهند.

وی اضافه کرد: همین والدین با مشاهده عدم تطابق رفتاری نوجوان با وضعیت ظاهری وی دچار نگرانی و اضطراب شده و فرزند را مورد توبیخ و سرزنش قرار می‌دهند.

رفتار خانواده‌ها در شکل‌گیری هویت فرزندان تأثیر جدی دارد

اعرابیان با بیان اینکه رفتار خانواده‌ها در شکل گیری هویت فرزندان تأثیر جدی دارد، گفت: یکی دیگر از رفتارهای اشتباه والدین، دادن آزادی‌های بسیار به یک جنس خاص مانند پسران و بها دادن بیش از حد به فرزند مذکر خود است و فرزند دختر بدلیل مشاهده این‌گونه تبعیض‌ها، گرایش به بروز رفتارهای پسرانه دارند.

وی افزود: این عامل بیرونی باعث شکل‌گیری اختلالی به نام ترنس سکشوال کاذب می‌شود که جهت درمان نیاز به درمان پزشکی و جراحی نداشته و باید از طریق روش‌ها و درمان‌های روانشناختی به فرزند کمک و یاری رساند.

این روانشناس تربیتی از والدین خواست در صورت مشاهده حداقل ۶ ماهه موارد ذیل در رفتارهای نوجوان خود باید حتماً با روانشناس مشاوره داشته باشند، اعلام مداوم پسر یا دختر بودن در حالی که ظاهر خلاف مساله است از سوی فرزند. مثلاً فرزند پسر است و خود را دختر عنوان می‌کند، تمایل به دوستی با جنسیتی که خود را با آن هویت یابی می‌کند.

وی افزود: همچنین امتناع از بازی با وسایل بازی یا پوشیدن لباس مرتبط با جنسیت خود، تنفر داشتن از اندام زنانه یا مردانه داشتن، احساس نگرانی در خصوص تغییرات بدنی در زمان بلوغ پس از مراجعه به روانشناس و تشخیص ترانس سکشوال واقعی راهی بجز درمان پزشکی و جراحی وجود ندارد که این امر تا قبل از سن ۱۸ سالگی امکان‌پذیر نیست.

اعرابیان اضافه کرد: در این افراد همراه با روان درمانی طولانی مدت باید درمان‌های هورمونی و پزشکی و در نهایت جراحی انجام شود و در صورت درمان نشدن بدلیل مقاومت و پافشاری والدین، فرزند دچار مشکلات عدیده سلامت روانی مانند: اختلالات خلقی، اختلالات اضطرابی، افسردگی، اسکیزوفرنی، سوء مصرف مواد مخدر و اقدام به خودکشی می‌شود.

این مدرس دانشگاه در قزوین با اشاره به اینکه میزان شیوع این اختلال در مردان هفت درصد و زنان پنج درصد در دنیا است ادامه داد: پس از جراحی، فرد و خانواده ملزم به ادامه درمان‌های روانشناختی جهت برخورد فرزند با هویت جدید در تعاملات خود با خانواده، بستگان و دوستان و همکاران و اجتماع هستند.

اعرابیان با بیان اینکه خانواده و جامعه باید یاد بگیرند در برخورد با این افراد ضمن پذیرش آنان از طعنه زدن، به سخره گرفتن و استفاده از کنایه‌های بی مورد خودداری کنند، تاکید کرد: والدین اجازه دهند تا این افراد بدون اضطراب و فشار روانی به زندگی روزمره خود بپردازند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روانشناسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید