آمریکا در اندیشه باز تنظیم روابط با امارات است


آمریکا در اندیشه باز تنظیم روابط با امارات است

هیل نوشت اقدامات رئیس جمهور آمریکا در روزهای اخیر نشان دهنده تلاش کاخ سفید برای از سرگیری روابط خود با امارات است.

این پایگاه اینترنتی آمریکایی نوشت: تعدادی از مقامات کابینه آمریکا به ریاست معاون رئیس جمهور دوشنبه از امارات عربی متحده، کشوری نفت خیز که در بحبوحه یک تغییر مهم کادر ریاست قرار دارد، دیدار کردند.

بی علاقگی و انکاری که امارات معتقد است از سوی واشنگتن وجود دارد، موجب شده است این کشور عربی به تازگی در صحنه جهانی با جسارت بیشتری عمل کند. امارات به قطعنامه تحت رهبری آمریکا در سازمان ملل که تهاجم روسیه به اوکراین را محکوم می‌کرد، رای ممتنع داد. مقامات اماراتی همچنین از افزایش تولید نفت خودداری کرده اند تا قیمت بنزین را کاهش دهند آنهم در حالی که امارات به دنبال برقراری روابط نزدیکتر با چین است.

اما پس از مرگ شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان، دومین رئیس کشور امارات که از سال ۲۰۰۴ به طور رسمی حکومت می‌کرد، بایدن این هفته بلندپایه‌ترین مقامات کابینه خود را به ریاست کامالا هریس معاون رئیس جمهوراعزام کرد. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، لوید آستین، وزیر دفاع و ویلیام برنز، رئیس سیا به او پیوستند.

سفر مقامات آمریکایی به امارات برای تاکید بر تعهد مشترک

دیدار مقامات ارشد دولت بایدن برای ابراز تسلیت و تبریک به رئیس جدید، ولیعهد شیخ محمد بن زاید آل نهیان بود. او، برادر ناتنی رئیس فقید امارات است.

هریس در سخنانی پس از نشستی که کمتر از یک ساعت به طول انجامید، گفت: هدف از این سفر «تأیید مجدد تعهد مشترک ما به امنیت و رفاه در این منطقه و همچنین چگونگی بهره‌مندی مردم آمریکا از این روابط در زمینه امنیت و رفاه است.» هریس، امارات عربی متحده را «دوست» و «شریک» نامید.

این سفر در حالی انجام شد که مقامات آمریکا در میان فهرست طولانی تنش‌ها بین ابوظبی و واشنگتن تلاش کردند نظر امارات را جلب کنند. موضوع دیگر، دشمن دیرینه آمریکا، ایران است، زیرا امارات، پیگیری توافق هسته‌ای دولت بایدن با تهران را رد کرده است. این تنش‌ها در تضاد کامل با روابط نزدیک امارات با دولت سابق آمریکا قرار دارد.

امارات از روابط با آمریکا در دوره ترامپ سود برد

هیل نوشت: ابوظبی از خروج ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا از توافق هسته‌ای ایران استقبال کرد. مهم‌تر از همه، امارات از عادی‌سازی روابط با اسرائیل از طریق فروش نظامی پیشنهادی آمریکا و حمایت واشنگتن از طرح‌های اسرائیل برای الحاق کرانه باختری سود برد.

سایمون هندرسون، مدیر برنامه برنشتاین در مورد سیاست خلیج (فارس) و انرژی در موسسه واشنگتن گفت: «شیخ محمد، چون خود را مردی با بینش و امارات را کشوری مهم می‌داند، انتظار احترام دارد و مطمئناً در دوران بایدن، فکر نمی‌کند با او محترمانه رفتار شده است. ترامپ و جرد کوشنر [داماد و مشاور ارشد رئیس جمهور سابق آمریکا]به نوعی با او با احترام برخورد کردند.»

کارشناسان می‌گویند سفر مقامات بایدن نشان می‌دهد که دولت می‌داند کار‌های زیادی برای انجام دادن دارد.

حسین ایبیش، محقق ارشد مقیم در «مؤسسه کشور‌های عرب خلیج (فارس) در واشنگتن گفت: «من فکر می‌کنم دیدار هیئت عالی‌رتبه آمریکا نشان می‌دهد واشنگتن می‌خواهد روابط را ترمیم کند و واقعاً مهم است که آمریکا این کار را انجام دهد.»

تمرکز محمد بن زاید بر رشد امارات

محمد بن زاید ۶۱ ساله از زمان سکته مغزی رئیس وقت امارات در سال ۲۰۱۴ و تا زمان وی که تا حد زیادی از قدرت کنار گذاشته شده بود، تقریباً ۱۰ سال است حاکم واقعی امارات در نظر گرفته می‌شود. او در زمان ولیعهدی ابوظبی، در سراسر منطقه نفوذ زیادی داشته است. ناظران منطقه معتقدند او بر رشد ثروت امارات متمرکز شده است، می‌خواهد اقتصاد این کشور را به یک بازیگر مهم جهانی تبدیل کند و در برابر آنچه امارات، اسلام سیاسی مقابله کند.

جرالد فایرشتاین، سفیر سابق امریکا در یمن گفت: «تأثیر محمد بر «توافق ابراهیم» دولت ترامپ - توافق‌های عادی‌سازی روابط بین اسرائیل، امارات و بحرین - نشان‌دهنده تمایل ولیعهد برای تبدیل شدن به «محرک رویداد‌های منطقه به‌طور گسترده‌تر و نه صرفا منطقه خلیج (فارس) است.»

ایران شریک جدید امارات

کورتنی فریر، کارشناس غیر مقیم موسسه بروکینگز گفت: «اماراتی ها، آمریکا را شریک امنیتی و منطقه‌ای کمتر قابل اعتمادی نسبت به گذشته می‌دانند و بنابراین مایلند سیاست خارجی مستقل خود را طراحی کنند.»

ایبیش از موسسه کشور‌های حوزه خلیج فارس گفت: «واکنش قاطع آمریکا در خصوص حمایت از اوکراین پس از تهاجم روسیه تاکیدی بر این احساس بود که واشنگتن در حال رها کردن تعهدات امنیتی خود در خلیج (فارس) است.»

این وضعیت موجب شده است مقامات امارات به دنبال جای دیگری برای دریافت کمک باشند. مدیر برنامه برنشتاین در این خصوص گفت: «هر آنچه واشنگتن بخواهد محمد با ایران به توافق میرسد، زیرا ایران و امارات کشور‌های همسایه هستند. دوبی به ویژه دست کم در سطح تجاری تماس‌های مهمی با ایران دارد.»

یک مقام اماراتی ماه دسامبر به رویترز گفت یکی از موضوعات مهم در مذاکرات، به مسئله خرید ۵۰ فروند جت‌های جنگنده اف ۳۵ از آمریکا مربوط می‌شود. امارات به سبب شرایط امنیت دفاعی که آمریکا برای خرید این هواپیما‌ها اعلام کرده بود با مذاکرات مخالفت کرده بود.

یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا که خواست ناشناس بماند به هیل گفت دولت آمریکا همچنان به فروش این هواپیما‌ها متعهد است و به رایزنی‌های خود با امارات ادامه می‌دهد تا اطمینان حاصل شود ما درکی روشن و متقابل در خصوص تعهدات و اقدامات پیش از، در زمان و بعد از تحویل این هواپیما‌ها داریم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پنتاگون: اقدامی که ایران انجام داد یک حمله بی‌سابقه بود