طرح مبارزه با بیماری تب کریمه کنگو در شهرستان‌های استان تهران آغاز شد


طرح مبارزه با بیماری تب کریمه کنگو در شهرستان‌های استان تهران آغاز شد

شهرری - ایرنا - با توجه به شروع فصل گرما که شرایط مناسبی برای رشد ویروس تب کریمه و کنگو است، طرح مبارزه با بیماری تب کریمه کنگو در شهرستانهای پیشوا و رباط کریم آغاز شد.

به گزارش ایرنا، بیماری کریمه کنگو یک بیماری ویروسی حاد تب دار مشترک بین انسان و حیوانات اهلی و وحشی چون گاو، گوسفند، بز، سگ، زرافه، کرگدن، جوجه تیغی است.

تماس با لاشه گوشت، گزش کنه، تنفس در تماس با دام های آلوده و مصرف گوشت و جگر خام یا نیم پخته و تماس با خون و ترشحات بیمار آلوده، از جمله راه های انتقال و سرایت این بیماری است که باید اقدامات پیشگیرانه رعایت شود.

از این رو در راستای جلوگیری از شیوع بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، طرح مبارزه با این بیماری در شهرستان های پیشوا و رباط کریم آغاز شده است.

طرح مبارزه با بیماری تب کریمه کنگو در شهرستان پیشوا

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان پیشوا گفت: در راستای مبارزه و پیشگیری از بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو اکیپ مبارزه با بیماری های این اداره با سم پاشی های هدفمند در دامداری های هدف (در معرض خطر و با اولویت دامداری های سنتی_ روستایی و جایگاه نگهداری دام عشایری در سطح شهرستان پیشوا) به عملیات سم پاشی اقدام کردند.

احمد علیزاده افزود:کارشناسان بهداشت این اداره، بروشور های آموزشی چگونگی برخورد با بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو و راههای جلوگیری از سرایت بیماری را از طریق اداره بهداشت و خانه های بهداشت روستایی، مراکز عرضه مواد خام پروتئینی(قصابی ها) تهیه و دراختیار شهروندان قرار دادند.

به گفته رئیس اداره دامپزشکی شهرستان پیشوا این طرح در ۳۴ روستا و سطح ۱۲۰ هزار متر مربع صورت پذیرفت.

طرح مبارزه با بیماری تب کریمه کنگو در شهرستان‌های استان تهران آغاز شد

سمپاشی؛ مهم‌ترین راه مقابله با ویروس تب کریمه کنگو در رباط کریم

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان رباط کریم گفت: تب کریمه کنگو، ویــروسی از گروه خانواده آربوویروسها است و کنه ها ناقل و مخزن اصلی این بیماری بوده و نیش زدن کنه های آلوده مهمترین راه انتقال این ویروس است.

حمید عزیزی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین راه های پیشگیری از بیماری تب کریمه کنگو، سمپاشی است ادامه داد: درهمین راستا تعداد ۲ هزار و ۹۶۹ راس گوسفند و ۱۶۵ راس گاو در ۲ هزار و ۶۰۰ متر مربع سمپاشی هدف صورت پذیرفت.

وی در خصوص پیشگیری از بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو خاطرنشان کرد: در پی شروع فصل گرما و آغاز ماه های پرخطر از نظر شروع فعالیت و رشد و تکثیر و فراوانی کنه ها و ارتباط آن با برخی از بیماری ها از جمله تب خونریزی دهنده کریمه کنگو از عموم دامداران، دامپروران و روستائیان استان خواستاریم نسبت به سمپاشی بدن دام ها، جایگاه های نگهداری و اماکن دامی خود اقدام کنند.

به گفته این مسئول، این بیمـاری در دام ها بدون علائم کلینیکی و به شکل یک تب خفیف که از ۲ تا ۷ روز متفاوت است بروز می کند و در این دوره کلیه ترشحات دام پر خطر است.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان رباط کریم یادآور شد: تمامی دامداران، کارگران دامداری ها، چوپانان، دلالان دام، رانندگان وسایل حمل و نقل دام، کارکنان میادین دام، کارکنان کشتارگاه ها(دامپزشکان، سلاخان، قصابان و بازرسان بهداشتی گوشت)، پشـم چینـان و دسـت انـدرکاران پشم و پوست دام و پرستاران بیمارستان ها می توانند در معرض خطر این بیماری باشند.

نظارت بر رعایت کامل ضوابط بهداشتی و قرنطینه ای حمل و نقل دام، خوداری از کشتار غیر مجاز دام و خارج کشتارگاه ها، خودداری از جدا و له کردن(کشتن) کنه ها ی بدن دام، نظارت بر اجرای صحیح ضوابط بهداشتی کشتار دام است، خودداری از مصرف گوشت تازه (گوشت خریداری شده باید به مدت حداقل ۲۴ ساعت در یخچال ۰ تا ۴ درجه سانتی گراد نگهداری شده و سپس مصرف شود) و از آنجایی که شایع ترین را انتقال این بیماری از طریق گزش کنه و از دامی به دام دیگر است سم پاشی جایگاه و استفاده از حمام ضد کنه برای گوسفندان و از بین بردن میزبان واسط بیماری(کنه) موثرترین راه جلوگیری از شیوع این بیماری است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تهران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...