دامپزشکی خراسان شمالی درباره بروز تب کریمه کنگو هشدار داد


دامپزشکی خراسان شمالی درباره بروز تب کریمه کنگو هشدار داد

بجنورد-ایرنا- رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی نسبت به احتمال بروز بیماری مشترک و خطرناک تب خونریزی دهنده کریمه کنگو (CCHF) در استان هشدار داد و خواستار انجام اقدامات پیشگیرانه در دامداریها شد.

حسن قاسمی فرد روز پنجشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: خوشبختانه در استان موردی از بیماری تب کریمه کنگو مشاهده نشده است البته دامپزشکی به دامداران توصیه می کند که اقدامات پیشگیرانه از قبیل سمپاشی دام و نیز سمپاشی جایگاه های نگهداری دام اقدام شود.

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی افزود: برای جلوگیری از ابتلا به بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو نیاز است رعایت نکات بهداشتی بویژه در افرادی که با لاشه (گوشت) ارتباط دارند جدی گرفته شود.

وی افزود: مردم گوشت قرمز را از مراکز مجاز تهیه کنند و در این زمینه توجه به مهر دامپزشکی و برچسب الصاقی بر روی لاشه، رعایت نظافت و بهداشت فردی ضروری است، توصیخ می شود از جداسازی و له کردن کنه های موجود روی بدن دام با دست خودداری شود.

وی اظهار داشت: مردم از کشتار غیرمجاز دام پرهیز کرده واز تماس با دام مشکوک و یا آلوده به کنه اجتناب کنند، همچنین گوشت استحصال شده باید دست کم ۲۴ ساعت و آلایش خوراکی شامل دل، قلوه، جگر، کله و پاچه ۴۸ ساعت در دمای صفر تا چهار درجه سانتیگراد نگهداری شود.

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: کشتار دام و استحصال گوشت در کشتارگاه با نظارت دامپزشکی انجام و شرایط پیش سرد در این مکان رعایت می شود.

به گزارش ایرنا، تب خونریزی دهنده کریمه-کنگو (CCHF) یکی از بیماری های مشترک بین حیوان و انسان است که در کشور ما نیز دیده می شود.

آلودگی با ویروس عامل این بیماری در دام ها عوارض بالینی مهمی ایجاد نمی کند، اما در انسان به شکل یک بیماری شدید با مرگ و میر بالا بروز می کند.

گزیده شدن توسط کنه های آلوده که از بدن دام ها خونخواری می کنند یا له کردن کنه ها و تماس با خون و بافت آلوده آن ها، هم چنین تماس با خون و سایر ترشحات مبتلایان و نیز لاشه دام های آلوده می تواند موجب انتقال این بیماری خطرناک به انسان شود.

کشتار غیرمجاز دام در منازل و معابر عمومی، مصرف گوشت و فرآورده های دامی تولید و عرضه شده خارج از زنجیره نظارتی دامپزشکی و رعایت نکردن تدابیر پیشگیرانه هنگام تماس با دام ها و اماکن نگهداری دام می تواند بیماری را به انسان منتقل کند.

خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است و قطب دامداری و دامپروری محسوب می شود. در این استان بیش از ۲.۵ میلیون واحد دامی نگهداری و پرورش داده می شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصادف خونین اتوبوس مسافربری با تریلی در جاده مهریز + وضعیت مصدومان