فشار خون بالا خطر بروز سکته قلبی و مغزی را افزایش می‌دهد


فشار خون بالا خطر بروز سکته قلبی و مغزی را افزایش می‌دهد

قزوین-ایرنا-یک کارشناس سلامت و مسوول آموزش مرکز بهداشت شهید بلندیان قزوین گفت: از فشار خون بالا به عنوان قاتل خاموش یاد می‌شود که خطر بروز سکته قلبی و مغزی را افزایش می‌دهد.

صفیه احمدی زاده روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: از هر سه نفر بزرگسال یک نفر به فشار خون بالا مبتلا است و یک سوم از بیماران اطلاعی از بیماری خود ندارند.

وی ادامه داد: سردرد، تهوع، تنگی نفس، دو بینی، درد در قسمت سینه، گر گرفتگی و وجود خون در ادرار از علائم فشار خون بالا است‌.

وی با بیان اینکه بهترین راه برای آگاهی از ابتلا به فشار خون بالا اندازه گیری منظم فشار خون است، اظهار داشت: ژنتیک، تغییرات محیطی و نداشتن سبک زندگی یا تغذیه مناسب خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزایش می دهد.

احمدی زاده ادامه داد: گرایش به سبک زندگی سالم می تواند در کنترل عوامل ایجاد کننده فشار خون بالا کمک کنند به عنوان مثال استفاده از میوه، سبزیجات، غلات، ماهی و پروتئین های کم چرب نقش به سزایی در کاهش و پیشگیری از افزایش فشار خون دارد.

این کارشناس سلامت همچنین اظهار داشت: فشار خون دوره بارداری نیز یکی از مرسوم ترین اختلالات است، مادران بارداری که به این اختلال مبتلا می شوند در صورت رعایت سبک زندگی سالم و داشتن نظارت و کنترل فشار می‌توانند نوزادان سالمی را به دنیا آورند.

وی افزود: فشار خون بالا در زنان می تواند باعث بروز عوارض جانبی از جمله اختلال در عملکرد کلیه ها شود.

همچنین گفت: نوزادان متولد شده از مادران مبتلا به فشار خون بالا یا وزن کمی دارند یا زودتر از ۹ ماهگی متولد می شوند بنابراین تنها راه مقابله و کنترل فشار خون نظارت و بررسی فشار خون و همچنین رعایت اصول تغذیه است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قزوین

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری