سود کلان واردکنندگان از واردات خودرو در ازای صادرات پراید ؛ شایعه یا واقعیت؟


سود کلان واردکنندگان از واردات خودرو در ازای صادرات پراید ؛ شایعه یا واقعیت؟

گجت نیوز (https://gadgetnews.net) اخیرا خبری مبنی بر واردات خودرو به ازای صادرات پراید در فضای مجازی منتشر شده که حواشی زیادی را به همراه داشت؛ اما آیا خبر واردات ماشین به ازای صادرات پراید واقعیت دارد؟ اخیرا ویدیویی در فضای مجازی در خصوص واردات خودرو به ازای صادرات پراید منتشر شد که حواشی زیادی را به وجود آورد.... نوشته سود کلان واردکنندگان از...

اخیرا خبری مبنی بر واردات خودرو به ازای صادرات پراید در فضای مجازی منتشر شده که حواشی زیادی را به همراه داشت؛ اما آیا خبر واردات ماشین به ازای صادرات پراید واقعیت دارد؟

اخیرا ویدیویی در فضای مجازی در خصوص واردات خودرو به ازای صادرات پراید منتشر شد که حواشی زیادی را به وجود آورد. فردی در این ویدیو مدعی شد در حال حاضر می‌توان با صادرات دو دستگاه پراید، دو خودروی لوکس را به ایران وارد کرد. وی تاکید کرد هم‌اکنون این طرح در حال اجرا است، اما به زودی با تغییر رویه واردات چنین طرحی لغو خواهد شد.

فرد حاضر در ویدیو در خصوص سرنوشت دو پرایدی که صادر می‌شود نیز عنوان کرد با توجه به این که سایر کشورها کیفیت پراید را تایید نمی‌کنند، این خودرو بعد از خروج از کشور در دریا رها می‌شود، اما سودی که از واردات خودرو لوکس به دست می‌آید بسیار زیاد بوده و به همین دلیل می‌توان به سادگی هزینه رهاسازی دو پراید در دریا را جبران کرد. از آنجایی که انتشار این ویدیو در فضای مجازی حواشی زیادی را به همراه داشت، در ادامه قصد داریم واقعیت ماجرا را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

ماجرای واردات واردات خودرو به ازای صادرات پراید

مدتی قبل طرح آزادسازی واردات پس از بارها ایراد گرفتن از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام، سرانجام توسط به تصویب رسید و مقرر شد تا شهریورماه خودروهای خارجی بر اساس شرایطی که اعلام می‌شود به بازار ایران راه پیدا کنند. در همین راستا عزت‌الله اکبری تالارپشتی، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس عنوان کرد کلیات طرح واردات خودرو به شرط صادرات خودرو، قطعه و خدمات نیروی محرکه توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب شده و به کمیسیون‌های تخصصی مجمع ارسال شده تا مورد بررسی بیشتر قرار بگیرد.

سود کلان واردکنندگان از واردات خودرو در ازای صادرات پراید ؛ شایعه یا واقعیت؟سود کلان واردکنندگان از واردات خودرو در ازای صادرات پراید ؛ شایعه یا واقعیت؟

بدون توجه به ادعایی که در ویدیوی جنجالی مطرح شده، طرح واردات خودرو به ازای صادرات نیز دارای ابهامات متعددی است؛ چرا که مشخص نشده خودروهای داخلی که همواره با مشکل ایمنی و کیفیت مونتاژ پایین مواجه‌اند و حتی به سختی استانداردهای داخلی را پاس می‌کنند چگونه و به کدام کشورها صادر خواهند شد. همچنین موضوع تامین ارز برای واردات در شرایط فعلی اقتصادی به عنوان یکی دیگر از ابهامات این طرح محسوب می‌شود.

خبر واردات ماشین به ازای صادرات واقعیت ندارد

بررسی‌های انجام شده از نهادهای مختلف از جمله گمرک نشان می‌دهد این نهاد تاکنون مصوبه‌ای برای واردات خودرو دریافت نکرده است. علاوه بر این، اگر مصوبه‌ای نیز ابلاغ شود باید این موضوع را در نظر داشت که واردات هر کالا شرایط خاص خود را دارد و داشتن کارت بازرگانی یکی از اصلی‌ترین شروط آن محسوب می‌شود.

فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو در همین رابطه با اشاره به این که در حال حاضر امکان واردات وجود ندارد عنوان کرد تا به امروز آیین‌نامه‌ای برای واردات خودرو صادر نشده و به همین دلیل ویدیویی که اخیرا در فضای مجازی منتشر شده باید توسط نهادهای متولی مورد بررسی قرار بگیرد تا جزئیات اصلی آن مشخص شود.

این کارشناس صنعت خودرو اعلام کرد اگر مصوبه واردات خودرو به ازای صادرات نیز ابلاغ شود، طرح غرق کردن خودروها در دریا بسیار عجیب است. در واقع هرچند کیفیت خودروهای داخلی بسیار پایین است، اما می‌توان بسیاری از بخش‌های آنها را بازیافت کرد و به همین دلیل رهاسازی آنها در دریا غیر منطقی به نظر می‌رسد.

فربد زاوه در ادامه گفته‌های خود بیان کرد اگر طرح پیشنهادی در مجلس به تصویب برسد، همچنان امکان واردات تعداد محدود خودرو مانند دو دستگاه با صادرات چند دستگاه خودرو مثل پراید غیر منطقی خواهد بود. ضمن این که تعهدات ارزی و کارت بازرگانی جزو شروط اصلی برای واردات کالا به شمار می‌روند و به همین دلیل نمی‌توان ادعاهایی که در این ویدیو مطرح شده را باور کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان