110 واحد مسکن برای اقشار آسیب پذیر در جنوب فارس احداث می شود


110 واحد مسکن برای اقشار آسیب پذیر در جنوب فارس احداث می شود

لارستان- ایرنا- حمیدرضا سهرابی معاون مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور امروز چهارشنبه 28 اردیبهشت سال 1401 در نشست شورای مسکن لارستان وعده داد که این بنیاد 110 واحد مسکن محرومان در هفت شهرستان جنوبی فارس می سازد.

به گزارش ایرنا، ساخت این تعداد واحد مسکن محرومان با درخواست داریوش دهقان فرماندار ویژه لارستان مطرح شد و معاون بنیاد مسکن کشور هم قول داد که برای مجموع هفت شهرستان جنوبی فارس تعداد ۱۱۰ واحد مسکن محرومان ساخته می شود که سهم ۶ شهرستان اوز، گراش، مُهر، لامرد، خنج و جویم هر کدام ۱۵ واحد و سهم لارستان با جمعیت ۲۳۰ هزار نفری و گستره جغرافیایی بیشتر نیز ۲۰ واحد تعیین شد.

سهرابی اظهار داشت: البته بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در جای جای کشور به ویژه برای محرومان و قشرهای کم درآمد اقدامات قابل توجهی در حوزه مسکن انجام داده است.

وی همچنین از انجام دو تفاهم نامه بین بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با وزارت کشور و همچنین تفاهم نامه چند جانبه بین وزارت راه شهرسازی، بنیاد مستضعفان، بنیاد علوی، نهادهای حمایتی همچون کمیته امداد و سازمان بهزیستی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در آینده ای نزدیک خبر داد و گفت: این تفاهم نامه ها فصل جدید و جهش های خوبی را در حوزه مسکن به ویژه برای قشرهای کم درآمد ایجاد خواهد کرد.

او همچنین با اشاره به وضعیت ساخت مسکن در قالب نهضت ملی مسکن هم گفت: هم اینک بیش از ۴۳ هزار واحد مسکونی در مرحله شروع عملیات اجرایی و زی ساخت پیش رفته که چهار هزار واحد از این تعداد در استان فارس است.

وی گفت: طی بازدید و بررسی که امروز از وضعیت ساخت مسکن در قالب نهضت ملی مسکن در شهرستان لارستان داشتیم هم ۴۰۰ واحد مسکونی تاکنون در فاز اجرایی قرار گرفته و یا در مرحله واگذاری زمین و البته متقاضیان هم مشخص شده است.

110 واحد مسکن برای اقشار آسیب پذیر در جنوب فارس احداث می شود

فرماندار ویژه لارستان هم گفت: لازم است که سیاست گذاران و متولیان امر در حوزه مسکن و در سطح ملی چاره ای برای افزایش خیره کننده و روزافزون مسکن و زمین و همچنین کاهش فشار به قشرهای ضعیف جامعه بیندیشند.

داریوش دهقان افزود: هیچ مکانیسم و یا شاخص و یا حتی پشتوانه قانونی برای کنترل و ساماندهی موضوع قیمت مسکن و زمین در سطح ملی وجود ندارد و به نظر می رسد مقصر اصلی در این راستا بیشتر خود دولت باشد اگر چه دلالان و سایر عوامل دیگر هم در این زمینه نقش دارند.

وی به موضوع تامین زمین مورد نیاز در شهر لار برای طرح نهضت ملی مسکن اشاره کرد و گفت: این خود یک نمونه از نقش دولت در افزایش قیمت زمین و مسکن هست؛ ما زمین دولتی نداریم و مجبور هستیم که از بخش خصوصی و مالکان حقیقی زمین تحویل بگیرم.

او ادامه داد: بر اساس قانون از میزان ۱۰۰ هکتار زمین خریداری شده از مالکان خصوصی میزان زمین دریافتی مالکان برای این ۱۰۰ هکتار حدود ۱۸ هکتار آن هم بدون تامین هیچ گونه زیرساختی است که این موضوع بیش از آنکه به سود مردم باشد به نفع دولت است و همین امر خود قیمت زمین را چندین برابر افزایش می دهد و می بینیم که نقش اصلی را در این زمینه دولت بازی کرده است.

تاکنون هفت هزار و ۲۵۲ نفر واجد شرایط اولیه در قالب اجرای طرح نهضت ملی مسکن در شهر لار شناخته شده اند که البته هنوز تایید نهایی نشده اند.

دهقان ابراز داشت: به نظر می رسد تاکنون در اجرای طرح نهضت ملی مسکن در شهرستان لارستان و شهر لار هم پیش بینی ها به درستی انجام نشده است.

وی ادامه داد:به گفته مسئولان بنیاد مسکن و اداره کل راه و شهرسازی لارستان تاکنون در برخی مکان های شهر لار زمین تامین شده اما با اینکه توافقات اولیه و تفاهم نامه ها هم انجام شده اما هم اینک و در مرحله اجرا با معارضان دولتی و افراد حقیقی مواجه شده است.

۹ هزار و ۸۷۴ نفر متقاضی خانه دار شدن در طرح نهضت ملی مسکن در شهر لار بودند که با پایش اولیه تعداد ۲ هزار و ۶۲۲ نفر آنها رد درخواست شده اند و فاقد شرایط لازم در این طرح شناخته شدند.

بر اساس اعلام بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و اداره کل راه شهرسازی یک هزارو ۴۱۹ نفر تاکنون برای خانه دار شدن در قالب اجرای این طرح افتتاح حساب و یا واریز وجه داشته اند که برای ۳۹۳ نفر از این افرد زمین تامین شده است.

فرماندار لارستان گفت: یکی از چالش های اساسی در این طرح ، آن افراد و متقضیانی هستند که افتتاح حساب کرده اند و مبلغ ۴۰۰ میلیون ریال اولیه را هم واریز وجه کرده اند که بر اساس اعلام بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تعدادشان ۲۱۱ است.

شهرستان لارستان به مرکزیت شهر لار در فاصله ۳۸۰ کیلومتری شیراز واقع است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی