استاندار همدان: اقدام شجاعانه دولت در مردمی سازی یارانه‌ها موجب بهبود وضعیت اقتصادی می‌شود


استاندار همدان: اقدام شجاعانه دولت در مردمی سازی یارانه‌ها موجب بهبود وضعیت اقتصادی می‌شود

همدان- ایرنا- استاندار همدان گفت: مردمی سازی یارانه ها بهبود وضعیت اقتصادی را به همراه دارد و دولت با اجرای این طرح دنبال اصلاح اساسی در اقتصاد، بهبنه کردن بخش های ناکارآمد، جلوگیری از اسراف، از دست رفتن منابع و حرکت به سمت رشد و توسعه است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علیرضا قاسمی فرزاد در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه این هفته همدان به بیان چرایی اجرای طرح مردمی سازی یارانه ها پرداخت و افزود: اولین علت اجرای این طرح الزام قانونی، مصوبه و تکلیف مجلس شورای اسلامی به دولت در زمینه عادلانه کردن پرداخت یارانه است.

وی تصریح کرد: این طرح سال گذشته مصوب شد اما دولت دوازدهم به علت قرار داشتن در آخرین سال فعالیت از اجرای آن امتناع کرده و زیر بار این مصوبه قانونی مجلس نرفت.

استاندار همدان گفت: آیت الله رئیسی زمانی دولت را تحویل گرفت که هشت میلیارد دلار اعتبار پیش بینی شده در قانون بودجه برای یارانه به صفر رسیده بود و در اصل دولت کشور را با انبار و خزانه خالی تحویل گرفت.

نماینده عالی دولت در استان همدان اظهار داشت: با وجود عدم موافقت مجلس با درخواست دولت مبنی بر تداوم پرداخت یارانه ها تا پایان سال ۱۴۰۰، با حمایت و پشتیبانی رهبری فرزانه انقلاب این طرح تا پایان سال گذشته ادامه یافت.

وی با بیان اینکه دولت مکلف به اجرای این مصوبه مجلس در سال جاری است، ادامه داد: ارز ترجیحی از سال ۹۷ مطرح شد و در آن سال ۴۴ میلیارد دلار، سال ۹۸ حدود ۳۸ میلیارد دلار، سال ۹۹ حدود ۳۷ میلیارد دلار و سال گذشته ۵۸ میلیارد دلار ارز به کالاهای اساسی تخصیص یافت و افراد دارای تمکن مالی و ثروتمند بیشترین بهره را از این یارانه بردند.

قاسمی فرزاد افزود: علاوه بر این کالاهای اساسی وارداتی به شکل غیر قانونی از مرزهای کشور خارج شد، به گونه ای که بین ۷۰ تا ۳۰۰ کیلومتر خارج از مرزهای کشورمان از یارانه متعلق به مردم ایران بهره مند می شدند.

وی تصریح کرد: همچنین: برخی مسافران با خرید کالای یارانه ای و ارزان آن را از کشور خارج کرده ضمن اینکه چند میلیون تبعه خارجی ساکن در کشور نیز از یارانه های مختلف بهره مند می شدند.

وی پرداختن هدفمند یارانه را از الزامات عدالت و نظام بهره وری دانست و گفت: بنابراین دولت در گام اول تصمیم به واریز کردن مبالغ یارانه به حساب افراد گرفت که برای دهک نخست تا سوم به ازای هر نفر ۴۰۰ هزار تومان و مابقی دهک ها ۳۰۰ هزار تومان واریز شد.

نماینده عالی دولت در استان همدان اظهار داشت: به منظور حمایت از اقشار آسیب پذیر همچنان پرداخت یارانه به نان و دارو تا پایان سال ادامه دارد و قیمت نان سنتی و دارو نیز افزایش نمی یابد.

قاسمی فرزاد تصریح کرد: شکل پرداخت یارانه به آرد تغییر کرده و به جای پرداخت به کارخانجات به نانوا پرداخت می شود.

وی گفت: دولت گندم را هر کیلوگرم ۱۲ هزار تومان از کشاورز خریداری و سپس آرد با وجود رسیدن قیمت تمام شده به هر کیلوگرم ۱۶ هزار و ۸۰۰ تومان آن را با قیمت یارانه ای ۸۵۰ تومان در اختیار نانوا قرار می دهد.

استاندار همدان افزود: اختلاف زیاد بین قیمت یارانه ای و آزاد آرد مصرفی، انگیزه را برای سود جویی و قاچاق افزایش داد و بنابراین بخشی از آن قاچاق و مقادیر زیادی از نان نیز خوراک دام می شد در عین حال میزان مصرف آرد از هشت میلیون تن به ۱۲ میلیون تن در سال رسید.

قاسمی فرزاد اضافه کرد: دولت با اجرای طرح مردمی سازی یارانه ها درصدد اصلاح اساسی در اقتصاد است و نتایج پرداخت عادلانه یارانه ها حرکت به سمت رشد و توسعه، جلوگیری از اسراف و تبذیر و جلوگیری از قاچاق کالای یارانه ای است.

وی اجرای این طرح را موجب قرار گرفتن نظام تولیدی در مدار و مسیر درست دانست و اظهار داشت: به طور حتم با توجه به برنامه ها و رویکرد دولت سیزدهم، اصلاح قیمت ها کمترین آسیب را به مردم و افراد نیازمند وارد می کند.

وی گفت: دشمن با پی بردن به آثار مثبت اصلاح قیمت ها و عادلانه کردنه پرداخت در تحول نظام اقتصادی کشور و جلوگیری از اتلاف منابع، اقدام به سیاه نمایی در این باره می کند، اما به علت همراهی و همفکری همه قوا، حمایت های رهبری فرزانه انقلاب و همکاری مردم با دولت، دولتمردان طرح را به خوبی اجرا کردند.

استاندار همدان همچنین با بیان اینکه اول خرداد به نام روز بهره وری نامگذاری شده است، افزود: بهره وری به معنای استفاده درست از منابع و امکانات از جمله سرمایه های انسانی، مالی و مادی موجود است که این مهم با مردمی سازی یارانه ها محقق می شود.

وی گفت: در زمینه سرمایه انسانی باید از وجود افراد کارآمد، متخصص و متعهد بهره گرفت، همچنین در راستای ارتقای بهره وری از منابع موجود بهترین استفاده را برای رفع نیازها و نیازمندی ها و صادرات کرد.

به گفته وی، یکی از شاخه های تولید بخش کشاورزی است که در طول ۶۰ سال گذشته به علت استفاده گسترده از منابع آبی، شاهد بروز مشکلاتی نظیر تنش آبی و خشکالی هستیم.

وی گفت: به علت قرار گرفتن کشور ایران در منطقه خشک و نیمه خشک باید از منابع آبی موجود به بهترین نحو استفاده کرد که یک نمونه از آن کشت محصولات کم آب نظیر زعفران، کلزا و و گشنیز به جای کشت هندوانه و صادرات آن است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کودکان قربانیان قلدری اینترنتی