شماره تماس 1530 و اپلیکیشن باغ رضوان؛ یاری گر خانواده متوفیان


شماره تماس 1530 و اپلیکیشن باغ رضوان؛ یاری گر خانواده متوفیان

رکنا: مدیر عامل سازمان ارامستان‌های شهرداری اصفهان گفت:الکترونیکی شدن سند قبور، اطلاع رسانی گسترده کلیه خدمات در قالب شماره تلفن شبانه روزی 1530، حمل رایگان متوفی به باغ رضوان از هر نقطه شهری و ارائه اطلاعات کامل از طریق اپلکیشن این سازمان، از جمله خدماتی است که می تواند فرآیندهای اداری و اجرایی را برای خانواده های متوفیان تسهیل کند.

به گزارش رکنا از اصفهان، علی حاجیان گفت:سازمان آرامستان های شهرداری اصفهان به منظور ایجاد فضای مناسب برای زیات اهل قبور، اقدام به احداث حدود ۱۶۰ هکتار فضای سبز کرده که علاوه بر ایجاد محیط مناسب در باغ رضوان، کاربرد تلطیف هوا در شرق شهر اصفهان را دارد و با وجود مشکلات و محدودیت های منابع آبی، روزانه حدود ۲۷۰۰ متر مکعب آب صرف نگهداری این فضای سبز می شود، هر چند نیاز واقعی این وسعت از فضای سبز روزانه ۹۰۰۰ متر مکعب استتصفیه خانه پساب باغ رضوان راه‌اندازی شد/آزادسازی ۱۲۰۰قبر رزرو شده

حاجیان ادامه داد: تصفیه خانه پساب در آرامستان باغ رضوان با هزینه ۷۰۰ میلیون تومان بهره‌برداری شد.

وی با اشاره به حل معضل پساب آرامستان باغ رضوان، اظهار داشت: سیستم تصفیه خانه پساب باغ رضوان هفته گذشته راه اندازی شد و اکنون پساب ناشی از تطهیر متوفیان که روزی حدود ۵ تا ۶ هزار لیتر است، جمع آوری و تصفیه می‌شود.

وی با بیان اینکه این پساب در گذشته در مخزنی جمع آوری می‌شد که آلودگی زیادی داشت، ادامه داد: این پساب هم اکنون با راه اندازی تصفیه خانه، تصفیه شده و برای تست نیز به آزمایشگاه می‌رود و حتی مسائل شرعی آن نیز در فرآیند تصفیه رعایت می‌گردد و برای آبیاری درخت‌های غیرمثمری در مجموعه باغ رضوان استفاده می‌شود که دور از دسترس مردم است.

ضایعات بیمارستانی دیگر در باغ رضوان دفن نمی‌شود

مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان به جلوگیری از ورود ضایعات بیمارستانی برای دفن در آرامستان باغ رضوان در چهار ماه اخیر اشاره کرد و گفت: مسئله مهمی که به لحاظ زیست محیطی بسیار اهمیت داشت، ضایعات بیمارستانی (امعاء و احشاء) بود که برای آرامستان در بسته بندی و به صورت اتوکلاو ارسال می‌کردند بنابراین با توجه به اینکه تجزیه اتوکلاو سال‌ها زمان می‌برد و دفن آن در آرامستان باغ رضوان اشتباه بود، پس از هماهنگی با سایر دستگاه‌های مسئول و اخذ استفتائات شرعی از دفن آن جلوگیری کرده و از دی ماه سال گذشته یک عدد اتوکلاو در آرامستان باغ رضوان دفن نمی‌شود و این‌ها به سازمان پسماند شهرداری تحویل می‌شود.

وی همچنین از تغییر طرح آرامستان‌های خانوادگی به مزارهای همجوار اشاره کرد و گفت: در خصوص مرگ افراد نباید به سمت تفاخر برویم وطرح‌هایی مانند آرامستان‌های خانوادگی به جداسازی افراد منجر می‌شود و به لحاظ فرهنگی نیز زیبنده نیست.

مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان با بیان اینکه در اسلام پیش خرید قبر نداریم، گفت: خرید قبر به لحاظ شرعی اگر در مکان خصوصی باشد، اشکالی ندارد اما در مکان عالم المنفعه صحیح نیست.

حاجیان با اشاره به اینکه سازمان آرامستان‌ها قبر نمی‌فروشد بلکه مجوز دفن داده می‌شود، افزود: اگر افرادی پیش از سال ۱۳۹۹ پیش مجوز دفن گرفته باشند اکنون برای ارائه خدمات هیچ پولی از ایشان گرفته نمی‌شود اما اگر مجوز از سال ۱۴۰۰ به بعد باشد سالی ۱۵۰ هزار تومان از ایشان بابت خدمات نگهداری قبور دریافت می‌شود.

آزاد سازی ۱۲۰۰ قبر رزرو شده در فاز یک باغ رضوان

مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان با بیان اینکه نزدیک به ۱۲۰۰ قبر در فاز یک باغ رضوان به صورت پراکنده و از سال‌ها پیش رزرو و بابت آنها پولی پرداخت نشده بود ابراز داشت: اکنون آزادسازی شده و در اختیار متقاضیان قرار گرفته است.

حاجیان همچنین به الکترونیکی شدن سند قبور باغ رضوان از دی ماه سال گذشته اشاره کرد و گفت: این اقدام سبب کاهش ترددها و حذف کاغذ در صدور اسناد سازمان آرامستان‌ها شد.

حمل متوفی رایگان است

وی با بیان اینکه سامانه ۱۵۳۰ سازمان آرامستان‌ها ۲۴ ساعته آماده پاسخگویی است، خاطرنشان کرد: این شماره برای اعزام خودروی حمل متوفی است که رایگان انجام می‌شود.

مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان با تاکید بر اینکه حمل متوفی تحت عناوین حمل از بیمارستان، از منازل، از سطح شهر رایگان است، گفت: اگر پیمانکاران ما تحت این عناوین از کسی پول دریافت کنند، ضمن بازگرداندن وجه، با فرد خاطی برخورد می‌شود.

حاجیان افزود: انتقال متوفی به باغ رضوان رایگان است مگر اینکه پس از خدمات تطهیر و … خانواده متوفی بخواهند او را به آرامستان یا شهر دیگری منتقل کنند در این صورت طبق تعرفه باید هزینه بپردازند.

دغدغه آب داریم

وی با اشاره به اینکه آرامستان باغ رضوان ۱۲۰۵ هکتار وسعت دارد که در ۳۰۵ هکتار آن دفن انجام می‌شود، ابراز داشت: باغ رضوان ۱۶۰ هکتار فضای سبز دارد که برای آبیاری آن دغدغه آب داریم.

مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان با بیان اینکه باغ رضوان حدود ۲۷۰۰ مترمکعب در روز برای آبیاری فضای سبز، شرب و سالن تطهیر (غسال خانه) مصرف آب دارد، ابراز داشت: نیاز آبی این مجموعه ۹۰۰۰ مترمکعب در روز است اما با توجه به مشکل کمبود آب، در مصارف صرفه جویی می‌شود.

وی با بیان اینکه نیاز آبی باغ رضوان برای آبیاری فضای سبز از طریق چاه‌ها و تانکر آبرسانی و با همکاری شرکت آبفا و معاونت خدمات شهری شهرداری تأمین می‌شود، اضافه کرد: آب را خریداری می‌کنیم، و بخشی از نیاز آبی نیز از طریق تصفیه پساب آرامستان و نیز پساب تصفیه‌خانه‌ها و برای آبیاری فضای سبز تأمین می‌شود.

مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان اضافه کرد: همچنین حوضچه‌هایی برای هدایت و جمع آوری آب باران ایجاد کرده‌ایم که آب‌های سطحی را ذخیره و استفاده می‌کنیم.

جانمایی خانه‌کودک در باغ رضوان انجام شد

حاجیان همچنین به تدوین هندسه حرکتی سازمان آرامستان‌ها در پنج محور راهبردی، مخاطب، مکان، زمان و خدمات اشاره کرد و گفت: محور راهبردی ما رضایت مخاطب است و نه تنها رضایت خانواده و بستگان متوفیان از ارائه خدمات مهم است بلکه باید رضایت خود متوفی را نیز در نظر داشت.

وی با اشاره به اینکه در همه رده‌های سنی از جمله کودک، نوجوان، بزرگسال و سالمند، قومیت جنسیت و نسبت مخاطبین را در هندسه حرکتی در نظر گرفته‌ایم، ابراز داشت: خانه کودک برای نگهداری بچه‌های زیر ۱۰ سال خانواده‌های متوفیان در کنار سالن تطهیر راه اندازی شده که این کودکان در شرایط و فضای بد سالن تطهیر که شیون و زاری است، قرار نگیرند.

اصفهان -بهمن راعی

اخبار وبگردی را در اینجا بخوانید:

آیا این خبر مفید بود؟
0 0

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دختر امریکاییِ دو سر که با هر دو سرش حرف میزند !