جولان میوه های استوایی قاچاق در بازار


جولان  میوه های استوایی قاچاق در بازار

این روز‌ها بازار خرید و فروش میوه‌های ممنوعه در فضای مجازی حسابی داغ شده است.با وجود 4 فصل بودن اقلیم و تنوع تولید میوه در کشور هر از گاهی سروکله میوه های فرنگی در پیشخوان مغازه ها و فروشگاه های اینترنتی پیدا می شود که اگر مسئولان امر تدابیری برای رفع این معضل به کار نگیرند، ادامه این روند به قیمت نابودی تولید داخل تمام می شود.

سال هاست کشور درگیر ورود میو‌ه های قاچاق است. بر اساس کتاب مقررات واردات و صادرات، هیچ‌ نوع میوه تازه به جز چهار قلم موز، انبه، نارگیل و آناناس اجازه ورود به کشور را ندارند اما، کافی است در شهر خود به میوه فروشی های لاکچری سربزنید تا علاوه بر این میوه ها، میوه های خارجی دیگری را ببنید که با اشکال و رنگ های متفاوت و جذاب در قفسه ها چیده شده اند

همچنین سایت‌های فروش آنلاین میوه زیادی وجود دارد که، میوه های قاچاق را آزادانه و با قیمت های نجومی و دلخواه عرضه می‌کنند و اکثر آن ها ارسال رایگان دارند.

ورود این میوه ها به کشور به دلیل احتمال انتقال و انتشار انواع بیماری و آفت های غیر بومی ممنوع شده است. بیماری و آفاتی که به دلیل غیربومی بودن گیاهان کشور در برابر آن ناایمن هستند و می توانند منجر به نابودی مزارع و باغات شوند.

در گزارش میدانی که میان فروشندگان میوه داشتیم از محبوبیت این میوه ها در میان مردم مطلع شدیم، یک فروشنده میوه می‌گفت مردم از این میوه ها به عنوان میوه هایی که در فیلم های خارجی هستند یاد می‌کنند.

وی افزود: بسیاری از شهروندان از قیمت بالای این محصولات اعتراض می‌کنند و برخی از خرید این میوه ها پشیمان می‌شوند اما برخی دیگر که مصمم به امتحان این میوه ها هستند اقدام به خرید می‌کنند ماهم به علت قیمت بالا محصولات را در بسته بندی های کوچک و کم وزن به فروش می‌رسانیم.

از فروشنده دیگری که به صورت آنلاین و حضوری فروش میوه های خاص را داشت پرس و جو کردیم که این میوه هارا از کجا خریداری میکند؛ او گفت: در فضای مجازی صفحه هایی وجود دارد که اقدام به فروش عمده میوه استوایی یا اصطلاحا میوه های خاص با قیمت مناسب تر می‌کنند ما هم از این فروشنگان به تعدادی محدود خرید کرده و به فروش می‌رسانیم.

با وجود ۴ فصل بودن اقلیم و تنوع تولید میوه در کشور هر از گاهی سروکله میوه های فرنگی در پیشخوان مغازه ها و فروشگاه های اینترنتی پیدا می شود که اگر مسئولان امر تدابیری برای رفع این معضل به کار نگیرند، ادامه این روند به قیمت نابودی تولید داخل تمام می شود.

اسدالله کارگر رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران در گفت‌وگویی درباره آخرین وضعیت عرضه میوه‌های ممنوعه در بازار اظهار کرد: در حال حاضر واردات هر گونه میوه به جز ۴ قلم موز، آناناس، انبه و نارگیل به کشور ممنوع است و در صورت ورود قاچاق تلقی می‌شود.

وی درباره اینکه میوه‌های قاچاق از چه طریق به کشور وارد می‌شود، گفت: با توجه به آنکه میوه‌های قاچاق عمدتا از مسیر‌های کوله بری به کشور وارد می‌شوند از این رو به سبب عدم قرنطینه و نظارت بر آن‌ها امکان ورود آفات و بیماری به کشور وجود دارد که این امر سلامت افراد را به مخاطره می‌اندازد.

همانطور که مقامات روسیه از ورود فلفل دلمه ای های ایرانی ممانعت و جلوگیری کردند تا سلامت شهروندان این کشور به خطر نیوفتد انتظار داریم مسئولین مربوطه کشورمان نیز نظارت بیشتری بر ورود کالاهای قاچاق داشته باشند.

منبع: ایلنا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها