روسیه: اقدامات نابخردانه اقتصادی غرب عامل قحطی است


روسیه: اقدامات نابخردانه اقتصادی غرب عامل قحطی است

در نشست «امنیت غذایی جهانی، فراخوانی برای اقدام» که از سوی سازمان ملل برگزار شد، مقامات گوناگون در مورد امنیت غذایی به سخنرانی پرداختند.

در نشست سازمان ملل، دیوید بیسلی، مدیر اجرایی برنامه جهانی غذای سازمان ملل در تلاش برای متهم ساختن روسیه، از پوتین خواست بنادر اوکراین را باز کند تا مواد غذایی صادر شود و به دست «فقیرترین» کشور‌ها برسد.

به گزارش الجزیره، مدیر اجرایی برنامه جهانی غذا گفت: «کاملا ضروری است که اجازه دهیم این بنادر باز شوند، زیرا این [مسئله] فقط مربوط به اوکراین نیست بلکه در مورد فقیرترین افراد در سراسر جهان است که در آستانه قحطی قرار دارند».

وی در ادامه از رئیس جمهور روسیه درخواست کرد به هرکسی که نگران این مسئله است، اطمینان دهد گذرگاه‌های دریایی باز خواهند شد تا «فقرا سیر شده و از قحطی جلوگیری شود».

ترکیه: برای پایان دادن به بحران غذایی جنگ اوکراین باید تمام شود

از سوی دیگر، وزیر خارجه ترکیه خواستار همکاری بین المللی شد تا اطمینان حاصل شود که جنگ اوکراین بحران گرسنگی را بدتر نمی‌کند.

مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در سازمان ملل هشدار داد که حمله روسیه به اوکراین یک چالش مهم است «زیرا هر دو کشور تامین کنندگان مهم غذا در جهان هستند. تولید و صادرات این کشور‌ها مستقیماً بر امنیت غذایی جهان تأثیر خواهد گذاشت».

چاووش اوغلو گفت: «ما به همکاری بین المللی نیاز داریم تا اطمینان حاصل کنیم که این جنگ بحران گرسنگی را بدتر نمی‌کند. این دلیل دیگری برای پایان دادن به جنگ است».

بر اساس برآورد‌های سازمان جهانی بهداشت، بیش از ۸۰۰ میلیون نفر در سطح جهان با گرسنگی مواجه هستند و به گفته وزیر خارجه ترکیه «درگیری ها تا حد زیادی بزرگ‌ترین عامل این گرسنگی است».

پاسخ روسیه: اقدامات نابخردانه اقتصادی غرب عامل قحطی است

آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در آمریکا در پاسخ به اظهارات مطرح شده در این نشست گفت اقدامات نابخردانه اقتصاد کلان کشور‌های غربی امنیت غذایی جهان را از بین برده و مشکلات در این زمینه پیش از حمله روسیه به اوکراین آغاز شده است.

طبق خبرگزاری تاس، سفیر روسیه در آمریکا از بین رفتن امنیت غذایی را به سال‌ها پیش مرتبط دانست و گفت همه‌گیری کرونا به آن دامن زده است. وی گفت: این بحران پس از اعمال موجی از تحریم‌های «یک‌جانبه» و «غیر قانونی» علیه روسیه بدتر شد. این اقدامات زنجیره‌های تامین را شکست و جریان مالی بین‌المللی را با اختلال مواجه کرد.

در آخر آنتونوف تاکید کرد که روسیه به تعهدات خود در قرارداد‌های بین‌المللی در خصوص صادرات محصولات کشاورزی، کود، انرژی و سایر کالا‌های مهم پایبند است.

دبیرکل سازمان ملل هم در این نشست تاکید کرد که جامعه جهانی بدون کود‌های روسیه و بلاروس و همچنین بدون غلات اوکراین قادر نخواهد بود بحران غذایی را به طور کامل حل کند و این اقلام باید دسترسی کامل و نامحدود به بازار جهانی داشته باشند.

روسیه می‌گوید بحران غذایی از پیش‌تر و به خاطر همه‌گیری کرونا آغاز شده است و اکنون رسانه‌های غرب در حال پررنگ کردن آن هستند.

پیش‌تر قرار بود هند که یکی از مهم‌ترین صادرکنندگان گندم است امسال «جهان را سیر کند»، اما به دلیل تغییرات اقلیمی و افزایش شدید گرما، برداشت محصول در این کشور با مشکل مواجه شده و صادرات گندم هند از ماه آینده ممنوع شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کارشناسی داوری دیدار صنعت نفت آبادان و پرسپولیس