وضعیت پرداخت تسهیلات به ابربدهکاران بانکی بررسی شود


وضعیت پرداخت تسهیلات به ابربدهکاران بانکی بررسی شود

تهران - ایرنا - رئیس سازمان بازرسی کل کشور خطاب به بازرسان اقتصادی این سازمان با تاکید بررسی مسائل کلان بانک‌ها گفت: وضعیت پرداخت تسهیلات به ابربدهکاران بانکی را بررسی کنید و ببیند که آیا سوء جریاناتی بوده است یا نه.

به گزارش ایرنا از سازمان بازرسی کل کشور، ذبیح الله خداییان در یک نشست با بازرسان معاونت اقتصادی سازمان بازرسی با اشاره به نقش مهم بانک‌ها در اقتصاد کشور افزود: باید بررسی شود آیا بانک مرکزی به وظایف خود در راستای اجرای قانون ششم توسعه عمل کرده است و در این رابطه نیازی نیست پرداخت وام‌های قرض الحسنه ۱۵ میلیونی بررسی شود بلکه به جای این موضوعات، وضعیت پرداخت تسهیلات به ابربدهکاران بانکی را بررسی شود.

خداییان از معاونت اقتصادی سازمان بازرسی خواست به جای پرداختن به ۳۰ موضوع جزئی، چند مسئله مهم و اساسی بانک‌ها را مشخص کنند و در سال جاری فقط بر مسائل کلان متمرکز باشند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور یکی از مشکلات نظام بانکی را بنگاه‌داری عنوان کرد و از بازرسان خواست بر این موضوع تمرکز کرده و موضوع بنگاه‌داری بانک‌ها که آن‌ها را از هدف اصلی خود باز می‌دارد بررسی و با هرگونه سوءجریان در این زمینه برخورد شود.

وی با اعلام اینکه مشکلات بانک ها کم نیست این نکته را هم مورد اشاره قرار داد که کشف فسادهای بانکی به دلیل سروکار داشتن با پول، سخت و دشوار نیست.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور به تعدد بانک‌ها نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به این موضوع برای کشف انحرافات حوزه بانک و بانکداری باید به سراغ مسائل اصلی رفت نه اینکه با مسائل جزئی خود را سرگم کنیم.

خداییان با تاکید بر اینکه برخی اقدامات بانک‌ها باعث وارد شدن خدشه به اقتصاد کشور شده، افزود: چه دلیلی دارد که بانک‌ها در خرید زمین و ساخت و ساز برج فعالیت داشته باشند؟

وی یادآور شد: اگر به صورت ریشه‌ای با برخی از انحرافات برخورد و مقصران شناسایی و به مراجع قضایی معرفی شوند، دیگران از ارتکاب آن اعمال مغایر قانون خودداری خواهند کرد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور بر لزوم شناسایی افراد توانمند و با تجربه حوزه بانکی که بازنشست شده‌اند برای قرار گرفتن در کنار بازرسان اقتصادی تاکید کرد و این را هم گفت که می توان با استفاده از ظرفیت های افراد مسلط بانک و بانکداری سوءجریانات را کشف کرد.

لزوم ورود سازمان بازرسی به معوقات بانکی بانک‌های خصوصی
قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور نیز در این نشست از بازرسان معاونت اقتصادی خواست که در سال جاری به موضوع عدم حمایت بانک‌ها از واحدهای تولیدی نیز ورود کنند و تاکید کرد که بیشتر واحدهای تولیدی نسبت به نظام بانکی نگرانی‌هایی دارند که اقدامات برخی از بانک‌ها در نحوه بازپس‌گیری تسهیلات منجر به تعطیلی واحدها می‌شود.

احمد رحمانیان لزوم ورود معاونت اقتصادی سازمان بازرسی به معوقات بانکی بانک‌های خصوصی را نیز مورد تاکید قرار داد و افزود: ۸۰ درصد تسهیلات را ۲۰ نفر ابربدهکار بانکی، دریافت کرده‌اند از این رو ضرورت دارد به این مسئله ورود کنید که مشخص شود آیا پرداخت تسهیلات و اخذ وثیقه از این افراد به درستی انجام شده یا نه.

ورود به بدهی های مالیاتی بانک‌ها، پیگیری نظارت الکترونیکی، تدوین برنامه‌ای سراسری برای ورود به مسائل کلان بانکی از دیگر موضوعاتی بود که قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور بر ضرورت توجه به آنها تاکید کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حقوقی و قضایی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


زخم هموفیلی بر تن رنجور بیماران