تور گردشگری در بانه با رایحه گل محمدی و طعم بهار


تور گردشگری در بانه با رایحه گل محمدی و طعم بهار

سنندج- ایرنا- با هدف توسعه گردشگری کشاورزی شهرستان بانه، نخستین تور گردشگری «گل محمدی» روز جمعه در روستای سیاحومه بانه برگزار شد و گردشگران در یک مزرعه گل محمدی گل چیدند و گردشگری را با طعم گل تجربه کردند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در این تور گردشگری، ۲۰ گردشگر بانه ای در راستای توسعه گردشگری کشاورزی به مزرعه گل محمدی روستای سیاحومه رفتند و از نزدیک جاذبه های گردشگری این روستا را که در بخش نمشیر بانه واقع شده است به تماشا نشستند.

این تور به مناسبت فصل برداشت گل محمدی و گلاب گیری برگزار شد که گردشگران در زمینه برداشت گل با بانوان روستایی همکاری کردند و از نزدیک با شیوه برداشت گل محمدی و گلاب گیری به روش سنتی آشنا شدند.

با توجه به شرایط آب و هوایی و توپوگرافی، زمین های منطقه مستعد کشت گیاهان دارویی به ویژه گل محمدی است و بر همین اساس هر ساله به مساحت و تعداد مرزعه های کشت گل محمدی اضافه می شود و در همین راستا جهاد کشاورزی شهرستان بانه به کشاورزان ریشه قلمه رایگان و تسهیلات کم بهره پرداخت می کند.

تولید کننده گل محمدی روستای سیاحومه از ۱۰ سال پیش کشت گل محمدی را در پنج هزار مربع زمین آغاز کرده و سالانه به طور متوسط بیش از ۶ تن گل محمدی برداشت می کنند این کشاورز در کنار مزرعه خود یک کارگاه گلاب گیری نیز راه اندازی کرده و علاوه بر گلاب گیری مزرعه خود گل های دیگر مزارع شهرستان را جمع آوری و در این کارگاه تبدیل به گلاب ناب رشید می کند.

این مزرعه در فصل برداشت برای حدود ۲۵ نفر از بانوان روستای سیاحومه اشتغال موقت ایجاد می کند و پروسه برداشت نیز ۳۰ روز طول می کشد.

عطر گل محمدی و زیبایی طبیعت

یکی از بانوانی که در حال چیدن گل محمدی است به خبرنگار ایرنا گفت: صبح ساعت پنج چیدن گل را آغاز و تا ساعت ۱۲ کار می کنیم روزانه ۱۵ کیلو گل می چینم.

فرزانه احمدزاده افزود: چیدن گل برای من بسیار لذت بخش است و ما این کار را با علاقه انجام می دهیم چراکه هم عطر و بوی بسیار خوب و هم منظره زیبایی دارد و ما خسته نمی شویم.

وی اظهار داشت: برای چیدن هر کیلو گل محمدی ۱۰ هزار تومان دست مزد می گیریم و حدود یک ماه با زنان دیگر روستا در مزرعه گل محمدی کار می کنیم.

تور گردشگری در بانه با رایحه گل محمدی و طعم بهار

۲۵ نفر گل برداشت می کنند

تولید کننده گل محمدی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: مدت برداشت در سال ۲۵ تا ۳۰ روز است که روزانه حدود ۲۵ نفر گل محمدی برداشت می کنند در روزهای های نخست برداشت، گل کمتری برداشت می شود.

صلاح محمود زاده با بیان اینکه به طور میانگین در یک ماه حدود ۸۰۰ نفر روز گل محمدی برداشت می کنند افزود: امسال به دلیل توده های گرد و غبار گل ها دیرتر به مرحله برداشت رسیدند.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته ۹ تن گل محمدی برداشت کرده اظهار داشت: امسال ۶ تن گل محمدی در این مزرعه برداشت می شود و با توجه به راه اندازی کارگاه گلاب گیری خریدار تضمینی گل محمدی هستیم و سال گذشته ۱۲ تن گل خریداری کردم و امسال پیش بینی می شود که ۱۵ تن گل خریداری کنیم.

محمود زاده اضافه کرد: به ازای هر کیلو گل محمدی ۲ لیتر گلاب برداشت می کنیم و سال گذشته ۳۶ هزار لیتر گلاب تولید کردیم.

وی با اشاره به مشکلات تولید کنندگان بخش کشاورزی گفت: مهمترین مشکل ما عدم حمایت برخی از ادارات است در ۱۰ سال گذشته برای دریافت یک وام اشتغال پایدار روستایی تلاش می کنیم اما تاکنون به دلایل مختلف نتوانستیم تسهیلات دریافت کنیم.

این تولید کننده گل محمدی اضافه کرد: برای ۵۰ هکتار مزرعه گل محمدی یک کارخانه گلاب گیری لازم است در کارگاه کوچک ما سه دیگ سنتی و یک دیگ بزرگ نیمه صنعتی وجود دارد.

تور گردشگری در بانه با رایحه گل محمدی و طعم بهار

تجارت، پشت زیبایی مزرعه گل محمدی

یکی از بازدیدکنندگان مزرعه گل محمدی نیز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: امروز آمدم که صرفا نظاره گر طبیعت زیبا منطقه نباشیم بلکه نظاره گر انچه باشم که این مجموعه را به دلیلی برای حضور گردشگران تبدیل کرده است.

هیوا طاهری افزود: گردشگر حرفه ای صرفا به دنبال زیبایی نیست و زمانی حس خوبی پیدا می کند که مطمئن باشد هدفی پشت این زیبایی است که من مشاهده کردم مجموعه پرورش گل محمدی سیاحومه یک تجارت بسیار لطیف را پایه گذاری کرده است.

وی اظهار داشت: من براین باور هستم که این مجموعه از دور زیبایی های خود را نمایان کرده و پیشنهاد می کنم گردشگرانی که شهرستان بانه را به عنوان مقصد گردشگری انتخاب می کنند از این مجموعه زیبا دیدن کنند.

طاهری ادامه داد: این تولید کننده گل محمدی در دل همه مشکلات فردی، با افکار معطر مجموعه ای را با ارزش افزوده ایجاد کردند و من فکر می کنم علاوه بر زیبایی طبیعی که در این مجموعه ایجاد شده گردشگران این زیبایی را در ذهن این تولید کنندگان ببینند.

این کارآفرین گفت: در مجموعه ما که محصولات ارگانیک کردستان را جمع اوری و می فروشد سال گذشته ۶۰ تن عرقیجات ترکیبی به فروش رسید و امسال ۱۵۰ تن به فروش می رسد که مهمترین عرقیجات مجموعه ما گلاب است.

ظرفیت های بخش کشاورزی مکمل صنعت گردشگری

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بانه نیز به خبرنگار ایرنا گفت: بخش کشاورزی شهرستان بانه ظرفیت های خوبی برای توسعه کشاورزی دارد که این ظرفیت ها می توانند نقش بسیار خوبی در توسعه صنعت گردشگری داشته باشند و مکمل این بخش باشند.

سعدالله رحیمی خواه افزود: برگزاری تورهای گردشگری زمینه را برای شناسایی ظرفیت های بخش کشاورزی شهرستان بانه فراهم می کند و این تور گردشگری نیز در این راستا برای نخستین بار برگزار شد.

وی اظهار داشت: تورهای گردشگری کشاورزی در آینده نیز برگزار می شود و سایر محصولات کشاورزی که در شهرستان بانه تولید می شود به گردشگران معرفی می شود و تورهای گردشگری از شهرهای دیگر نیز به این برنامه ها دعوت می شوند.

رحیمی خواه اضافه کرد: بیش از ۲۰ نفر از گردشگران شهرستان بانه در این تور گردشگری شرکت کردند و در روند چیدن گل محمدی و گلاب گیری همکاری کردند.

تور گردشگری در بانه با رایحه گل محمدی و طعم بهار

۲۰ هکتار مزرعه گل محمدی در بانه

رییس جهاد کشاورزی شهرستان بانه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: در حال حاضر در شهرستان بانه ۲۰ هکتار مزرعه گل محمدی وجود دارد متوسط برداشت گل بیش از سه تن در یک هکتار است.

کریم شریفی با بیان اینکه بخشی از مزارع گل محمدی تازه کاشت است و بازدهی زیادی ندارند افزود: تعدادی از مزرعه های گل محمدی بیش از هفت تن در هکتار گل محمدی برداشت کردند که به عنوان نمونه استانی انتخاب شدند.

وی با اشاره به برنامه ها و سیاست های جهاد کشاورزی برای توسعه مزارع گل محمدی اظهار داشت: یکی از برنامه های جهاد کشاورزی برای توسعه کشت گل محمدی پرداخت تسهیلات با بهره چهار درصد و اهدای قلمه ریشه دار گل محمدی به کشاورزان است که سال گذشته ۲۰ هزار قلمه ریشه دار به کشاورزان اهدا شد.

شریفی ادامه داد: برای توسعه کارگاه های عرق گیری هم تسهیلات کم بهره به متقاضیان پرداخت می شود که امیدواریم با همکاری کشاورزان بتوانیم سطح زیر کشت این محصول را به ۱۰۰ هکتار برسانیم.

وی با بیان اینکه شرایط شهرستان بانه برای کشت گل محمدی مناسب است گفت: پیش بینی می شود در این مزرعه ۵ تن گل برداشت شود که ۱۰ هزار لیتر گلاب در این مزرعه تولید می شود.

رییس جهاد کشاورزی شهرستان بانه اضافه کرد: سالانه به طور متوسط ۲۰ هزار لیتر گلاب تولید می شود در صورتی که مزارع دیگر به مرحله برداشت برسند تولید گلاب در شهرستان افزایش می یابد و به خود کفایی می رسیم.

روستای سیاحومه در بخش نمشیر بانه و در ۳۰ کیلومتری بانه واقع شده است. شهرستان مرزی بانه با ۱۵۸ هزار نفر در ۲۷۰ کیلومتری غرب سنندج مرکز استان واقع شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)