روز نهم و کتاب‌هایی که رونمایی شد


روز نهم و کتاب‌هایی که رونمایی شد

ادبیات افغانستان و رونمایی از کتاب های مهمترین اتفاقات روز نهم نمایشگاه کتاب بودند.

روز نهم و کتاب‌هایی که رونمایی شد

به گزارش خبرنگا کتاب ایران اکونومیست، ادبیات افغانستان، مهمترین موضوع روز نهم نمایشگاه کتاب تهران بود که با برگزاری چندین نشست، مورد بررسی قرار گرفت.

بنیاد سعدی آموزش سنتی زبان فارسی را به آموزش علمی تبدیل کرد

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با حضور در غرفه بنیاد سعدی در سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از فعالیت‌های این بنیاد در حوزه آموزش و گسترش زبان فارسی در خارج از کشور تقدیر کرد.

حجت السلام والمسلمین محمدمهدی ایمانی‌پور، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با حضور در غرفه بنیاد سعدی درباره مجموعه فعالیت‌های بنیاد گفت: نقطه قوت بنیاد سعدی در این سال‌ها تنها مربوط به آموزش در خارج از کشور نبوده، بلکه در حوزه پژوهش، تدوین کتاب و استانداردسازی با قدرت پیش رفته است و همین سطح بندی بین‌المللی آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان، کار بسیار بزرگی است و به نوعی آموزش سنتی زبان فارسی را به آموزش علمی تبدیل کردید.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی افزود: ما هم در رایزنی‌ها، دوستانمان را برای کمک به بنیاد سعدی توجیه می‌کنیم و واقعاً هم همراه هستند و حتی اطلاع داریم از بودجه بخش‌های دیگر صرف نظر کرده و برای این بخش استفاده می‌کنند.

روز نهم و کتاب‌هایی که رونمایی شد

رایزن سابق ایران در کشورهای روسیه و آلمان، با اشاره به شناخت کافی از اهمیت گسترش زبان فارسی در خارج از مرزهای ایران، بر ضرورت اختصاص بودجه بیشتر برای این منظور تاکید کرد.

ایمانی پور خاطرنشان کرد: آموزش زبان فارسی در خارج از کشور نه منحصر به کار ما و نه منحصر به شماست و هر نهادی اعم از وزارت علوم نیز در این حوزه نقش دارند چراکه کرسی‌های ایران‌شناسی و شرق‌شناسی نیازمند استاد اعزامی به مرکز هستند و این‌ها را باید وزارت علوم تأمین کند، اما متأسفانه وزارت علوم نیز به دلیل مشکلات ارزی نمی‌تواند پاسخگوی بسیاری از نیازها باشد.

وی یادآوری کرد: مراکز آموزش زبان فارسی که در داخل رایزنی‌ها و زیرنظر آن‌ها فعالیت می‌کنند، نیاز به حمایت دارند و ما نیز نسبت به این مسائل آگاهیم و دنبال می کنیم به نتیجه برسد.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات درباره کارنامه کاری بنیاد سعدی گفت: وقتی به کار بنیاد سعدی از گذشته تا حال را نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که در رسالت خود موفق عمل کرده و این استانداردسازی و تولید محتوا نقطه قوت شماست و آموزش‌های مجازی که به بهانه دوره کرونا شکل گرفت، برای شما جهشی ایجاد کرد که ما هم از این جهت خرسندیم و هرکمکی بتوانیم، انجام می‌دهیم.

وی افزود: به تعبیر دکتر حدادعادل، بنیاد سعدی شاخه ای است که بر تنه سازمان رویده و ما خرسندیم که این شاخه روز به روز تنومندتر می شود و روزی به بدنه استوار تبدیل می شود.

روز نهم و کتاب‌هایی که رونمایی شد

نقد و بررسی کتاب «نوحه مرغابیان» با حضور شاعران ایران و افغانستان

در نشست معرفی کتاب نوحه مرغابیان که در نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد، شاعرانی از دو کشور همسایه ایران و افعانستان حضور داشتند. محمدکاظم کاظمی که به تازگی نشان فردوسی را دریافت کرده، زهرا زاهدی، عضو هیئت مدیره خانه ادبیات افغانستان، کریم دهقان از پژوهشگران حوزه ادبیات، سکندر حسینی از شاعران افغانستان و عضو خانه مولانا، محسن سعیدی، مدیر کانون ادبی کلمه، حسن نوروزی، شاعر و نویسنده افغانستان و فعال در حوزه کودک از جمله حاضران این نشست صمیمی بودند.

این برنامه به همت محفل ادبی از بلخ تا نیشابور و با همکاری نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار شد و قرار است در ادامه بر تعداد این‌ نشست‌ها افزوده شود. هدف از این برنامه، ایجاد قرابت ذهنی بیشتر میان شاعران دو کشور همسایه عنوان شد.

وضعیت شعر افغانستان و ایران، ارتباط و تاثیر ادبیات دو ملت همسایه بر یکدیگر، اشاره به دیگر آثار منظوم کشور افغانستان، از محورهای این نشست بود و در ادامه به صمیمت موجود در اشعار کبری حسینی بلخی و زبان زنانه اثر که برخاسته از اقلیم جغرافیایی شرق است، اشاره شد.

فرهنگ‌نامه تخصصی مواد مخدر و روان‌گردان رونمایی شد

عیسی کاکویی دینکی، نویسنده کتاب، با ارایه گزارشی از موضوعات کتاب فرهنگ‌نامه تخصصی مواد مخدر و روان‌گردان، گفت: از دید کلی، توضیح وضعیت مجرم، قاچاق و ترانزیت به انواع مواد مخدر مرتبط می شود، اگر تعداد معتادان را حساب نکنیم و کودکان ۱۰ سال به پایین را در نظر نگیریم و بررسی کنیم، باید ابتدا این مواد را بشناسیم.
وی افزود: گستره مواد مخدر، در حقیقت انواع سم است که ما به آثار سو مصرف توجه داریم اما همه را خوب نمی شناسیم. برخی دارو بوده اند اما وقتی سومصرف اتفاق می افتد، کارکرد آن عوض می شود. نا در این کتاب ۱۵۰ ماده مخدر را داریم.
کاکویی گفت: امروز از تغییرات ژنتیکی گل به وجود آمده است، با ترکیب یا تغییر مواد، ماده های مخدر یا روانگردان جدید شکل می گیرد. این کتاب منبع مطالعه و پژوهش های آتی است، از هر موضوع می تواند ۵۰ کتاب هندبوک یا همراه ساخته می شود. این کتاب آگاهی مستند است و فقط ترسیم می کند که آثار هر دارو چیست.
این پلیس مبارزه با مواد مخدر اضافه کرد: ما با نهی با مواد مخدر برخورد کردیم، ما در دنیای سختی هستیم و باید کتاب های مرجع را تولید کنیم، تا به دیگران آگاهی بدهیم.
کاکویی ادامه داد: ما بی هیچ توقعی کار می کنیم. این کتاب فقط مرتب کردن و گردآوری مطالب نیست، یکی از کارهای آن تربیت آدم هایی است که این کار را ادامه بدهند. ما ابتریم، نسل بعد از خود را می کشیم، چون می خواهیم کارها به نام ما تمام شوند.
در راه نوشته شدن این کتاب، تعداد زیادی کارشناس و طراح و ویراستار هم کمک کردند و هم ایجاد شدند. افراد در این موسسه، مورچه کارگر و زنبور سرباز نبودند، خودشان را از کنار این موضوع بالا کشیدند.

روز نهم و کتاب‌هایی که رونمایی شد

بررسی متاورس و ابعاد آن با حضور جوانان و نوجوانان

متاورس یا دنیای مجازی تازه‌ترین واژه و مفهومی است که تخیل صنعت فناوری جهان را به خود جلب و مشغول کرده است و طی نشستی با حضور جوانان ابعاد مختلف آن مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

نشست تخصصی نوجوانان با حضور دکتر مهدی کاشفی فرد، دبیر اجرایی المپیاد سواد رسانه‌ای با محوریت موضوع «متاورس» در غرفه کتاب شهر نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.

این نشست با حضور برگزیدگان جشنواره نوجوان برگزیده سال، اعضای آکادمی جشنواره و منتورها و تحریریه نوجوانه جام جم با محوریت های علت و شکل گیری فضای متاورس، فلسفه میل بشر به زندگی در فضای مجازی، علت تلخ بودن زندگی در این فضا، ناتوان بودن امکانات فضای مجازی و زندگی در آن برای برطرف کردن نیازهای ماده ای و پدیده متاورس، فرصت ها و تهدیدها و نحوه مواجه با آن برگزار شد.

متاورس یا فرا جهان (Metaverse) فرضیه‌ای از نسل بعدی اینترنت است که از محیط‌های مجازی سه بعدی آنلاین غیرمتمرکز و پایدار تشکیل می‌شود. این دنیای مجازی از طریق هدست‌های واقعیت مجازی، عینک‌های واقعیت افزوده، گوشی‌های هوشمند، رایانه‌های شخصی و کنسول‌های بازی قابل دسترسی خواهد بود.

غرفه‌ کتاب شهر به همت اداره کل فرهنگی شهرداری تهران با برگزاری نشست‌های تخصصی و ویژه‌ برنامه های متنوع هر روز میزبان شهروندان به ویژه نوجوانان در طی برگزاری سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خواهد بود.

نقد و بررسی جریان شعر انقلاب توسط محمدکاظم کاظمی

در نهمین روز از نمایشگاه کتاب تهران، نشست معرفی کتاب هشت رود به نویسندگی محمدکاظم کاظمی در غرفه شهرستان ادب برگزار شد.

محمدکاظم کاظمی، نویسنده در نشست معرفی کتاب هشت رود، اظهار کرد: این کتاب شامل نقد آثار هشت شاعر از نسل دوم انقلاب اسلامی است که پس از چند سال کار مداوم، توسط نشر شهرستان ادب به چاپ رسیده است.

وی افزود: در این کتاب آثار محمدرضا عبدالملکیان، قدر طهماسبی (فرید)، یوسفعلی میرشکاک، سهیل محمودی، ساعد باقری، زکریا اخلاقی، علیرضا قزوه و مرتضی امیری اسفندقه مورد نقد و بررسی قرار گرفته است.

کاظمی در ادامه گفت: این کتاب می‌تواند برای علاقه‌مندان به شعر انقلاب اسلامی از نظر تحقیق و تحلیل بسیار راهگشا باشد.

وی ادامه داد: این کتاب با استقبال خوبی در فضای مجازی مواجه شده است. نام هشت رود، به دلیل نام هشت شاعری که در کتاب وجود دارد انتخاب شده است.

این شاعر اهل کشور افغانستان تصریح کرد: با توجه به برگزار نشدن نمایشگاه کتاب در ۲ سال گذشته، استقبال خوبی از سوی مخاطبان صورت گرفته و پیش‌بینی می‌شود در روزهای آینده مردم بیشتری به نمایشگاه مراجعه کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کنایه معاون رئیسی به ادعای یک رسانه عربی