حلقه مفقوده کیفیت نان در سمنان


حلقه مفقوده کیفیت نان در سمنان

سمنان- ایرنا- کیفیت نان این روزها در استان سمنان تا حدی کاهش یافته که موجب گلایه شهروندان شده و نظارت و بررسی مسوولان خواسته مردمی است. اما علت‌یابی این حلقه مفقوده‌ تنها و تنها با نظارت و اعمال قانون به سرمنزل مقصود می‌رسد.

به گزارش ایرنا، نان سهم زیادی در سفره مردم استان سمنان دارد اما امروزه برخی متصدیان نانوایی های سمنان بدون در نظر گرفتن کیفیت این فرآورده غذایی را در اختیار مردم قرار می دهند.

توجه به کیفیت نان و بهبود آن امری است که بارها گفته شد؛ اما به رغم وعده و وعیدهای مسئولان برای حل این مشکل، با توجه به افزایش قیمت نان در دوره های مختلف، این مشکل همچنان باقی است.

خبرنگار ایرنا در پی بررسی میدانی کیفیت نان در استان سمنان به برخی نانوایی‌های سطح شهر سمنان سر زد و علت کاهش کیفیت نان را از شاطرهای نانوایی ها جویا شد و پای نظرات شهروندان نشست.

کیفیت پایین نان با وجود افزایش قیمت‌ها

سعیده محمودی یکی از خانم‌هایی که در صف نانوایی منتظر بود تا نوبتش شود در گفت و گو با ایرنا، ابراز داشت: نان بربری را با قیمت آزادپز به امید کیفیت بهتر می خرم، اما برکت خدا چهار ساعت از زمان پخت نگذشته بیات می شود و دیگر قابل خوردن نیست.

وی ادامه داد: نان تقریبا قوت غالب مردم کویر و از جمله سمنانی ها است و انتظار می‌رود نان با کیفیت به دست مصرف‌کنندگان این خطه برسد، متاسفانه سال گذشته ۲ بار قیمت نان در سمنان به بهانه افزایش کیفیت و تامین هزینه‌کرد نانوایان افزایش یافت، اما در کیفیت نان تغییری حاصل نشد.

به گزارش ایرنا، قیمت انواع نان در سمنان آخرین مرحله از ۲۰ مهرماه ۱۴۰۰ حدود ۳۰ درصد افزایش یافت و این در حالی است که پیشتر و در نهم اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ نیز افزایش قیمت نان در سراسر استان سمنان بر اساس دستورالعمل تصویب شده در ستاد تنظیم بازار استان اجرایی شده بود.

این شهروند سمنانی تصریح کرد: نان سنگک طبق گفته مسوولان وزن هر چانه اش باید ۴۸۰ گرم باشد اما بیش از ۵۰ درصد نانوایی‌های سنگک شهر سمنان کم‌فروشی می‌کنند.

وی اضافه کرد: نان لواش نیز در سمنان کیفیت لازم را ندارد و متاسفانه از تنور درنیامده خشک می‌شود طوری که قابل خوردن نیست و انتظار می‌رود مسوولان بر عملکرد نانوایی‌ها نظارت دقیق و واقعی داشته باشند.

محمودی یادآور شد: نان‌های سنتی در سمنان نیز چنگی به دل نمی‌زند و اغلب نانوایی‌ها با تبلیغ نان خود که دارای افزودنی متفاوت است با قیمت‌های متفاوت آن را به فروش می‌رسانند .

این شهروند سمنانی تصریح کرد: نانوایی‌ها معمولا نان کنجدی را نیز با قیمت‌های متفاوت و گران عرضه می‌کنند، اما در بیشتر موارد کنجد روی نان بوی ماندگی و کپک می‌دهد و نمی‌دانم این نانوایان چگونه از نظر بازرسان پنهان می‌ماند.

مساله کیفیت، از کارخانه آرد تا خواب خمیر

محمدآقا شاطر یکی از نانوایی‌های شهر سمنان است که علت کاهش کیفیت نان در سمنان را آرد می‌داند و می‌گوید تجهیزات کارخانه‌های آرد سمنان برای چند دهه قبل است و قدیمی بودن دستگاه‌ها بر کیفیت نان تاثیر می‌گذارد.

وی ادامه داد: زمان خواب خمیر در پخت نان با کیفیت بسیار مهم است، اما بیشتر نانوایان این اصل مهم را در روند پخت نان رعایت نمی‌کنند.

این شاطر نانوایی ابراز داشت: نانوایی یکی از مشاغل سختی است که تعطیلی ندارد و کارگری که بخواهد در نانوایی کار کند در قبال ساعت کاری درخواست حقوق بالا نیز دارد، و امسال نیز با توجه به افزایش حقوق کارگری و دیگر هزینه‌ها مانند هزینه انرژی، نانوایی صرفه اقتصادی ندارد و چون پرداخت حقوق کافی نیست برخی نانوایان از کیفیت نان می‌زنند.

خبرنگار ایرنا در ابعادی دیگر علت کاهش کیفیت نان را از محمدباقر منوچهری مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان سمنان جویا شد.

آیا کیفیت آرد نانوایی‌های استان سمنان آزمایش می‌شود؟

مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان سمنان در پاسخ به این پرسش گفت: کیفیت آرد با نمونه‌گیری از آرد نانوایی‌ها در نقاط مختلف استان در آزمایشگاه فعال در شرکت غله و خدمات بازرگانی استان سمنان همواره مورد سنجش قرار می‌‍‍گیرد و براساس آزمایش‌ها آرد تولیدی در استان دارای شرایط کیفی ایده‌آل است.

وی بیان کرد: هر کارشناس و اهل فن می‌تواند از بررسی و آنالیز آرد نانوایی‌های شهرستان سمنان این موضوع را تایید کند که آرد نانوایی‌های استان دارای شرایط ایده‌آل کیفی است.

مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان سمنان ادامه داد: برای ارتقای کیفیت و پایداری آرد تولیدی در سمنان ۱۵ هزار و ۴۰۰تن گندم مرغوب از ابتدای امسال تا کنون خریداری شده است.

وی ادامه داد: از مجموع ۱۵ هزار و ۴۰۰ تن گندم اختلاطی خریداری شده برای ارتقای کیفیت و پایداری آرد تولیدی در سمنان، بخشی وارداتی و بخشی خریداری شده از استان‌ خوزستان است.
منوچهری بیان کرد: براساس برنامه حمل ابلاغی از سوی شرکت بازرگانی دولتی ایران، گندم کیفی برای نقاط مختلف کشور تامین و ارسال می‌شود و چندین محموله گندم کیفی دیگر تا پایان سال به استان سمنان ارسال می‌شود.

مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان سمنان اظهار داشت: ۱۵ هزار و ۴۰۰ تن گندم کیفی خریداری شده به ۲ انبار ملکی این شرکت در شهرستان‌های سمنان و شاهرود به صورت ریلی و جاده ای منتقل شد.
منوچهری تصریح کرد: از مجموع ۱۵ هزار و ۴۰۰ تن گندم کیفی خریداری شده برای افزایش کیفیت آرد استان سمنان یکهزار و ۲۰۰ تن از استان‌ خوزستان و ۱۴ هزار و ۲۰۰ تن گندم کیفی وارداتی از بنادر کشور حمل و بارگیری و به استان سمنان وارد شد.

آیا تجهیزات کارخانه آرد در سمنان عامل کاهش کیفیت نان است
مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان سمنان اظهار داشت: پنج واحد تولید آرد با ظرفیت ۱۵۰ هزار تن در استان سمنان وجود دارد که تامین کننده نیاز استان است و تجهیزات این کارخانه‌ها معمولا مصرفی است و هر چند وقت قطعات دستگاه‌های تولید آرد مستعمل و تعویض می‌شود.

وی بیان کرد: نمی‌توان گفت آرد تولیدی در سمنان کیفیت لازم را ندارد، چرا که نمونه‌گیری از آرد و آزمایش نمونه‌ها نشان ‌دهد آرد تولیدی در سمنان دارای شرایط کیفی ایده‌آل استت.

رئیس اتحادیه نانوایان سمنان به ایرنا گفت: کاهش کیفیت آرد موجب کاهش کیفیت نان در سمنان شده است و یکی از عوامل کاهش کیفیت آرد سمنان فرسودگی و قدیمی بودن تجهیزات کارخانه‌های ‌ آرد در سمنان است.

رجبعلی جعفریان ابراز داشت: دستگاه‌های کارخانه آرد در سمنان برای چند دهه قبل است و اکنون این دستگاه‌های برای ارتقای کیفیت آرد تولیدی باید به روز رسانی شود.

مهارت نانوا کلید حل معما کیفیت نان است

مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان سمنان گفت: کیفیت نان تا حد زیادی به مهارت نانوا بستگی دارد و باید مهارت نانوایان استان با برگزاری دوره‌های آموزشی با کمک دستگاه‌هایی مانند اداره کل فنی و حرفه‌ای تقویت شود.

وی ادامه داد: استفاده از خمیرمایه خوب، رعایت زمان لازم برای خواب خمیر و تغییر رویه با توجه به گرم شدن هوا، تکنیک‌های مهم و موثر درارتقای کیفیت نان است که باید مورد توجه نانوایان قرار بگیرد.

مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان سمنان گفت: ۲۰ واحد نانوایی متخلف استان از ابتدای سالجاری تاکنون به علت تخلفات صنفی متعدد تعطیل و پلمب شد.

محمدباقر منوچهری در گفت و گو با ایرنا ابراز داشت: این تعداد واحد نانوایی به علت ارتکاب تخلف در کم فروشی، گران فروشی و برخی مسائل صنفی و بهداشتی تعطیل و پلمب شده‌اند.

مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان سمنان اظهار داشت: ۱۳ واحد نانوایی به دلیل مسائل صنفی و هفت نانوایی به دلیل مسائل بهداشتی امسال پلمب شد.

وی اضافه کرد: ۱۳۲ واحد نانوایی نیز در همین مدت به علت رعایت نکردن ضوابط و مقررات صنفی و اقدام به تعطیلی خودسرانه خارج از نوبت مقرر به تعزیرات حکومتی استان سمنان معرفی شدند.
منوچهری بیان کرد: برخورد با نانوایی‌های متخلف در راستای افزایش کیفیت در تولید نان و همچنین مطالبه مردم در برخورد با متخلفان به صورت مستمر در استان سمنان اجرایی می‌شود.
وی تصریح کرد: فروردین ۱۴۰۱ به منظور پاسخ به مطالبه مردمی در زمینه نظارت بر کیفیت نان، ۲‌هزار و ۸۸۵ بازدید از نانوایی‌های استان سمنان به عمل آمد.
وی یادآور شد: بازدید از واحدهای نانوایی استان سمنان در فروردین ۱۴۰۱ نسبت به اسفند ۱۴۰۰ افزایش ۲ برابری داشت.
مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان سمنان گفت: آزمایش‌های بررسی کیفیت آرد نیز در آزمایشگاه این شرکت انجام می‌شود که نتیجه نشان دهنده کیفیت مطلوب آرد است و بر این اساس نظارت بیش از پیش و تقویت مهارت نانوایی‌ها برای افزایش کیفیت نان ضروری است.
به گزارش ایرنا، شهروندان استان سمنان می‌توانند برای همکاری بیشتر با بازرسان قرارگاه امنیت غذایی، تخلفات صنفی از جمله در بخش نانوایی ها را به سامانه ۱۲۴ گزارش کنند.
در استان سمنان بیش از ۸۰۰ واحد نانوایی آزادپز و یارانه‌ای فعال است و انتظار می‌رود نظارت بر نانوایی‌ها به منظور پخت نان با کیفیت بیش از پیش افزایش یابد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سمنان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه شنبه 1 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق