نیمی از گندم مصرفی کشور در داخل تولید می شود


نیمی از گندم مصرفی کشور در داخل تولید می شود

مشهد-ایرنا- نماینده مردم مشهدو کلات در مجلس شورای اسلامی گفت: در سال جاری بیش از نیمی از گندم مورد نیاز خود را وارد و نیم دیگر را در داخل تولید کردیم و سال بعد نیز واردات گندم به همین منوال خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت السلام نصرالله پژمانفر روز جمعه در جمع مردم روستای فارمد مشهد افزود: در سالهای نه چندان دور به مدت ۱۵ سال، نیاز گندم مصرفی را در داخل تامین می کردیم و در این مدت جشن خودکفایی

گندم گرفته بودیم.

وی گفت: اما متاسفانه اکنون از ۱۴ میلیون تن گندم مصرفی کشور نیمی از آن را وارد می کنیم؛ تداوم این روند امنیت غذایی کشور را تهدید می کند چرا که نان غذای غالب مردم است.

نماینده مردم مشهد و کلات ادامه داد: متاسفانه طی ۱۰ سال گذشته شرایطی را در کشور ایجاد کرده اند که امروز امنیت غذایی مردم در حال تهدید شدن است.

پژمانفر گفت: در حالی که پیشتر صادرات بذر از این کشور انجام می‌شد، از طرف دیگر به افغانستان و عراق برق صادر می کردیم و با ترکمنستان نیز تهاتر برق داشتیم اما امروز ۲۰ هزار مگاوات کمبود تولید برق در کشور داریم.

وی گفت: باید توجه داشت اگر دولت بدون کمبود باشد و اعتبارات لازم را داشته باشد و سریع بخواهد نیروگاه برق احداث کند، سه سال زمان می‌برد، متاسفانه در دوره‌های گذشته کشور را معطل نگه داشته اند و کار عمرانی در این

خصوص صورت نگرفت.

عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: باید به دولت مهلت داد تا شرایط را تغییر دهد، خوشبختانه آیت الله رئیسی، رئیس جمهور این روحیه را ندارد که مسائل را در به جامعه منتقل کرده و جامعه را به التهاب بکشاند؛ مسائل کشور

با همراهی مجلس در هیات دولت در حال بررسی و حل و فصل است.

فرماندار مشهد نیز در این نشست گفت: پیش از این مشکلاتی در بخش نانوایی ها و توزیع مرغ در مشهد وجود داشت اما خوشبختانه اکنون در حوزه توزیع نان مشکلات در نانوایی ها برطرف و صفوف طولانی برچیده شده است.

محسن داوری افزود :متاسفانه برخی افراد دنبال سوء استفاده بودند و می‌خواستند ظرفیت هایی را ایجاد کنند تا به مردم آسیب بزنند اما خوشبختانه همانطور که مردم دیدند در حوزه مرغ در مشهد با متخلفین برخورد جدی شد.

وی که به همراه نماینده مجلس و مسوولان محلی به روستای فارمد آمده بود گفت:لازم است برای حل مشکلات، مسئولان به میان مردم بیایند و در این حوزه بخشدار مرکزی مشهد موظف است مستقیم به مسائل و مشکلات

روستائیان بخش مهم مرکزی رسیدگی کند.

فرماندار مشهد ملاک ارائه خدمات به مناطق روستایی را براساس ارائه آمارهای جمعیتی دانست و گفت: برای ارائه خدمات به صورت به روز، آخرین تغییرات جمعیتی را از مراکز بهداشت روستایی بخش مرکزی دریافت کرده‌ایم و بر

این اساس خدمات لازم از جمله نانوایی را در روستاهای بخش مرکزی ارتقا خواهیم داد.

داوری خاطرنشان کرد: مردم و نانوایی ها، آرد و گندم یارانه ای را جزئی از بیت المال بدانند و ضمن توجه به تولید نان با کیفیت از استفاده نان برای خوراک دام خودداری کنند.

وی در خصوص مقابله با ساخت و سازهای غیر مجاز در بخش مرکزی مشهد گفت: در حال احیا پلیس ساختمان و استفاده از ظرفیت های جدید شما روستاییان برای مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز در روستاهای این

بخش هستیم.

روستای فارمد با حدود ۲ هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت در دهستان تبادکان بخش مرکزی مشهد و در ۱۵ کیلومتری شمال شرق این کلانشهر قرار دارد.

بخش مرکزی این شهرستان با جمعیتی حدود نیم میلیون نفر، دارای ۲۰۰ روستا با جمعیت فراتر از ۲۰ خانوار دارد.

۵۸ درصد از جمعیت شش میلیون و ۸۷۰ هزار نفری خراسان رضوی در شهرستان مشهد سکونت دارند. این شهرستان با قریب به چهار میلیون نفر جمعیت و ۹ هزار و ۸۱ کیلومترمربع مساحت شامل سه بخش مرکزی، احمدآباد و رضویه، ۱۱ دهستان و ۳۵۷ روستا است.

کلانشهر مشهد با ۳۵۰ کیلومترمربع مساحت در بخش مرکزی این شهرستان قرار دارد.

ظرف ۵۰ سال اخیر ۸۰ سکونتگاه روستایی وارد محدوده شهری مشهد شده‌اند. هم‌اینک ۱۲۸ روستا از جمله روستای فارمد در حریم شهر مشهد واقع هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا