صفر تا صد طرح سرشماری اتباع افغانستانی در ایران


صفر تا صد طرح سرشماری اتباع افغانستانی در ایران

به گفته وزارت کشور ایران، شرکت در سرشماری برای اتباع افغانستانی فاقد مدرک اقامتی اجباری است و در عین حال برای شرکت کنندگان مدارک اقامتی موقت صادر می‌شود.

چندی پیش «احمد وحیدی» وزیر کشور ایران در حاشیه نشست کمیسیون ساماندهی اتباع و مهاجرین خارجی اظهارداشت که در پی موج اخیر ورود مهاجرین افغانستانی به ایران، سرشماری و شناسایی همه مهاجرین افغانستانی به طور جدی در دستور کار این وزارت خانه قرار گرفته است.

در همین رابطه «صادق رضادوست» مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور همچنین هشدار داد: افرادی که در این طرح شرکت نکنند به‌عنوان اتباع غیرمجاز تلقی می‌شوند و باید کشور را ترک کنند.

بنابراین توصیه می‌شود همه اتباع فاقد مدرک اقامتی، مهاجرین و پناهجویان جدیدالورود برای دریافت تسهیلات اقامتی، با استفاده از این فرصت و شرکت در طرح سرشماری، برگه اقامت موقت 6 ماه خود را دریافت کنند.

تمام اتباع افغانستانی فاقد مدرک در همه استان‌های ایران، اعم از ممنوعه و غیرممنوعه به‌غیر از (استان‌های سیستان و بلوچستان و آذربایجان غربی) می‌توانند به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه و نسبت به ثبت‌نام در طرح مذکور اقدام کنند.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور تصریح کرد: با توجه به اینکه حضور اتباع خارجی در استان‌های ممنوعه مجاز نیست، تأکید می‌کنیم اتباع مذکور پس از ثبت‌نام در طرح سرشماری اتباع افغانستانی فاقد مدرک، یکی از استان‌های مجاز و مجاور را برای اقامت و اسکان انتخاب کنند، در غیر این صورت فرد غیرمجاز تلقی می‌شود و باید ایران را ترک کند.

آغاز طرح سرشماری اتباع افغانستانی در دفاتر پیشخوان دولت

چندی پیش «علی فلاح حقیقی» دبیر کل کانون کشوری پیشخوان دولت اعلام کرد که با توجه به ابلاغ وزارت کشور مبنی بر ثبت نام و اجرای طرح سرشماری اتباع افغانستانی ، شبکه دفاتر پیشخوان دولت به عنوان مجری این طرح در کنار سایر حوزه های تخصصی این بخش ،کار خود را در این خصوص آغاز کرد.

وی ادامه داد: این طرح از روز 20 اردیبشهت 1401 آغاز شده است و تا 17 خرداد1401 ادامه دارد و تاکید شده است که زمان تمدید نخواهد شد.

برای شرکت در طرح سرشماری چه اقدامی باید انجام دهیم؟

اتباع افغانستانی می توانند با مراجعه به سایت انجمن های صنفی کانون کشوری دفاتر پیشخوان دولت به آدرس https://epishkhan.org/ آدرس دفاتر مربوطه را جهت مراجعه برای ثبت نام ، استفاده نمایند.

براساس تأکید اداره کل امور اتباع و مهاجران خارجی وزارت کشور، افرادی که در این طرح نام نویسی نکنند هیچگونه خدماتی به آنها ارائه نمی شود و غیر مجاز تلقی می‌شوند.

سرشماری در سه گروه در دفاتر کفالت در حال انجام می‌باشد:

گروه اول: بازشماری افراد دارای سربرگ سرشماری از سال‌های 1395 تا 1398

این گروه باید به دفتر کفالت جهت اخذ نوبت مراجعه نمایند و در روز نوبت، بعد از طی مراحل، برگ بازسرشماری اخذ نمایند.

مشمولین این گروه، بعد از اخذ برگ بازسرشماری در حال حاضر، نیاز نیست در طرح‌های دیگر شرکت کنند و منتظر اخبار جدید باشند.

تمامی نوبت‌های مربوط به طرح بازشماری در اردیبهشت ماه 1401، به تیرماه 1401 موکول شده است؛ بنابراین افرادی که برای بازشماری نوبت داشتند در همان روز و ساعت ولی در تیرماه مراجعه نمایند. نوبت مراجعه برای افرادی هم که در خرداد ماه نوبت بازشماری داشتند، اواخر تیر ماه اعلام خواهد شد.

به عنوان مثال اگر نوبت فردی 1401/02/15 و ساعت 8 صبح بوده، این فرد بایستی در تاریخ 1401/04/15 ساعت 8 صبح مراجعه نمایند. از آنجایی که امکان دارد تاریخ اجرای طرح و نوبت‌ها تغییر کند، حتما قبل از مراجعه، از دفتر کفالت خود استعلام گرفته شود.

صفر تا صد طرح سرشماری اتباع افغانستانی در ایران

گروه دوم: افراد غیرمجازی که از تاریخ 1400/08/05 معرفی‌نامه واکسیناسیون از دفاتر کفالت اخذ نموده‌اند و در سرشماری‌های سال 1395 تا 1398 شرکت کرده‌اند.

این گروه جهت سرشماری تکمیلی باید به صورت اینترنتی نوبت اخذ نمایند و در روز نوبت، سرپرست به همراه فرزندان زیر 12 سال به همراه مدارک هویتی (شناسنامه، گذرنامه، عقدنامه و اجاره نامه و …)، به دفتر کفالت مراجعه نمایند. (سایر اعضای خانواده که برای آنها معرفی‌نامه واکسیناسیون صادر شده است نیاز به حضور در دفتر کفالت ندارند)

1. دفتر کفالت این گروه توسط سامانه انتخاب می‌گردد و همان دفتر کفالتی که معرفی‌نامه واکسیناسیون را صادر کرده است، تعیین می‌شود.

2. برای همه اعضای خانواده این گروه، بعد از انجام سرشماری تکمیلی، برگه سرشماری با اعتبار تا 1401/07/30 صادر می‌گردد.

گروه سوم: افراد غیرمجاز و فاقد مدرکی که در هیچ کدام از طرح های سرشماری شرکت نکردند.

1. این گروه جهت سرشماری جدید و اخذ معرفی‌نامه واکسیناسیون باید به صورت اینترنتی نوبت اخذ نمایند و در روز نوبت، سرپرست به همراه همه اعضای خانواده به همراه مدارک هویتی شناسنامه، گذرنامه، عقدنامه و اجاره نامه و …)، به دفتر کفالت مراجعه نمایند.

2. برای اعضای خانواده بالای 8 سال این گروه، بعد از انجام سرشماری، برگه معرفی‌نامه واکسیناسیون با اعتبار یک ماه صادر می‌گردد که بعد از آن باید در طرح سرشماری تکمیلی شرکت نمایند و بعد از طی مراحل آن (توضیحات گروه دوم ) برای این گروه نیز برگه سرشماری با اعتبار تا 1401/07/30 صادر می‌گردد.

در حال حاضر برای افراد غیرمجاز و فاقد مدرکی که در استان‌های فاقد دفتر کفالت سکونت دارند، امکان اخذ نوبت اینترنتی وجود ندارد.

نکات بسیار مهم و قابل توجه جهت شرکت در طرح معرفی‌نامه واکسیناسیون و سرشماری تکمیلی واکسیناسیون:

1. با وجود اینکه درباره این طرح از طریق شبکه‌های مجازی و سامانه پیامک اطلاع رسانی شده است، برای جابجایی زمان طرح بازشماری به تیرماه بازهم عده زیادی برای انجام بازشماری و یا اخذ نوبت مراجعه می‌کنند و اصرار دارند که به پرونده‌شان رسیدگی شود.

2. اعلام خبر نوبت دهی فقط از طریق سایت امکان پذیر است.

3. در خصوص زمان نوبت صادر شده بخاطر حجم بالای نوبت دهی در سامانه و فاصله زمانی پایین بین نوبت ها ، سرشماری گاها در سر زمان مندرج بر برگه نوبت با تاخیر انجام خواهد شد.

4. قبل از حضور در مرکز حتما مدارک درخواست شده را دوباره بررسی کنید تا در روز حضور مدارک ناقص نباشدو حضور همه اعضای خانواده در روز سرشماری اعلام شده است.

5. افرادی که دارای گذرنامه هستند حتی تاریخ آن منقضی شده است باید گذرنامه خود را ارائه دهند.

6. این طرح همانطور که بارها تذکر داده شده بود فقط ویژه افرادی است که فاقد مدرک هستند.

7. افرادی که دارای مدرک اقامتی هستند در این طرح شرکت نکنند.

8. افرادی که از طریق سایت اقدام به اخذ نوبت می نمایند باید طرح معرفی‌نامه واکسن را انتخاب کنند و یا اگر قبلا معرفی نامه دریافت کرده‌اند گزینه طرح تکمیلی سرشماری را انتخاب کنند.

9. برای زوجینی که می‌خواهند در طرح سرشماری شرکت کنن، باید عقدنامه خود را در روز ارائه مدارک ارائه کنند.

دلایلی مانند: در افعانستان این چیزها مرسوم نیست، عقدنامه را در افغانستان جا گذاشتیم، سواد نداریم و ... به هیچ عنوان قابل قبول نمی‌باشد و باید در روز نوبت دهی عقدنامه همراه فرد باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 31 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق