ساختار قوی کتاب ملاک انتخاب ماست نه نگاه ایدئولوژیک!


ساختار قوی کتاب ملاک انتخاب ماست نه نگاه ایدئولوژیک!

محمد گودرزی‌دهریزی گفت: یکی از ملاک‌هایمان در انتخاب کتاب ساختار قوی است حالا کتاب می‌خواهد در هر حوزه‌ای باشد چراکه ما نگاه ایدئولوژیکی نداریم.

ساختار قوی کتاب ملاک انتخاب ماست نه نگاه ایدئولوژیک!
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نشست «ساماندهی منابع تربیتی(جشنواره دانایی/ توانایی)» از سلسله نشست‌های سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با حضور عباس مهاجر و محمد گودرزی‌دهریزی چهارشنبه 28 اردیبهشت‌ماه برگزار شد.

گودرزی‌دهریزی در ابتدای این نشست گفت: این جلسه با نام جشنواره دانایی/توانایی مزین شده و باید ذکر کنم که این جشنواره نوپایی است که بسیاری از افراد آن را می‌شناسند و بسیاری هم نمی‌شناسند؛ اما باید بگویم که این جشنواره پنجمین دوره‌اش درحال برگزاری است که این جشنواره چهار دوره است و اگر هر بچه‌ای در آن ثبت‌نام کند حدود یکسال در جشنواره آموزش می‌بیند که در این جشنواره ناشران کتاب‌هایی را برای نویسندگان عضو جشنواره می‌فرستند و آن‌ها کتاب‌ها را می‌خوانند که در نهایت 50 کتاب در گروه‌های سنی مختلف انتخاب می‌شود که ما این کتاب‌ها را در اختیار آموزش‌و‌پرورش قرار می‌دهیم و همین باعث می‌شود که بچه‌ها کتابخوان بشوند چراکه کتاب‌هایی که انتخاب می‌شود قابلیت و استاندارهای جهانی را دارد.

گودرزی‌ دهریزی افزود: یکی از نقاط قوت این جشنواره این است که کتاب‌های خوب معرفی می‌شود و بچه‌ها با کتاب‌های خوب آشنا می‌شوند و باید اضافه کنم که تمام کسانی که کتاب‌های انتخاب شده را مطالعه کنند قابلیت این را دارند که در مرحله دوم جشنواره نیز شرکت کنند و این فرایند تا خردادماه ادامه پیدا می‌کند که برگزیده مشخص شود و به دور نهایی جشنواره یعنی مرحله کشوری برسند این جشنواره نقاط قوت زیادی دارد که یکی از آن‌ها این است که مترجم‌های متبحری در حوزه کودک و نوجوان به همه کتاب‌های انتخاب شده نظارت دارند و نویسنده‌هایی که اکثرا اثرشان برنده جایزه «هانس کریستیان اندرسن» شده است یعنی با اطمینان می‌گویم که در این جشنواره کتاب بد و ضعیف انتخاب نمی‌شود همچنین باید بگویم که این جشنواره ، جشنواره‌ای فرایندی است یعنی کودک و نوجوان‌ها دوازده ماه با کتاب در ارتباط هستند و همین به خودی خود اتفاق مبارکی است.
ساختار قوی کتاب ملاک انتخاب ماست نه نگاه ایدئولوژیک!

گودرزی دهریزی افزود: یکی از ملاک‌هایمان در انتخاب کتاب ساختار قوی است حالا کتاب می‌خواهد در هر حوزه‌ای باشد چراکه ما نگاه ایدئولوژیکی نداریم همچنین باید اضافه کنم که یک اساسی در کتابخانه‌های جهان وجود دارد که می‌گوید مدارس آنقدر بودجه و فضا ندارند که همه‌ی کتاب‌ها را بخرند و در اختیارمان قرار دهند و نکته دیگر اینکه در این جشنواره ما با وسواس عجیبی کتاب‌ها را انتخاب می‌کنیم تا به دست کودکان و نوجوانان برسد.

مهاجر در ادامه این نشست گفت: این جشنواره اتفاق مبارکی است که می‌تواند بسیار موثر باشد. در حوزه طبیعت، خبرنگاری و ... محتوای ضعیف و فقر منابع داریم که امیدوارم ناشران درباره این موضوعات نیز تولید‌محتوا کنند و بتوانیم در زمانه‌ای که فرزندانمان با حضور رسانه‌های دیگر کمتر سراغ کتاب می‌آیند کاری کنیم که کمی با کتاب خو بگیرند و خوشحالم که این جشنواره توانسته در یادگیری و کتابخوانی کودکان و نوجوانان موثر عمل کند.

گودرزی‌دهریزی افزود: سنجش موثر بودن این جشنواره روی کودکان و نوجوانان بسیار سخت است و ما نمی‌دانیم که در جهان یک کودک چه اتفاقی رخ داده است؛ اما این را می‌دانیم زمانی که این جشنواره برگزار می‌شود می‌توانیم توانایی‌های بچه‌ها را ببینیم. طرح خوب، طرحی است که جامعیت دارد مثلا طرح‌هایی در سال‌های قبل تبلیغ شده است که نویسنده و ناشر را در نظر نمی‌گیرد.
ساختار قوی کتاب ملاک انتخاب ماست نه نگاه ایدئولوژیک!

مهاجر به عنوان سخن پایانی گفت: هدفمان کار کردن در حوزه‌های مختلف برای کودکان و نوجوانان است تا بتوانیم قدم کوچکی برای کودکان و نوجوانان برداشته باشیم و امیدوارم که این جشنواره بتواند موثر باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه رسانه کودک

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلمات پانتومیم | 350 سوژه سخت ،راحت ،خنده دار +150ضرب المثل