شرط مهم ترکیه برای موافقت با عضویت سوئد و فنلاند در ناتو


شرط مهم  ترکیه برای موافقت با عضویت سوئد و فنلاند در ناتو

خبرگزاری اسپوتنیک نوشت ترکیه به شرط لغو تحریم‌های آمریکا علیه خود با عضویت فنلاند و سوئد در ناتو موافقت می‌کند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبر نگاران جوان ؛ خبرگزاری اسپوتنیک نوشت دولت ترکیه از کشور‌های اروپایی خواسته است در ازای موافقت با عضویت سوئد و فنلاند در ناتو، به محدودیت‌های صادرات تسلیحات و همچنین لغو تحریم‌های آمریکا علیه این کشور برای سامانه‌های اس-۴۰۰ خریداری شده از روسیه پایان دهند.

سه مقام ارشد ترکیه اعلام کردند که آنکارا در صورتی با پیوستن این دو کشور به ناتو موافق است که سوئد و فنلاند علاوه بر به رسمیت شناختن حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) به عنوان یک سازمان تروریستی، باید همین کار را با تمام گروه‌های مرتبط با آنها نیز انجام دهند و نگرانی خود را در مورد شبه نظامیان چه در داخل ترکیه و چه در فراسوی مرز‌های این کشور در سوریه و عراق به رسمیت بشناسند.

جدای از آن، بنا بر گزارش ها، ترکیه از سوئد و فنلاند به همراه سایر کشور‌های اروپایی خواسته است تا به محدودیت‌های صادرات تسلیحات که پس از آغاز عملیات ترکیه در سوریه در سال ۲۰۱۹ اعمال کرده بودند، پایان دهند.

ترکیه همچنین خواسته‌های دیگری از خود ائتلاف ناتو دارد. یکی از آن‌ها از سرگیری برنامه تولید جنگنده‌های اف-۳۵ آمریکایی است که آنکارا پس از دستیابی به سامانه‌های اس-۴۰۰ روسی از آن مستثنی شد و دیگری اجازه خرید ده‌ها هواپیمای F-۱۶ و ارتقای کیت‌های ناوگان فعلی برای خود است.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه پیشتر گفته بود که ترکیه نمی‌تواند با عضویت سوئد و فنلاند در ناتو موافقت کند، زیرا این کشور‌ها از بازگرداندن تروریست‌ها به آنکارا خودداری کرده و تحریم‌هایی را علیه آنکارا اعمال کرده اند.

«ماگدالنا اندرسون» نخست‌وزیر سوئد، دیروز اعلام کرد سوئد و فنلاند درخواست خود را برای پیوستن به ناتو با مقام‌های مربوطه تحویل خواهند داد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جوک،متن و اس ام اس بی ادبی و زناشویی شب جمعه (18+)