کیفیت نان، دغدغه مردم و مسئولان قروه


کیفیت نان، دغدغه مردم و مسئولان قروه

سنندج-ایرنا- نان یکی از نیازهای اساسی در سفره غذایی خانواده ها و از بزرگترین نعمت ها و برکاتی است که خداوند به بندگان خود داده است اما ظاهرا آنچه به عنوان مهم ترین عامل در به ثمرنشاندن این نعمت الهی نقش دارد همان دقت و ظرافتی است که بشر در تهیه این محصول بکار می برد.

به گزارش ایرنا، در سال های نه چندان دور تعداد افرادی که در یک نانوایی کار می کردند هفت یا هشت نفر بودند و به عبارتی دستگاه چندانی برای فرایند پخت نان موجود نبود و هر کدام از عوامل و نیروی انسانی یک قسمتی از کار را انجام می دادند، یکی خمیر درست می کرد، دیگری چانه می گرفت یعنی خمیر را به اندازه مشخصی جدا می کرد و کاملا ورز می داد و در کنار هم می چید، یک نفر با وردنه خمیرها را صاف می کرد و یک نفر دیگر با یک وردنه دیگر آن ها را نازک تر می کرد نفر بعدی خمیرها را روی یک وسیله مخصوص پهن می کرد و نفر آخر هم آن ها را داخل تنور می چسباند و این هماهنگی به مثابه سمفونی ارکستری بود که هر کس ساز خود را می نواخت اما نتیجه یک کل واحد بود.

امروزه اما دست درازی صنعت، مقوله نانوایی را نیز از قلم نینداخته و با مکانیزه شدن دنیای مدرن، شغل نانوایی نیز دگرگون شده است، عوض چندین نفری که داخل یک نانوایی در حدود ۱۰ سال پیش کار می کردند هم اکنون ۲ نفر کار می کنند وماشین آلات جای اکثر آن افراد را گرفته است که البته هر چند دست اندرکاران این حرفه را به سهولت رسانده اما موجب تعدیل نیروی کار شده است.

یک نانوای خوب برای بهبود کیفیت نان از مواد اولیه و به اندازه لازم استفاده می کند و در این زمینه کم فروشی نمی کند تا خمیر بهتری داشته باشد و برای کسب منافع بیشتر کیفیت نان را پایین نمی آورد.

بحث کیفیت نان مصرفی خانوارها همواره یکی از مضوعات اجتماعی روز در شهرستان قروه بوده است در این راستا فرماندار قروه با مسوولان اداره صنعت، معدن و تجارت، مدیر جهاد کشاورزی و رییس مرکز شبکه بهداشت ساعت ۶ صبح برای بررسی ساعت کار نانوایان، کیفیت نان و تامین آرد از نانوایی های و کارخانه آرد شهر قروه بازدید کرد که مشخص شد متاسفانه برخی از نانوایی ها برای سود بیشتر کم فروشی می کردند و برخی هم در کنار این کم فروشی، مسائل بهداشتی را عایت نمی کردند.


فرماندار قروه: با نانوایی های متخلف با جدیت برخورد شود

فرماندار قروه در پایان این بازدید گفت: نانوایی ها موظف به تامین نان هستند و همه واحدهای خبازی باید استانداردهای بهداشتی، وزن و کیفیت را رعایت کنند در غیر این صورت با واحدهای متخلف قاطعانه برخورد می شود.

خلیل فعله گری افزود: در زمینه سلامت و امنیت غذایی مردم با کسی تعارف نداریم و هدف از بازدید، نظارت بر کار واحدهای نانوایی شهر قروه هم از لحاظ شروع ساعت کار، مسایل بهداشتی، کیفیت نان و وضعیت آرد است در کنار این مسائل تعدادی از واحدهای خبازی از کیفیت آرد ناراضی بودند.

به گفته وی وضع چانه بررسی شد تعدادی از واحدها خوب عمل کرده بودند وزن آن ها مناسب بود اما در تعدادی از واحدها وزن چانه کمتر از میزان استاندارد ۱۶۰ گرم بود که قرار است برخورد قانونی صورت گیرد اما از لحظ قیمت مشکلی وجود ندارد.

کیفیت نان، دغدغه مردم و مسئولان قروه


فعله گری اظهار کرد: سهمیه آرد تعدادی از واحدها کم است که باید در جای خود این مساله بررسی و پیگیری شود که آیا امکان اضافه شدن سهمیه آرد وجود دارد یا نه؟

وی با اشاره به سوال خبرنگاران مبنی بر اینکه جریمه ها بازدارنده نیست، گفت: آن چیزی که قانون مشخص کرده پیگیری و نظارت است قانون مشخص کرده است واحد متخلف برای بار اول جریمه شود این جریمه برای بار دوم بازدارنده تر است ما نمی توانیم در این قضیه بیشتر عمل کنیم در این رابطه با تعزیرات حکومتی این مساله را مطرح و بررسی می کنیم.

فرماندار قروه در بازدید از یک واحد صنفی خبازی که خود رییس صنف خبازان قروه بود افزود: برای کم فروشی این واحد صنفی که خود متولی صنف خبازان است باید اشد مجازات را در نظر گرفت چرا که نان گران است و نباید در این زمینه کوتاهی شود.


رییس جهاد کشاورزی قروه: جریمه ها بازدارنده نیست

مدیر جهاد کشاورزی قروه هم گفت: با توجه به گشت و بازرسی از اکثر نانوایی ها طی یک یا دو ماه گذشته مجددا تعدادی زیادی از واحدهای صنفی متخلف جریمه شدند اما مقدار مبلغ جریمه بازدارنده نیست و در گشت و بازرسی های بعدی اگه لازم باشد واحدهای متخلف به مدتی که قانون تعیین کرده پلمپ و تعطیل می شوند.

عبدالله عبدالملکی افزود: امروز از تعدادی از نانوایی های شهر قروه بازدید کردیم تعدادی از نانوایی های متخلف کمبود چانه داشتند و تذکرات لازم داده شد.

به گفته وی سهمیه آرد بر اساس قانون باید به اندازه سهمیه روزانه پخت شود و اگر سهمیه آرد کم است درخواست بدهند طی جلسات سهمیه ها اضافه شود یا سهمیه واحدهای متخلف کمتر شود.

عبدالملکی اظهار کرد: از ابتدای شروع گشت و بازرسی تنظیم بازار از اول فروردین تا کنون، بیشترین تخلفات مربوط به واحدهای صنفی خبازان است.


رییس صنعت، معدن و تجارت قروه: خبازی های قروه مشکلات زیرساختی دارند

سرپرست سازمان صمت شهرستان قروه گفت: واحدهای خبازی شهرستان قروه یکسری مشکلات زیرساختی دارند سهمیه آرد شهرستان مقداری از کارخانه آرد وحدت قروه و یک مقدار هم از کارخانه آرد بیجار تامین می شود.

ادریس میهمی افزود: با وجود اینکه قروه دارای کارخانه آرد است اما ۲۰۰ تن آرد مورد نیاز نانوایی‌های این شهرستان از بیجار تامین می شود در حالی که ۱۱۰ تن آرد از کارخانه قروه در دهگلان توزیع می شود.

وی با بیان اینکه مشکلات واحدهای خبازی شامل آرد، نیروی کار و نیروی کار ماهر است، افزود: پددیده ای که در آینده با آن روبرو خواهیم شد بسته شدن واحدهای خبازی سنتی مخصوصا سنگک است چرا که کار کردن در واحد خبازی سنگکی کار سختی است و روز به روز از تعداد واحدهای خبازی سنگی کم و به واحدهای خبازی ماشینی افزوده می شود.

رییس مرکز شبکه بهداشت قروه: کوچک بودن فضای نانوایی باعث عدم رعایت مسایل بهداشتی می شود

رییس مرکز بهداشت شهرستان قروه هم در این بازدید گفت: به دلیل کوچک بودن فضای بعضی از واحدهای خبازی، مسائل بهداشتی قابل رعایت کردن نیست موارد به همکاران منعکس می شود تا بازرسی به طور دائم در این زمینه انجام شود.

مسعود معتمدی افزود: متراژ مغازه یکی از مهمترین فاکتورهای تولید یک نان خوب است.

نانوا: کیفیت آرد توزیعی خوب نیست

یکی از واحدهای صنفی نان لواش شهر قروه هم گفت: مشکل نانوایی ها، آرد بی کیفیتی است که در بین خبازان توزیع می شود این امر باعث می شود کیفیت نان خوب نشود.

وی با اشاره به اینکه ۳۸ سال سابقه نانوایی دارد افزود: آرد باکیفیت بدهند تا نان با کیفیت به مردم بدهیم در سه سال اخیر آرد بی کیفیت شده از طرفی با توجه به اینکه نان گرانتر شده در مقابل هزینه کارگر، افزایش هزینه های آب، برق و گاز بالاتر رفته است و نمی توان سطح معاش خود را مقداری افزایش داد.

مردم: حجم نان پایین آمده است

یکی از شهروندان قروه ای هم گفت: با توجه افزایش قیمت، حجم نان پایین آمده است تضاد بین قیمت و حجم نان برای همه ملموس است.

به گفته یک شهروند دیگر، نان غذای اصلی مردم است که در همه وعده ها استفاده می شود اما برخی از نانوایی‌ها به دلیل عدم‌رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی با همان دستی که پول را دریافت می‌کند، نان را تحویل مشتری می‌دهند و به این موضوع که باعث انتقال ویروس و میکروب می‌شود، توجه ندارند.

در قروه ۲۵۱ واحد خبازی دریافت کننده آرد یارانه ای وجود دارد.

شهر قروه در ۹۰ کیلومتری شرق کردستان مرکز سنندج واقع شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نامه به دوست صمیمی ؛ 7 نمونه متن نامه به دوست ،جدید و محبت آمیز