نان صنعتی در نبرد نابرابر با نان سنتی


نان صنعتی در نبرد نابرابر با نان سنتی

رئیس اتحادیه نان‌های فانتزی حجیم و نیمه حجیم با انتقاد از مباحثی که در خصوص کمپین نخریدن راه افتاده است گفت: در شرایطی که قیمت‌ها بالا رفته و تولید گران تمام می‌شود، انتظار اینکه با نخریدن قیمت کنترل شود انتظاری... منطقی و رویکردی ناکارآمد است.

نان صنعتی در نبرد نابرابر با نان سنتی
محمدجواد کرمی در گفتگو با خبرنگار پول نیوز با اعلام اینکه مواد اولیه نان‌های فانتزی آرد است گفت: یکباره قیمت آرد برای نانوایی‌های صنعتی ۱۰ برابر شده بنابراین قیمت نان هم متناسب با افزایش قیمت آرد بالا میرود.

وی با اعلام اینکه افزایش قیمت از سوی اتحادیه و نانوایان صنعتی اعمال نشده است گفت: اگر قیمت آرد ثابت می‌ماند و قیمت نان ۱۰ برابر می‌شد، می‌توانستیم نگران این باشیم که نانوایان صنعتی برای سود بیشتر، اقدام به گران فروشی کرده اند، اما هنگامی که یکباره دولت قیمت گندم را از ۹۰۰ تومان به ۱۲۰۰۰ تومان می‌رساند، می‌بایست قیمت هر کالایی که با گندم سروکار دارد از جمله نان‌های صنعتی متناسب با آن افزایش یابد.
رئیس اتحادیه نان‌های فانتزی حجیم و نیمه حجیم با تاکید بر اینکه رابطه اقتصادی بر پایه عرضه و تقاضا است گفت: تا زمانی که تقاضا وجود داشته باشد، عرضه هم وجود دارد، اما هنگامی که تقاضا به هر دلیل حتی راه انداز کمپین نخریدن کاهش یابد، قطعاً عرضه نیز کاهش می‌یابد.
وی با تاکید بر اینکه وقتی بنگاه اقتصادی برای محصولاتش متقاضی نداشته باشد، تعطیل می‌کند گفت: به جای آنکه در واکنش به بالا رفتن قیمت‌ها کمپین راه بیندازیم، باید شرایط را تسهیل کنیم.
کرمی با تاکید بر اینکه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تصمیم خوبی بود گفت: این یک طرح ملی بود که می‌بایست از ۷ سال قبل تصویب شود و به اعتراف تمامی کارشناسان و صاحب نظران اقدام درستی بود، اما در اجرا مشکل داشت و به همین دلیل با اعتراض‌های گسترده روبرو شده است.
وی با اعلام اینکه مردم حق دارند کالایی را بخرند یا نخرند گفت: شرط تولید موفق این است که هزینه‌های تولید پس از فروش محصول تولیدی تامین شود و درصد معقولی سود تولید نیز برای تولید کننده باقی بماند، اما اگر قرار باشد نه تنها سودی در کار نباشد بلکه زیان هم به دنبال داشته باشد، قطعاً بنگاه اقتصادی به تعطیلی کشیده خواهد شد و این انتخاب نیست بلکه جبر اقتصادی است.
رئیس اتحادیه نان‌های فانتزی حجیم و نیمه حجیم با تاکید بر اینکه تصمیم دولت در حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی اقدامی شتابزده بوده است گفت: اگر قرار بود که نان‌های سنتی و صنعتی همزمان مدیریت شوند، این همه چالش برای نانوایان صنعتی پیش نمی‌آمد.
وی با اعلام اینکه امروزه نانوای سنتی با گندم کیلویی ۹۰۰ تومان و نانوای صنعتی با گندم کیلویی ۱۲۰۰۰تومان پخت و پز می‌کنند گفت: بنابراین هیچ تعادلی در خرید آرد به عنوان مواد اولیه نانوایی‌ها وجود ندارد.
کرمی با اعلام اینکه یک کیسه آرد برای نانوایان سنتی به قیمت ۳۸۰۰۰ تومان و همان کیسه نان برای تولیدکنندگان نان‌های صنعتی ۶۴۰ هزار تومان است گفت: هنگامی که یک کیسه آرد برای نانوای صنعتی ۶۰۰ هزار تومان گران‌تر است، باید هم نان صنعتی گران‌تر باشد.
وی در پاسخ به اینکه چه پیشنهادی دارید گفت: اگر یارانه را به کارت مردم بریزند و مردم با آن کارت خرید کنند، آنگاه مردم برای خرید نان قدرت انتخاب دارند، بدین معنا که اگر کسی خواست نان بخرد، این اختیار را داشته باشد که نان سنتی یا صنعتی بخرد و دولت نیز مابه تفاوت آن را به نانوا بدون توجه به سنتی یا صنعتی پزی بپردازد.
رئیس اتحادیه نان‌های فانتزی حجیم و نیمه حجیم با انتقاد از نحوه اجرای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و محدود کردن قدرت انتخاب مردم گفت: مردم در شرایط گرانی گیر کرده و ناچار هستند نان سنتی که بدلیل آرد ارزانتر قیمت پایین تری دارد را انتخاب کنند، در حالی که اگر کارت خرید واگذار شود، فضای رقابتی وجود دارد و مردم نیز حق انتخاب دارند، در حالی که امروزه مردم به خاطر نگاه یک طرفه دولت به نان سنتی، از نان صنعتی رویگردان شده اند.
وی با اعلام اینکه نان صنعتی، بهداشتی‌تر و با پخت بهتر صورت می‌گیرد گفت: نان صنعتی دور ریز ندارد، ضایعاتش بسیار پایین است و در مقایسه با نان سنتی، پخت بهتری دارد، بنابراین انتظار می‌رفت این کم لطفی و بی مهری با نان صنعتی صورت نگیرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...