مردم هرمزگان از خرید گوشت های خارج از شبکه خودداری کنند


مردم هرمزگان از خرید گوشت های خارج از شبکه خودداری کنند

بندرعباس-ایرنا- سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: هرچند بیماری تب کریمه کنگو در  استان شیوع و فراگیری ندارد اما با توجه به شروع فصل گرم در هرمزگان مردم باید نکات لازم در این باره را رعایت کرده و از خرید گوشت قرمز تایید نشده توسط دامپزشکی و کشتارگاه های رسمی و قانونی خودداری کنند

دکتر فاطمه نوروزیان چهارشنبه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا افزود: از ابتدای امسال تاکنون فقط یک مورد مشکوک به این بیماری در قشم شناسایی شد که یک فرد ۳۵ساله تبعه خارجی در قشم بود و پس از مداوا ترخیص شد.

وی ادامه داد: افرادی که مشکوک به بیماری تب کریمه کنگو باشند بعد از مراجعه به مراکز درمانی استان و درمان اولیه، نمونه آزمایش آنها برای تحقیقات بیشتر به تهران ارسال می‌شود.

دکتر نوروزیان اضافه کرد: علائم بیماری در انسان سردرد، تب شدید، کمردرد و درد مفاصل و عضلات، دل درد، اسهال، استفراغ، قرمزی چشم و سرخی گونه، خونریزی (مثلاً به صورت نقطه‌های ریز مثل سر سوزن یا خونریزی‌های وسیع‌تر یا خون دماغ) است.

وی یادآور شد: علائم بیماری یک تا سه روز بعد از نیش کنه آلوده یا پنج تا شش روز بعد از تماس با حیوان آلوده مشاهده شده و بیمار وارد مرحله خونریزی می‌شود.

این مقام پزشکی خونریزی را خطر اصلی برای بیمار دانست و اظهار داشت: ۳۰ درصد موارد منجر به مرگ به دلیل خونریزی‌های شدید داخلی می شود.

مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان به مردم و دامداران توصیه کرد: ۲هفته قبل از کشتار دام، جایگاه و بدن دام سمپاشی شود و در صورت مشاهده علائمی نظیر تب در دام‌ها از ذبح آنها خودداری شود.

وی گفت: گوشت قرمز خریداری شده به مدت ۲۴ ساعت در یخچال در دمای یک تا چهار درجه سانتیگراد نگهداری شود و سپس تکه شود و از دستکش نیز در تماس با گوشت خام استفاده شود.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان متذکر شد:دامداران، کارگران دامداری ها، ذبح کنندگان و سلاخان، کارگران کشتارگاه‌ها، بازرسان بهداشتی دامپزشکی و کادر درمانی شاغل در بیمارستان‌ها از جمله افرادی هستند که بیشتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو قرار دارند.

وی با اشاره به اهمیت رعایت بهداشت فردی و ضرورت استفاده از دستکش هنگام قطعه بندی گوشت در منزل توسط شهروندان، خاطرنشان شد: کشتار غیر مجاز دام در خارج از کشتارگاه بدون رعایت پوشش ایمنی و فروش گوشت آن بسیار خطرناک است و احتمال انتقال بیماری به انسان را افزایش می‌دهد.

دکتر نوروزیان یادآور شد: سال گذشته ۱۲بیمار مشکوک به این بیماری در استان شناسایی شدند که در تشخیص نهایی آزمایش یک نفر از آنان مثبت اعلام شد.

وی خواستار جدی گرفتن توصیه های پیشگیرانه این بیماری در تمام سال و به ویژه ماه های گرم سال شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه هرمزگان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد روستا | 4 انشا زیبا درباره روستا برای پایه های مختلف تحصیلی