تفاوت بین واقعیت مجازی و واقعیت افزوده؛ VR و AR چه فرقی دارند؟


تفاوت بین واقعیت مجازی و واقعیت افزوده؛ VR و AR چه فرقی دارند؟

گجت نیوز (https://gadgetnews.net) این روزها طرفداران واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) افزایش پیدا کرده‌اند. مطمئناً برایتان سؤال پیش آمده که فرق بین VR و AR چیست و این دو دقیقاً چه کاری می‌کنند؟ برای رسیدن به پاسخ این سؤال با ما همره باشید. محبوبیت واقعیت مجازی همه روزه در حال افزایش بوده و در بازار تعداد... نوشته تفاوت بین واقعیت مجازی و...

این روزها طرفداران واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) افزایش پیدا کرده‌اند. مطمئناً برایتان سؤال پیش آمده که فرق بین VR و AR چیست و این دو دقیقاً چه کاری می‌کنند؟ برای رسیدن به پاسخ این سؤال با ما همره باشید.

محبوبیت واقعیت مجازی همه روزه در حال افزایش بوده و در بازار تعداد زیادی هدست وجود دارد که به مردم اجازه می‌دهد تا این دنیای کاملاً جدید و دیجیتال را تجربه کنند. اگر در این دنیای مجازی تازه وارد هستید و از تکنولوژی نهفته در پشت آن اطلاعی ندارید، ممکن است اصطلاحاتی مانند VR و AR را به دفعات زیاد شنیده باشید.

اگرچه این دو فناوری‌های مشابه‌ای هستند، اما به روش‌های کاملاً متفاوت از یک‌دیگر عمل می‌کنند تا تجربه شما از واقعیت را تغییر دهند. به عبارت دیگر، فرق بین VR و AR در این است که هنگام استفاده شما از این دو فناوری، چقدر واقعیت فیزیکی گنجانده شده است.

VR مخفف کلمه Virtual Reality یا همان واقعیت مجازی و AR مخفف کلمه Augmented Reality یا همان واقعیت افزوده است. بین این دو مطمئناً واقعیت مجازی جذاب‌تر است، چرا که به یک هدست کامل نیاز دارد و در بیشتر موارد شما را در دنیای مجازی کاملاً متفاوت از واقعیت فیزیکی اطرافتان قرار می‌دهد.

از سوی دیگر، واقعیت افزوده، عناصر مجازی را با واقعیت فیزیکی با استفاده از یک دوربین، مانند دوربین گوشی هوشمند یا تبلت شما، ترکیب می‌کند. به عبارت دیگر، این فناوری باعث می‌شود تا اشیاء مجازی در اطراف شما قرار گیرد. واقعیت افزوده نسبت به واقعیت مجازی جذابیت کمتری دارد، اما با این حال می‌تواند برای شما یک تجربه جذاب با خصوصیات منحصر به فرد به ارمغان بیاورد.

حالا وقت آن رسیده که با شرح کامل هر دو فناوری به این سؤال که فرق بین VR و AR چیست پاسخ دهیم. تا انتهای مطلب با گجت نیوز همراه باشید.

واقعیت مجازی (VR) چیست؟

تفاوت بین واقعیت مجازی و واقعیت افزوده؛ VR و AR چه فرقی دارند؟تفاوت بین واقعیت مجازی و واقعیت افزوده؛ VR و AR چه فرقی دارند؟

در واقعیت مجازی از هدستی استفاده می‌شود که میدان دید شما را به صورت کامل پوشش می‌دهد، این امر بدان معناست که شما می‌توانید کاملاً در یک دنیای مجازی و جدید غوطه‌ور شوید؛ همچنین ممکن است کنترل‌هایی داشته باشید که بتوانید از آنها برای کاوش در دنیای مجازی، برنامه‌ها یا بازی‌های درون هدست استفاده کنید.

هدست‌های VR واقعیت کاملاً جدیدی را برای شما ایجاد می‌کنند و شما لزوماً با دنیای فیزیکی اطرافتان در تعامل نیستید. گاهی اوقات، برخی برنامه‌ها یا بازی‌ها ممکن است بخش‌هایی از واقعیت فیزیکی را در خود جای دهند، اما در بیشتر موارد تمایل دارند جدا بمانند.

هدف VR انتقال شما به یک دنیای کاملاً جدید و مجازی است و از فرق بین VR و AR می‌توان به این اشاره کرد که وسعت و دامنه VR بسیار گسترده‌تر از فناوری AR بوده و به شما این امکان می‌دهد تا مکان‌های جدید را در حالی که در خانه خود راحت نشسته‌اید کاوش کنید. از VR عمدتاً برای بازی‌ها، چت کردن با دیگران در یک محیط مجازی یا تماشای و ویدیو در یک فضای خصوصی استفاده می‌شود. VR قابلیت‌های بسیار بیشتری نسبت به AR دارد و می‌توان از آن برای اهداف مختلفی استفاده کرد.

واقعیت افزوده (AR) چیست؟

تفاوت بین واقعیت مجازی و واقعیت افزوده؛ VR و AR چه فرقی دارند؟تفاوت بین واقعیت مجازی و واقعیت افزوده؛ VR و AR چه فرقی دارند؟

واقعیت افزوده تا حدودی با واقعیت مجازی متفاوت است. اول اینکه برای استفاده از آن نیازی به هدست نیست. به طور معمول، تجربه استفاده از واقعیت افزوده از طریق یک دستگاه دارای دوربین مانند تلفن هوشمند یا تبلت امکان پذیر می‌شود. برنامه یا بازی واقعیت افزوده، تصاویر دنیای فیزیکی که از طریق دوربین آنها را می‌بینید، تغییر می‌دهد. گاهی اوقات، هدست‌های VR از فناوری AR نیز استفاده می‌کنند. این کار با تجزیه و تحلیل تصویر از طریق دوربین به منظور قرار دادن دقیق اشیاء مجازی انجام می‌شود.

از فناوری واقعیت افزوده در بسیاری از اپلکیشن‌های گوشی‌های هوشمند به منظور سرگرمی استفاده می‌شود که از این اپلکیشن‌ها می‌توان به Snapchat و Pokemon Go اشاره کرد. همچنین از فناوری AR می‌توان برای مقاصد عملی نیز استفاده کرد؛ برای مثال اپلکیشن فروشگاه‌های IKEA به مشتریان این امکان را می‌دهد تا از طریق AR ببینید مبلمان انتخابی در خانه آنها چگونه به نظر می‌رسد.

شما همچنین می‌توانید اشیاء فیزیکی ویژه‌ای را که AR از آنها پشتیبانی می‌کند از طریق تشخیص اشیاء داشته باشید. در این قابلیت کاربران می‌توانند شی فیزیکی را دستکاری کنند تا نتیجه متفاوتی در واقعیت افزوده به دست آورند. تشخیص شیء با تجزیه و تحلیل موردی که به طور خاص برای اهداف AR ساخته شده است، به وسیله دوربین کار می‌کند. به محض اینکه که شیء فیزیکی مورد نظر تشخیص داده شد، شیء سه بعدی مجازی مرتبط با آن در دستگاه مورد استفاده ایجاد می‌شود.

فرق بین VR و AR در چیست؟

تفاوت بین واقعیت مجازی و واقعیت افزوده؛ VR و AR چه فرقی دارند؟تفاوت بین واقعیت مجازی و واقعیت افزوده؛ VR و AR چه فرقی دارند؟

در حالی که VR یک تجربه همه‌جانبه و جالب توجه است و شما را به طور کامل به یک دنیای جدید و مجازی منتقل می‌کند، AR بیشتر بر ترکیب واقعیت فیزیکی و واقعیت مجازی تمرکز دارد. از دیگر فرق بین VR و AR می‌توان به این مورد اشاره کرد که برای تجربه واقعیت مجازی به یک هدست نیاز دارید تا میدان دید شما کاملاً پوشش داده شود. این بدان معناست که هیچ چیزی از محیط فیزیکی اطرفتان در معرض دید نخواهد بود. از طرف دیگر، استفاده از واقعیت افزوده بسیار متفاوت‌تر از واقعیت مجازی بوده و می‌توان با دستگاهی که دوربین دارد آن را تجربه کرد و نیازی به هدست نیست.

فناوری واقعیت افزوده با تجزیه و تحلیل محیط از طریق دوربین، مانند دوربین‌های تلفن هوشمند، و قرار دادن اشیاء مجازی، سه بعدی یا پوشش‌های دو بعدی در داخل آن محیط کار می‌کند.

از شباهت‌های بین VR و AR بخواهیم چیزی بگوییم می‌توانیم به این امر اشاره کنیم که هر دو واقعیت را با واقعیت مجازی ترکیب می‌کنند. آنها همچنین می‌توانند به عنوان ابزارهای یادگیری یا انتقال اطلاعات به روش‌های جدیدتر و تأثیرگذارتر مورد استفاده قرار گیرند. با این حال، این دو فناوی شباهت‌های زیادی ندارند و اهداف کاملاً متفاوتی را دنبال می‌کنند. به عنوان مثال استفاده از هدست‌های AR برای بازیابی اطلاعات در حین کار استفاده می‌شود و هدست‌های VR نیز برای انجام بازی‌ها یا تجربه محیط‌های منحصربه‌فرد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مزایای VR و AR

تفاوت بین واقعیت مجازی و واقعیت افزوده؛ VR و AR چه فرقی دارند؟تفاوت بین واقعیت مجازی و واقعیت افزوده؛ VR و AR چه فرقی دارند؟

فناوری‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده هر کدام دارای مزایای زیادی هستند و می‌توانند چیزهای متفاوتی را از خود ارائه دهند. به عنوان مثال از دستگاه‌های واقعیت مجازی می‌توان برای بازی کردن و تماشای فیلم در یک سینمای خصوصی استفاده کرد؛ اگرچه از دیگر کارایی‌های VR می‌توان به انجام جلسات از راه دور و برقراری ارتباط در یک محیط شخصی مجازی اشاره کرد که چند قدم بالاتر از برقراری ارتباط از طریق تماس تصویری است. واقعیت مجازی همچنین می‌تواند در آموزش‌های شغلی یا یادگیری برای کمک به افراد در حفظ اطلاعات به روش‌های جدید یا ایجاد تجربیات واقعی‌تر مفید باشد.

واقعیت افزوده نیز دارای مزایای منحصر به فرد خودش است، به عنوان مثال می‌توان از این فناوری برای مشاهده اطلاعات در مورد محیط اطراف با همپوشانی آن اطلاعات در زمان واقعی استفاده کرد. این فناوری همچنین می‌تواند برای ایجاد تغییرات مجازی در واقعیت فیزیکی استفاده شود که از طریق یک دستگاه پشتیبانی شده قابل مشاهده است، مانند قرار دادن مبلمان در منزل. AR همچنین می‌تواند برای اهداف آموزش شغلی استفاده شود و به افراد کمک کند از طریق تجربه، یادگیری بیشتری داشته باشند؛ مانند دیدن مشخصات فنی چیزی که به دنبال آن هستند.

معایب VR و AR

تفاوت بین واقعیت مجازی و واقعیت افزوده؛ VR و AR چه فرقی دارند؟تفاوت بین واقعیت مجازی و واقعیت افزوده؛ VR و AR چه فرقی دارند؟

لازم است به این امر نیز اشاره داشته باشیم که فناوری‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، در انجام کارهایشان محدودیت‌هایی نیز دارند. واقعیت افزوده در حال حاضر بسیار محدود بوده و توانایی آن برای تجزیه و تحلیل محیط بیرونی آنقدر پیشرفته نیست که مورد استفاده روزمره افراد قرار گیرد. همچنین در مقایسه با آنچه واقعیت مجازی می‌تواند انجام دهد، فاقد این توانایی‌ست که بتواند یک تجربه جالب توجه در محیط مجازی برای مخاطب به ارمغان آورد؛ همچنین برای استفاده از اکثر فناوری‌های واقعیت افزوده، نیاز به اشیایی دارید که توسط دوربین شناسایی شده باشند.

فناوری واقعیت مجازی نیز خالی از اشکال نبوده و دارای معایب مختص به خودش است. این فناوری برای فراهم کردن اطلاعاتی که از آن اطلاعات بتوان در دنیای واقعی استفاده کرد، به عنوان مثال برای یادگیری یک شغل، مفید نیست.

اما خارج از تمام معایب گفته شده و فرق بین VR و AR، ما باید به این دو فناوری تکیه کنیم؛ زیرا تجربه کامل یک دنیای مجازی و جدید را در اختیار ما قرار می‌دهند. با این حال، این دو فناوری هنوز جای پیشرفت زیادی دارند که بتوان از آنها در زندگی روزمره استفاده کرد.

کدام هدست‌ها از VR و AR پشتیبانی می‌کنند؟

تفاوت بین واقعیت مجازی و واقعیت افزوده؛ VR و AR چه فرقی دارند؟تفاوت بین واقعیت مجازی و واقعیت افزوده؛ VR و AR چه فرقی دارند؟

تعداد هدست‌های موجود در بازار که تجربه فناوری‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده را برای مردم فراهم می‌سازند در حال افزایش بوده، اگرچه برخی از آنها فقط برای اهداف تجاری یا آموزشی در دسترس مشتریان سازمانی قرار می‌گیرند.

مسلماً محبوب‌ترین هدست واقعیت مجازی موجود برای خرید در بازار، پلتفرم Oculus متا بوده که برای ارائه یک تجربه واقعیت مجازی بدون سیم با مدل Oculus Quest 2، سیمی که در مدل Rift S وجود داشت را کنار گذاشته است. متادر رقابت سختی از سوی دیگر شرکت‌هایی که محصولات مشابه را می‌فروشند، قرار دارد؛ از جمله HTC با پلتفرم Vive و Valve با Index.

وقتی صحبت از واقعیت افزوده می‌شود، کمتر هدست‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، زیرا این فناوری بیشتر در دسته عینک‌های هوشمند قرار دارد. شناخته‌شده‌ترین عینک هوشمند واقعیت افزوده در حال حاضر، هولولنز مایکروسافت است، اما این پلتفرم برای مصرف‌کنندگان عادی در دسترس نیست تا آن را خریداری کنند. در عوض، افرادی که علاقه‌مند به تجربه فناوری واقعیت افزوده هستند می‌توانند از اپلیکشن‌هایی مانند اسنپ‌ چت استفاده کنند که نوعی عینک هوشمند بوده که از دوربین و لنز برای قراردادن عناصر مجازی در دنیای واقعی استفاده می‌کند.

منبعSlashGear

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصادف مرگبار در جاده جندق به معلمان