ارسال کتاب از ایران به افغانستان نزدیک صفر شده است/ حضور بی‌رونق ناشران افغانستان در نمایشگاه کتاب


ارسال کتاب از ایران به افغانستان نزدیک صفر شده است/ حضور بی‌رونق ناشران افغانستان در نمایشگاه کتاب

مدیر انتشارات عرفان افغانستان در ایران گفت: ارسال کتاب از ایران به افغانستان ماه‌هاست که بسیار کمرنگ شده و نزدیک به صفر است‌.

محمد ابراهیم شریعتی، مدیر انتشارات عرفان، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ درباره حضور ناشران افغانستانی در نمایشگاه کتاب تهران گفت: امسال در سی‌و‌سومین نمایشگاه کتاب تهران،‌ 10 ناشر از افغانستان شرکت کردند که از این تعداد، چهار ناشر در ایران زندگی می‌کنیم و شش ناشر نیز از کابل به تهران آمده‌اند. اولاً این شش ناشر بسیار دیر به نمایشگاه رسیدند، ثانیاً کتاب‌هایشان بسیار دیر به نمایشگاه رسید. خوشبختانه با همکاری دولت ایران ویزا رایگان در اختیار این افراد قرار گرفت که حضور داشته باشند،‌ اما ناشران افغانستانی در این دوره چندان پررونق شرکت نکردند. به دنبال اینکه کتابشان را عرضه کنند نبودند و بیشتر به دنبال کارهای عقب‌مانده سال‌های قبل به ایران آمده‌اند.

وی با اشاره به عناوین ناشران افغانستانی حاضر در نمایشگاه کتاب افزود:‌ انتشارات خراسان، نشر زریاب، کودکانه، واژه، امیری و سعید از ناشران خوب افغانستان هستند که حضور پیدا کرده‌اند.

مدیر انتشارات عرفان با انتقاد از جانمایی ناشران افغانستان در بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب تهران ادامه داد: ما ناشران افغانستان نه به عنوان ناشر فارسی‌زبان در کنار دیگر ناشران کتاب‌های فارسی جانمایی می‌شویم و نه در کنار ناشران خارجی جانمایی می‌شویم. سال‌ها پیش مقرر شد ما در بخش بین‌الملل نمایشگاه حضور پیدا کنیم،‌ نه آنچنان جمعیتی به بازدید از نمایشگاه می‌آمد و نه کتابی از افغانستان آنچنان به ایران وارد می‌شد. ما آن سال‌ها بیشتر کار تبلیغاتی می‌کردیم؛ ولی اکنون با توجه به ظرفیت موجود برای بالا رفتن اقتصاد نشر ناشران افغانستان و ارتباط بهتر با ناشران ایرانی باید در طبقه همکف شبستان در کنار دیگر ناشران فارسی‌زبان قرار بگیریم. تنها دو درصد از مراجعه‌کنندگان به نمایشگاه ممکن است به طبقه دوم شبستان بیایند.

وی گفت: در این دوره استقبال از ما خوب نبود؛ در حالیکه ما در سال‌های قبل روزانه 40 میلیون تومان کتاب می‌فروختیم،‌ امسال تا پایان نمایشگاه فروشمان به 20 میلیون تومان به زحمت می‌رسد. از سوی دیگر با توجه به وضعیت افغانستان ما خرید کتاب از نمایشگاه نیز نداشتیم.

شریعتی گفت:‌ سال گذشته از فروردین تا مرداد یک میلیاردو 800 میلیون تومان کتاب از ناشران ایرانی خریداری کردم و به افغانستان فرستادم اما این کتاب‌ها تاکنون فروخته نشده است‌، یا کرونا آن را تعطیل کرده و یا جریانات سیاسی موجب شده تا کتابخوانی از رونق بیفتد؛ بنابراین از مرداد ماه سال گذشته تاکنون من کتابی ارسال نکردم سایر ناشران نیز کتاب چندانی ارسال نکرده‌اند،‌ ارسال کتاب نزدیک به صفر بوده است، چرا که دانشگاه‌ها و دانشجویان تعطیل هستند و مشتری برای کتاب نیست. مردم پول خرید کتاب را ندارند.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


(تصاویر) کاخ سعدآباد در تعطیلات نوروز 1403