گلایه‌ها از دهک‌بندی و قطع یارانه/ «چگونه یارانه خود را جدا کنیم؟»


گلایه‌ها از دهک‌بندی و قطع یارانه/ «چگونه یارانه خود را جدا کنیم؟»

دولت با اصلاح نظام ارز ترجیحی و دهک‌بندی خانوارها، به 9 دهک یارانه 300 و 400 هزار تومانی پرداخت می‌کند. این دهک‌بندی و حذف برخی افراد از فهرست یارانه‌بگیران، گلایه‌هایی را در پی داشته است. نوشته گلایه‌ها از دهک‌بندی و قطع یارانه/ «چگونه یارانه خود را جدا کنیم؟»...

به گزارش تجارت‌نیوز، اخیرا دولت با تعریف یارانه جدید به مبلغ ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومان، افراد را با معیارهایی در ۱۰ دهک قرار داده است که مشمولان دهک پایانی یارانه دریافت نمی‌کنند.

اما معیارهای این دهک‌بندی جدید و حذف برخی افراد که پیش از این یارانه دریافت می‌کنند از فهرست یارانه‌بگیران، انتقاداتی را در پی داشته است. به ویژه محاسبه مجموع حقوق فرزندان مجرد با سرپرستان خانوار، اعتراضاتی را برانگیخته. در این میان، گروهی خواهان جداسازی حساب خود از سرپرست خانوار هستند.

تجارت‌نیوز، در گزارشی با عنوان چطور یارانه را از سرپرست خانوار جدا کنیم؟ به همین موضوع پرداخت. واکنش برخی خوانندگان به این گزارش را در ادامه می‌خوانید.

حساب والدین از فرزندان جداست

گروهی از مخاطبان می‌گویند محاسبه حقوق فرزندان برای دهک‌بندی منصفانه نیست چرا که آنها گاهی از پدر و مادر خود جدا زندگی می‌کنند و نقشی در پرداخت هزینه‌های خانواده ندارند. بعضی فرزندان هم می‌خواهند حساب خود را جدا دریافت کنند.

-«من یه بازنشسته هستم. پسرم مجرده کارمند هستش و جدا زندگی می گنه و درآمدش هم کلا مال خودش و به ما ربطی نداره ولی حقوق پسرم با من جمع زدن شده ۱۲تومن. به همین دلیل یارانه ما را قطع کردن. به پسرم نمی تونم بزور بگم برو ازدواج کن .لاقل دولت پسر و دخترهای مجرد حقوق بگیر را از تکفل پدر و مادر جدا میکرد‌.»

من یک بازنشسته هستم ودو فرزند مجرد دارم که کار می‌کنند و بیمه پرداخت می‌کنند. در آمد آنها به من ربطی نداره و آنها درشهر دیگری زندگی می‌کنند که کرایه منزل میدن و هزینه خودشان را دارند. چرادولت مرا جزء دهک دهم قرار داده؟ این یک فرایند اشتباه وظلمی است به اینطور خانواده ها.»

-«پسر من قبلا کار می‌کرده و یکبار خارج ازکشور رفته. الان بیکار شده سر بار منه با ۳۶ سال سن، حقوق تامین اجتماعی من ۶میلیونه…جزو دهک دهم شدم…خنده داره.»

-«چطور میشه یارانه را از حساب شوهر جدا کرد؟ مال من و دخترم به حساب به اصطلاح سرپرست خانواده ریخته میشه که این پول به پدر و مادرش میده من و دخترم میخوایم به حساب خودمون ریخته بشه. به حساب سرپزست خانواده شاید صلاحیت لازم نداشته باشه.»

ابهام در مسیر جداسازی یارانه

برخی از خوانندگان نیز از ابهامات و اختلال‌ها در مسیر جداسازی یارانه یا اعتراض به قطع آن، گلایه دارند.

-«من مجرد هستم و پدرم یارانه را دریافت می کنند. با کد ملی خودم رفتم تو سایت میگه شما دهک دهم هستین و اگه اعتراض دارین به فلان سایت برین ولی اونجا هم جایی برای ثبت نام پیدا نکردم.»

-«من پدرم بازنشسته فرهنگی زیر خط فقریم. زدن دهک ۱۰ یعنی ما جزو اقشار ثروتمند جامعه حساب کردن هرچیم میرم تو سایتی که اعلام کردن واسه اعتراض کد ملی پدرم وارد میکنم میگه اشتباهه. واقعا به آدم برمیخوره. حالا یارانه ایی نمیدن که بخوای واسه نگرفتنش ناراحت بشی ولی اینکه جزو پولدارا ما حساب کردن زور داره.»

-«ما تازه ازدواج کردیم یارانه همسر من به حساب پدرش ریخته شده به پلیس ۱۰ هم مراجعه کردیم ولی گفتن کد ملیش در لیست نیست. امکان ثبت نام در سایت هم ندارند. باید کسی که متاهل میزنه، بتونه اسم همسرم وارد کنه الان میزنی میگه ایشون در لیست هست نیازی به ثبت نام ندارند!»

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 10 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق