ارتباط نماز و زکات عید فطر با مهدویت/ راه حفظ دستاوردهای رمضان برای منتظران


ارتباط نماز و زکات عید فطر با مهدویت/ راه حفظ دستاوردهای رمضان برای منتظران

حجت‌الاسلام کلباسی با بیان اینکه هم نماز و هم زکات فطریه دارای ارتباط ساختاری با مهدویت هستند، گفت: از اهداف مهم در دولت موعود مهدوی، همدلی و اجتماع برای ریشه‌کن شدن فقر و رفع خلاءها است امری که شبیه آن در عید فطر تجلی می‌یابد.

حجت الاسلام والمسلمین «مجتبی کلباسی» در گفتگو با خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان درباره ارتباط عید سعید فطر با مهدویت و آموزه های مهدوی، اظهار کرد: اصولاً معارف و مناسک دینی در یک پیوند ساختاری با هم طراحی شده اند یعنی اینطور نیست که جدا باشند، در عید فطر دو عنصر برجسته است یکی اجتماع و امامت که در نماز و خطبه های عید متجلی است و ارتباط مستحکمی با امامت دارد و دوم هم انفاق و رفع فقر.

رئیس مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم ادامه داد: این بر ما آشکار است که بسیاری از خلاءهای اجتماعی و گرفتاری ها ریشه در فقر دارد و فقر اقتصادی فقر در دیگر عرصه ها را نیز سبب می شود، از این رو، عید فطر و زکات فطریه، بستر و فرصتی است برای جبران این خلاء آنهم به صورت عام یعنی همه دست به کار می شوند؛ هر دوی اینها یعنی هم نماز و هم زکات فطریه دارای ارتباط ساختاری با مهدویت هستند.

وی تصریح کرد: حکومت عدل حضرت حجت(عج) به گونه ای است که در آن فقر ریشه‌کن می شود، اینکه در دعای ماه مبارک رمضان می خوانیم: «اللَّهُمَّ أَغْنِ کُلَّ فَقِیرٍ» و در دعای افتتاح درخواست می کنیم که خدا با ظهور حضرت حجت(عج) فقر را از ما برطرف کند، همه حکایت از غنای بشر در دولت موعود مهدوی دارد.

حجت الاسلام کلباسی با بیان اینکه عید فطر و زکات فطر به نوعی مانور مقابله با فقر است، گفت: چنان که انفاق عمومی و پویش اجتماعی مسلمانان در سطح جهان برای این مهم شکل می گیرد؛ اتفاقی که نمونه ای برای آن سراغ نداری که بیش از یک میلیارد و چندصدمیلیون مسلمان بخشی از مال‌شان را در یک روز برای کمک به فقرا انفاق کنند.

این کارشناس مهدوی تاکید کرد: از اهداف مهم در دولت موعود مهدوی، همدلی و اجتماع برای ریشه‌کن شدن فقر و رفع خلاءها است، عید فطر بخصوص اجتماع مردم در نماز این عید سعید، تجلی زیبایی از این وصف دولت موعود برای از بین رفتن تشتت ها و همراهی و همدلی در عبادت و نماز و انفاق است برای همین هم با اهداف حکومت امام عصر(عج) و آنچه درباره دولت حضرت(ع) خوانده ایم، شباهت و نزدیکی دارد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا در روز عید فطر به خواندن دعای ندبه توصیه شده است؟، بیان کرد: این مسئله به امامت و لایت بازمی گردد دعای ندبه در حقیقت یک کلاس نبوت و امامت و ولایت به طور همزمان و ترسیم اهداف حکومت مهدوی است نه فقط گریستن و بیان فراق و دوری؛ این دعا اهداف حکومت مهدوی را ترسیم می کند چنان که از برطرف شدن ظلم در زمین، عزت یافتن اولیاء و ذلیل شدن دشمنان با ظهور دولت حق سخن می گوید.

حجت الاسلام کلباسی اضافه کرد: لذا در عید فطر ابتدا با حضور در نماز عید در عمل همراهی با امامت و ولایت را به نمایش می گذاریم و بعد با خواندن دعای ندبه معارف نبوی و علوی و مهدوی را مرور می کنیم.

وی درباره راه های حفظ دستاوردهای ماه مبارک رمضان در سبک زندگی منتظران، ابراز کرد: ماه رمضان موسم تمرین تقوا از مسیر امساک از خوردن و آشامیدن است، حفظ این تقوا در طول سال نیازمند برنامه عملی است اینطور نشود که بعد از رمضان گویا همه چیز رها شود! انسان منتظر باید با اراده و عمل این روحیه را حفظ کند، با اصولی همچون برنامه منظم تلاوت قرآن و دعا، برنامه منظم انفاق و افزایش معرفت، علاوه بر این، در عمل با خدا و امام زمان(عج) ارتباط و انس داشته باشیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مراقبت بر اوقات نماز، مراقبت بر لقمه، پرهیز از اسراف، توجه به معنویات و ... برنامه ای است که در حفظ دستاوردهای رمضانی به منتظران کمک می کند؛ باید عمل در کنار عقیده باشد تا تاثیری را که از انتظار می خواهیم، در زندگی های خود ببینیم.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


35 تصویر زمینه دخترانه جدید از عکس های شیک کیوت و با کلاس 2022