بازگشت به شرایط عادی عرضه نان لواش در مراغه 


بازگشت به شرایط عادی عرضه نان لواش در مراغه 

مراغه- ایرنا- از صف‌های طولانی در مقابل لواش‌پزی‌های مراغه دیگر خبری نیست و بسته‌های نان همچون شرایط عادی گذشته در مقابل مغازه‌ها به چشم می‌خورد؛ شرایطی که بازگشت به آن نتیجه تمهیدات شبانه‌روزی و بی‌وقفه مسئولان و البته مشارکت مردم است.

به گزارش ایرنا پس از اجرای طرح عادلانه‌سازی یارانه‌ها نه تنها سهمیه آرد لواش‌پزی‌ها کمتر نشد بلکه دولت برنامه‌ای هم برای تغییر در قیمت نان لواش نداشت اما نگرانی برخی از مردم موجب شده بود تا تقاضا برای این نوع نان که تا حدود یک ماه ماندگاری دارد، افزایش یابد و صف‌های گاه طولانی در مقابل لواش‌پزی‌ها ایجاد شود.

«محمد شاهی» از شهروندان مراغه که به صورت روزمزدی کار می‌کند، به خبرنگار ایرنا گفت: ساعت کار نانوایی‌ها منطبق بر ساعت کار کارگران ساختمانی بوده و ایستادن در صف‌های تهیه نان برای امثال بنده به معنی تعطیلی کار روزانه و نبود درآمد در همان روز است.

وجود صف‌های طولانی در مقابل لواش‌پزی‌های مراغه مشکلاتی برای همین شهروند و دیگر اهالی که فرصت چندین ساعته برای تهیه نان نداشتند، ایجاد کرده بود و بر همین اساس بازگشت به شرایط عادی عرضه نان لواش در دستور کار مسئولان ذیربط قرار گرفت.

افزایش ۲۰ درصدی سهمیه آرد نانوایان و تشویق آنان به افزایش ساعت کار، برگزاری جلسات مختلف هم‌اندیشی، افزایش نظارت بر نانوایی‌ها و تنویر افکار عمومی از جمله تمهیداتی بود که طی این مدت در دستور کار قرار گرفت و شرایط عادی در روزهای کمتر از تعداد انگشتان دو دست به عرضه و تقاضای نان لواش برگشت.

البته معاون استاندار آذربایجان‌شرقی و فرماندار شهرستان ویژه مراغه، روز جمعه گذشته و در جلسه هم‌اندیشی با نانوایان هم این شرایط را پیش‌بینی کرده و گفته بود که «وجود صف‌های طولانی مقابل لواش‌پزی‌ها ناشی از جو روانی جامعه پس از حذف ارز ترجیحی است و این صف‌ها به زودی کوتاه و شرایط عادی عرضه نان حاکم می‌شود.»

«داود اسدیان» در آن جلسه با هدف تنویر افکار عمومی این موضوع را هم مورد تاکید قرار داد که قیمت نان و دارو تا آخر سال افزایش نخواهد یافت و برای مشکلات صنفی نانوایان هم باید راهکار مناسب اتخاذ شود زیرا راهکار بدون‌شک کم‌فروشی یا عرضه آرد در بازار آزاد نیست.

وی ۲۰ اردیبهشت ماه و در جمع خبرنگاران نیز عرضه نان لواش در سطح سوپرمارکت‌ها را پیش‌بینی، و به افزایش نظارت بر نانوایان نیز تاکید کرد تا جایی که به گفته وی در این مدت نظارت بر میزان ورود و خروج آرد و نحوه عرضه نان تشدید شد.

فرماندار مراغه اعلام کرده بود که با نانوایی‌های متخلف برخورد قاطع شده و واحدهای متخلف تعطیل و سهمیه آنان در اختیار واحدهای دیگر گذاشته می‌شود؛ حتی علاوه بر واحدهای نظارت بر نانوایی‌ها، سامانه پیامکی نظارت مردمی این شهرستان به شماره ۰۹۳۹۴۲۱۲۲۹۵ برای دریافت گزارش‌های مردمی هم فعال شد.

«اسدیان» همچنین به فعالیت ۴۰ ناظر مردمی نیز اشاره و بیان کرده بود که «این افراد در سر صحنه اجازه مداخله ندارند و تنها مجاز هستند تا گزارش تخلف را به مسئولان ذیربط اعلام کنند».

افزایش نظارت‌های مردمی و سیستمی بر توزیع آرد خودش را در کشفیات عوامل انتظامی شهرستان هم نشان داد و طی این مدت چندین محموله قاچاق شامل مواد غذایی احتکاری و آرد خارج از شبکه توزیع کشف و ضبط شد.

به گزارش ایرنا عرضه و تقاضای نان پس از حذف ارز ترجیحی در حالی طی کمترین زمان ممکن مدیریت شد که برخی از اهالی شهرستان‌های اطراف نیز به دلیل کیفیت بالا و ماندگاری نان لواش مراغه، طی این مدت نان مصرفی و گاه ذخیره‌سازی خود را از نانوایان این شهر تهیه کردند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان شرقی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | تیپ ناهماهنگ و خلاف مُدِ الناز شاکردوست در یک مراسم رسمی