24 درمان خانگی سندرم سوزش دهان +علائم و علت سوزش زبان و دهان


سندرم سوزش دهان سبب می‌شود که فرد مبتلا، سوزش دردناکی شبیه به سوزش ناشی از یک واکنش آلرژیک یا واکنش رفلاکس اسید را تجربه کند. با این وجود، این سوزش حتی در زمانی که برخی از درمان‌ها را امتحان می‌کنید هم رخ می‌دهد. علاوه بر این، اگر شما از سندرم سوزش دهان رنج می‌برید، فعالیت‌های روزانه مانند صحبت کردن و خوردن نیز کاملا برای‌تان عذاب‌آور خواهند...

سندرم سوزش دهان سبب می‌شود که فرد مبتلا، سوزش دردناکی شبیه به سوزش ناشی از یک واکنش آلرژیک یا واکنش رفلاکس اسید را تجربه کند. با این وجود، این سوزش حتی در زمانی که برخی از درمان‌ها را امتحان می‌کنید هم رخ می‌دهد. علاوه بر این، اگر شما از سندرم سوزش دهان رنج می‌برید، فعالیت‌های روزانه مانند صحبت کردن و خوردن نیز کاملا برای‌تان عذاب‌آور خواهند بود.

حالا در این مقاله، می‌خواهیم برخی از داروهای خانگی سندرم سوزش دهان را به طور دقیق توضیح بدهیم، بنابراین اگر شما علائم سندرم سوزش دهان را دارید و دوست دارید آن‌ها را به طور طبیعی در خانه درمان کنید، نگاهی به فهرست درمان‌های قیدشده در این نوشتار داشته باشید.

الف. سندرم سوزش دهان چیست؟

سندرم سوزش دهان نام‌های دیگری هم دارد و بدون در نظر گرفتن نام آن می‌توان گفت که این سندرم سوزش دردناک در زبان، لب‌ها، لثه‌ها و داخل دهان را شامل می‌شود. اگر هیچ علامت قابل‌مشاهده‌ای را تجربه نکنید، دردتان می‌تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد و در برخی موارد شدت درد شما می‌تواند شبیه درد ناشی از درد دندان باشد. این سندرم می‌تواند به مدت چند هفته، چند ماه و حتی چند سال ادامه بیابد. در حقیقت درمانی برای جلوگیری از این بیماری وجود ندارد.

مطلب مرتبط: درمان خشکی دهان: ۱۶ درمان خانگی برای رفع خشکی دهان

ب) علائم سندرم سوزش دهان

اکثر بیماران مبتلا به سندرم سوزش دهان در هنگام خواب کمی درد دارند یا اصلا درد ندارد. و شدت این بیماری روز به روز، به ویژه قبل از خواب، افزایش می‌یابد.

– احساس ناخوشایند و همین‌طور سوزش دردناک در کام، گلو، لب‌ها، زبان و لثه
– بی‌حسی یا احساس سوزن سوزن شدن در دهان یا نوک زبان
– پوسیدگی دندان
– بوی بد دهان
– سوزش دهان و خشک شدن دهان
– تشنگی بیش از حد
– از دست دادن اشتها
– احساس کردن طعم فلز و تلخی در دهان

علاوه بر این، سندرم سوزش دهان می‌تواند منجر به عوارض جانبی ناخواسته مانند افسردگی، اضطراب، تحریک‌پذیری، مشکل در عمل خوردن و خواب شود. این بیماری دهانی حتی می‌تواند تعاملات اجتماعی و روابط شخصی را با مشکلاتی مواجه کند.

اگر شما مشکوک هستید که از بعضی علائم سندرم سوزش دهان رنج می‌برید، برای تشخیص به موقع باید با پزشک‌تان مشورت کنید.

پزشک باید آزمایش‌هایی را برای تشخیص مشکل موجود انجام دهد از جمله تست اندازه گیری بزاق، تست GERD (بیماری رفلاکس اسید به مری)، آزمایش‌های آلرژی، آزمایش‌های روانشناختی، آزمایش خون و همچنین بررسی میکروارگانیسم‌های دهانی. همچنین ممکن است پزشک‌تان یک سی‌تی‌اسکن یا MRI برای تعیین بیماری‌های جدی احتمالی که ممکن است باعث سندرم سوزش دهان در شما شوند، تجویز کند.

در واقع، درمان سندرم سوزش دهان بستگی به علل ایجادکننده‌ی آن دارد. در بعضی موارد، هنگامی ‌که علت دقیق سوزش دهان مشخص نشود، ممکن است دشوار باشد که این بیماری را به طور کامل درمان کنید. و فقط قادر به اعمال برخی از درمان‌های طبیعی برای کاهش ناراحتی و درد ناشی از این سندرم خواهید بود.

مطلب مرتبط: درمان خشکی‌دهان و زبان: ۲۰ درمان موثر برای رفع خشکی دهان

پ) علل بروز سندروم سوزش دهان

هرچند علل اصلی سندروم سوزش دهان هنوز مشخص نشده‌اند، اما این سندرم به دو دسته‌ی اصلی تقسیم می‌شود: سندرم سوزش دهان اولیه و سندروم سوزش ایدیوپاتیک (ناشناخته).

برخی از علل احتمالی سندرم سوزش دهان که باید بدانید:

– ریفلاکس اسید معده
– آسیب دیدن عصب
– دندان مصنوعی (فشار بر عضلات یا بافت‌ها یا واکنش‌های آلرژیک)
– سوزش دهان ناشی از مسواک زدن بیش از حد روی زبان
– استفاده از مهارکننده‌های ACE یا بازدارنده‌های آنزیم مبدل آنژیوتانسین
– مصرف بیش از حد نوشیدنی‌های اسیدی
– اختلالات التهابی
– سرطان دهان
– عفونت مزمن
– سیگار کشیدن
– عادت‌های ناسالم دهانی مانند تکان دادن زبان، دندان‌غروچه کردن و گاز گرفتن زبان
– بیماری‌های دندانی
– کمبود ویتامین B، اسید فولیک، روی، نیاسین و آهن
– آلرژی به موادی مانند خمیر دندان، غذاها و دهانشویه
– کاندیدای دهانی
– اختلالات غدد درون‌ریز
– ناهنجاری‌های خون
– برخی از داروهای خاص
– دهان خشک
– دیابت نوع ۲
– کمبود یا عدم نرمال بودن هورمون‌ها

د) درمان‌های خانگی سندرم سوزش دهان

به غیر از روش‌های درمانی پزشکی، می‌توانید تغییرات در سبک زندگی را برای مقابله با سندرم سوزش دهان امتحان کنید.

حالا در این مقاله، با برخی از بهترین درمان‌های خانگی برای سندرم سوزش دهان شما می‌توانید در خانه به راحتی انجام دهید، آشنا خواهید شد. ثابت شده‌است که این درمان‌های خانگی برای درمان علائم سندرم سوزش زبان موثر هستند.

۱. روغن اسطوخودوس

این روغن یکی از داروهای عالی در فهرست‌ درمان‌های خانگی سندرم سوزش دهان است بنابراین اگر می‌خواهید علائم سندرم سوزش دهان را بدون استفاده از هر گونه قرص یا دارو از بین ببرید، باید آن را امتحان کنید.

روغن اسطوخودوس به عنوان یک درمان عالی برای هر گونه بیماری دهان و دندان، از جمله سندرم سوزش دهان شناخته شده‌است. بر اساس یک مطالعه در مورد مزایای اسانس اسطوخدوس برای سلامتی، استفاده از روغن این گیاه می‌تواند به شما در کاهش درد و التهاب به طور طبیعی و موثر کمک کند. در عین حال، این ماده همچنین می‌تواند در برخورد با استرس و آرام کردن حواس‌تان کمک‌کننده باشد. بنابراین افراد مبتلا به سندرم سوزش دهان باید دهان را با تقریبا ۴۰ میلی‌گرم روغن اسطوخودوس دو بار در روز شستشو دهند تا به نتایج مورد نظر دست بیابند.

مطلب مرتبط: درمان آفت دهان: ۴۱ درمان خانگی آفت دهان برای بزرگسالان و کودکان

در واقع، این یکی از برترین داروهای خانگی سندرم سوزش دهان است که باید بدانید و از آن جهت بهبود مشکل موجود استفاده کنید!

۲. نعنا

نعناع نیز به عنوان یکی از مفیدترین داروهای سندرم سوزش دهان شناخته شده‌است که می‌توانید از آن برای کاهش احساس سوزش در دهان استفاده کنید. بر اساس یک مطالعه در مورد مزایای نعنا برای سلامتی، این گیاه دارویی خنک‌کننده، خواص قدرتمند ضد باکتری دارد و بنابراین می‌تواند رشد باکتری‌های داخل دهان را مهار کند. و نعنا همچنین می‌تواند به جلوگیری از مشکلات بهداشتی مربوط به عفونت کمک کند.

در این‌جا ۳ روش طبیعی استفاده از نعنا را می‌بینید که باید در خانه برای درمان علائم سندرم سوزش دهان امتحان کنید

– خیلی ساده می‌توانید روزانه ۲-۳ برگ تازه‌ی نعنا یا آدامس نعناعی بخورید تا علائم سندرم سوزش دهان را از بین ببرید.
– در غیر این صورت، یک فنجان چای نعنا را حدودا ۳۰ دقیقه در یخچال بگذارید. و سپس، این چای را ۲ تا ۳ بار در روز برای رسیدن به بهترین نتایج ممکن بخورید.
– روش دیگر استفاده از نعنا این است که می‌توانید یک مشت از برگ نعناع تازه را به یک ظرف آب جوش اضافه کنید. روی ظرف را بپوشانید و اجازه دهید به مدت ۱ ساعت دم بکشد. ترکیب را صاف کنید و سپس یک لیوان از این چای نعناع را سه بار در روز بنوشید.

۳. تعویض خمیر دندان

هنگامی ‌که پای درمان‌های خانگی سندرم سوزش دهان در خانه به میان می‌آید، نباید این واقعیت را نادیده بگیرید که عوض کردن خمیر دندان‌تان می‌تواند به شما در بهبود علائم سندرم سوزش دهان کمک کند. برای درمان علائم سندرم سوزش دهان، باید خمیر دندان همیشگی خود را عوض کنید، مخصوصا اگر خمیردندان‌تان حاوی سولفات لاریل سدیم باشد. یک پیشنهاد خوب برای شما این است که از جوش شیرین استفاده کنید. علاوه بر این، هنگامی‌که در دستشویی هستید، دهانشویه‌تان را چک کنید تا مطمئن شوید که الکل ندارد.

در واقع، این مورد نیز در میان داروهای خانگی مفید قرار می‌گیرد که دوست داشتیم با شما در میان بگذاریم. شاید با انجام این کار ساده یعنی عوض کردن خمیر دندانی که همیشه استفاده می‌کنید، علائم سندرم سوزش دهان را به طور موثر درمان کنید.

۴. آلوئه‌ورا

ژل آلوئه‌ورا یکی از بهترین داروهای خانگی برای سندروم سوزش دهان است که تمایل داریم در این مقاله معرفی کنیم. با توجه به تحقیقی که در مورد دهانشویه‌ی آلوئه‌ورا برای خشک شدن دهان صورت گرفت، آلوئه‌ورا می‌تواند به محافظت از بافت‌های حساس در داخل دهان کمک کرده و خشکی دهان را، که یکی از علل شایع سوزش دهان است، درمان کند.

مطلب مرتبط: ۳۰ درمان خانگی بوی بد دهان که بسیار موثر است

برای درمان علائم سندرم سوزش دهان دستورالعمل‌های زیر را امتحان کنید

– شما می‌توانید ۲ تا ۳ بار در روز با آب تازه‌ی آلوئه‌ورا دهان‌تان را شستشو دهید.
– روش دیگر این است که می‌توانید یک برگ آلوئه‌ورا را بشویید و سپس مایعات داخل آن را بیرون بیاورید و آن را به طور مستقیم روی زبان‌تان استعمال کنید. اجازه دهید به مدت ۱۵-۲۰ دقیقه بماند. و سپس، دهان‌تان را با آب سرد شستشو دهید. این درمان خانگی را ۲-۳ بار در روز انجام دهید تا زمانی که به نتایج دلخواه‌تان برسید.

۵. سیب

سیب هم یکی دیگر از داروهای خانگی سندرم سوزش دهان است که دوست داریم در این مقاله معرفی کنیم تا افرادی که در معرض علائم سوزش دهان و زبان هستند آن را بدانند و بکوشند برای حل مشکل سیب بیش‌تری مصرف کنند. برای درمان علائم و نشانه‌های سندرم سوزش دهان ، می‌توانید دهان‌تان را با یک فنجان آب سیب سرد شستشو دهید. در واقع، این درمان خانگی می‌تواند به تسکین احساس سوزش داخل زبان کمک کند.

۶. ویتامین B

سندرم سوزش دهان معمولا ناشی از کمبود ویتامین‌های ضروری مانند ویتامین B است. بنابراین، اگر می‌خواهید علائم سندرم سوزش دهان را درمان کنید و از احساس سوزش بیش‌تر در این ناحیه جلوگیری کنید، باید مصرف این ویتامین‌های ضروری را افزایش دهید.

دو درمان طبیعی وجود دارد که برای کاهش علائم سندرم سوزش دهان به طور طبیعی و موثر می‌توانید در خانه امتحان کنید

– اولین گزینه برای شما مصرف یک مکمل ویتامین B در روز است. برای این‌که مشکلی رخ ندهد، باید با یک ارائه‌دهنده‌ی مراقبت‌های بهداشتی در مورد دوز مناسب خودتان مشورت کنید.
– گزینه‌ی دیگر این است که می‌توانید غذاهای غنی از ویتامین B را به میزان بیش‌تری استفاده کنید. برخی از منابع طبیعی این ویتامین عبارتند از بوقلمون، آووکادو، موز، جگر، جو، سبوس، ماست، ماهی سالمون، پنیر، شیر، نان، جنین گندم، غلات کامل و تخم‌مرغ.

این مورد نیز یکی از موثرترین درمان‌‌های سندروم سوزش دهان است که باید بدانید و آن را در اسرع وقت امتحان کنید.

۷. پاپایا

مصرف پاپایا نیز می‌تواند یکی از برترین درمان‌ها در فهرست درمان‌های خانگی سندرم سوزش دهان باشد که باید بدانید و امتحان کنید. در واقع، پاپایا حاوی آنزیم‌های قدرتمندی است که می‌تواند سوختگی‌ها را بهبود بخشد و احساس سوزش را در پوست تسکین دهد. این میوه هم یکی از بهترین داروهای خانگی برای سندروم سوزش دهان است که دوست داریم در این مقاله معرفی کنیم و می‌خواهیم شما و خوانندگان دیگر بدانید و سپس آن را جهت بهبود مشکل‌تان مصرف کنید.

مطلب مرتبط: ۱۹ مهمترین مضرات روغن گردانی در دهان یا روغن کشی دندان و دهان

۸. مواد غذایی و نوشیدنی‌های غیر اسیدی

شما باید به جای مایعات اسیدی مانند نوشابه، آب پرتقال، آب گوجه‌فرنگی و قهوه، نوشیدنی‌های قلیایی یا خنثی را مصرف کنید. در واقع، آب برای شما گزینه‌ی مناسبی است چرا که نوشیدن مقدار زیادی آب می‌تواند خشکی دهان همراه با این سندرم را نیز کاهش دهد. برای بسیاری از مردم، شیر تازه نیز لذت‌بخش است. از سوی دیگر، آبمیوه‌ها اساسا اسیدی هستند، حتی آب آلو و آب سیب، بنابراین باید هنگام انتخاب آبمیوه دقت کنید اگر دوست ندارید که سندورم سوزش دهان تان بدتر شود.

در واقع، این مورد هم در یکی از موثرترین نکات برای رفع سوزش دهان است و واقعا منجر به بهبودی این مشکل می‌شود. بنابراین اگر در پی درمان این مشکل در خود هستید، این نکته را نیز در ذهن داشته باشید.

۹. گلیسیرین برای درمان سندروم سوزش دهان

گلیسیرین هم یکی از موثرترین مواد برای درمان سندرم سوزش دهان است که دوست داریم در این مقاله معرفی کنیم.

گلیسیرین می‌تواند به شما در بهبود مناطق دچار عفونت، کاهش خشکی دهان و درمان احساس سوزش کمک کند. در واقع، خشکی دهان یکی از علل شایع سندرم سوزش دهان است. و استفاده از گلیسیرین می‌تواند به مرطوب نگه داشتن دهان و زبان کمک کند، و به این ترتیب روند بهبودی را تسریع می‌بخشد. برای رسیدن به نتایج بهتر، توصیه می‌شود که از گلیسیرین گیاهی استفاده کنید.

برای استفاده از گلیسیرین جهت کمک به درمان علائم سندرم سوزش دهان در خانه دو روش وجود دارد

– خیلی ساده دهان‌تان را با یک دهانشویه‌ی حاوی گلیسیرین ۲ دوبار در روز بشویید تا بهترین نتیجه را به دست آورید.
– روش دیگر این است که گلیسیرین گیاهی را بردارید و سپس آن را روی زبان‌تان بمالید. اجازه بدهید تا زمانی که برای‌تان ممکن است بماند. و در نهایت دهان‌تان را با آب سرد شستشو دهید. این روش را چند بار در روز برای رسیدن به بهترین نتایج ممکن تکرار کنید.

۱۰. عسل

عسل یکی دیگر از درمان‌های عالی برای افرادی است که سعی دارند با علائم سندرم سوزش دهان مقابله کنند. بر اساس یک تحقیق، این درمان می‌تواند به شما در کاهش احساس سوزش دهان کمک کند و در عین حال با برخی از دیگر بیماری‌های لثه مبارزه کند. به سادگی، مقداری عسل را مستقیما روی زبان‌تان بگذارید و قبل از بلعیدن اجازه بدهید به مدت ۳۰-۶۰ ثانیه بماند.

شما می‌توانید یک یا هر دو روش طبیعی زیر را با عسل در خانه امتحان کنید بدون این‌که در مورد عوارض جانبی آن نگرانی داشته باشید

– روش اول این است که می‌توانید ۱ قاشق غذاخوری عسل را با نصف قاشق چایخوری زردچوبه مخلوط کنید تا یک خمیر صاف و یکدست آماده شود. سپس، این خمیر را به طور مستقیم بر روی منطقه‌ی آلوده‌ی روی زبان‌تان استعمال کنید. اجازه بدهید دست کم به مدت ۵ دقیقه بماند و سپس آن را با آب سرد و تمیز بشویید. برای رسیدن به بهترین نتیجه‌ی ممکن، باید این درمان خانگی را ۲ تا ۳ بار در روز استفاده کنید.
– روش دیگر این است که می‌توانید عسل خام را به طور مستقیم روی زبان‌تان استعمال کنید. اجازه دهید به مدت چند دقیقه بماند. و سپس، با استفاده از آب سرد آن را بشویید. این درمان خانگی را ۲-۳ بار در روز تکرار کنید تا زمانی که بهبود بیابید.

۱۱. فلفل کاین

مصرف فلفل کاین می‌تواند به تحریک غدد بزاق و درمان علائم سندرم سوزش دهان کمک کند. کپسایسین موجود در فلفل کاین همچنین قادر است به طور موقت اعصاب را بی‌حس کند، و به طور موقت حس سوزش را برطرف کند.

بر اساس یک مطالعه، استفاده از کپسایسین ممکن است یک درمان عالی برای این سندروم دهانی باشد. با این حال، استفاده از کپسایسین می‌تواند عوارض جانبی گوارشی ایجاد کند، بنابراین نباید این درمان طبیعی را برای مدت طولانی انجام بدهید.

در این‌جا ۲ روش برای درمان سندرم سوزش دهان با استفاده از فلفل کاین وجود دارد که می‌توانید به راحتی و بدون ایجاد هیچ عارضه‌ی جانبی ناخواسته‌ای در خانه آن‌ها را امتحان کنید.

– خیلی ساده پس از مشاوره با پزشک‌تان، کپسول‌های کپسایسین را مصرف کنید.
– روش دیگر این است که می‌توانید روغن فلفل کاین را به یک لیوان آب ولرم اضافه کنید. و سپس دهان خود را با این مخلوط ۲۰-۴۰ ثانیه و دو بار در روز بشویید.

علاوه بر این، باید یادتان باشد که در بعضی موارد، ‌هر دو روش درمان سندرم سوزش دهان با استفاده از فلفل کاین ممکن است منجر به احساس سوزش شوند، بنابراین فراموش نکنید که دست‌تان را بشویید.

۱۲. جوش شیرین

جوش شیرین هم یکی دیگر از داروهای موثر است که می‌تواند به شما کمک کند علائم سندرم سوزش دهان را درمان کنید. این ماده می‌تواند به شما در حفظ تعادل محیط دهان کمک کند، سطح pH بدن را متعادل کرده و با بسیاری از اختلالات که با اسیدیته مرتبط هستند مقابله کند. علاوه بر این، جوش شیرین همچنین می‌تواند برای مبارزه با عفونت دهان و مبارزه با رشد قارچ بیش از حد در دهان کمک کند. بنابراین، باید این درمان طبیعی را در خانه امتحان کنید به این ترتیب که یک قاشق غذاخوری جوش شیرین را با ۱۸۰ تا ۲۴۰ میلی‌لیتر آب مخلوط کنید و با استفاده از ترکیب حاصل غرغره کنید. یا حتی می‌توانید برای مسواک زدن دندان‌ها به جای خمیر دندان از جوش شیرین استفاده کنید.

مطلب مرتبط: ۴۱ درمان خانگی آفت دهان برای بزرگسالان و کودکان

۱۳. یک رژیم غذایی حاوی مواد مغذی

داشتن یک رژیم غذایی حاوی مواد مغذی یکی دیگر از بهترین درمان‌های خانگی سندرم سوزش دهان است که نباید دست کم بگیرید بلکه بکوشید آن را برای همیشه دنبال کنید. هنگامی ‌که علائم سندرم سوزش دهان را تجربه می‌کنید، باید سعی کنید غذاهای غنی از آهن را مصرف کنید. برخی از گزینه‌های خوب برای شما عبارتند از بادام هندی، غلات صبحانه، خرما و دانه‌های کنجد. علاوه بر این، یک رژیم سالم حاوی سبزیجات تیره‌ی برگ سبز، آبمیوه‌های تازه، غذاهای غنی از ویتامین B۱، B۲ و B۱۲ و روی نیز می‌تواند به درمان سوزش داخل دهان و زبان کمک کند.

۱۴. چای سیاه

به سادگی می‌توانید عصاره­ی چای سیاه را به طور مستقیم بر روی مناطق آلوده استعمال کنید. در واقع، عصاره‌ی چای سیاه حاوی تانیک اسید است که می‌تواند گرما را جذب کند، خنک کند و به این ترتیب احساس سوزش را کاهش دهد. ۲-۳ چای سیاه کیسه‌ای را در یک فنجان آب گرم خیس کنید. وقتی دم کشید، عصاره را استفاده کنید. در حقیقت مصرف چای سیاه یکی دیگر از بهترین داروهای خانگی برای درمان سندروم سوزش دهان است که افراد مبتلا به این مشکل نباید آن را دست کم بگیرند، بلکه بهتر است آن را امتحان کنند و خیلی زود شاهد نتایج مثبت حاصل از آن باشند.

در این مقاله، داورهای دیگری نیز برای درمان سندرم سوزش دهان وجود دارد. ادامه‌ی مطلب را بخوانید تا با آن‌ها آشنا شوید و بعد هر کدام از آن‌ها را که تمایل دارید برای رفع مشکل موجود به کار ببرید.

۱۵. آدامس بدون قند

آیا می‌دانید که آدامس بدون قند می‌تواند به شما کمک کند تا به طور موقت سوزش دهان را تسکین دهید؟ در واقع، این یک درمان آسان اما بسیار موثر است، بنابراین اگر می‌خواهید علائم سندرم سوزش دهان را در خانه درمان کنید،‌ ابدا این مورد را دست کم نگیرید.

۱۶. غذاهای سرد بخورید

یکی دیگر از بهترین درمان‌های خانگی سندرم سوزش دهان که دوست داریم در این مقاله معرفی کنیم خوردن غذاهای سرد و خنک است. هنگامی‌ که علائم سندرم سوزش دهان را تجربه می‌کنید، غذاهای سرد برای‌تان پرفایده هستند. اگر این درمان خانگی برای‌تان تاثیری ندارد، می‌توانید چند قالب یخ را امتحان کنید. هنگامی ‌که مصرف غذاهای سرد به طور مرتب کمک‌کننده باشد، بعضی از افراد نیز می‌توانند هنگام مصرف غذاهای گرم راحت‌تر باشند.

آیا دوست دارید دیگر درمان‌های سندرم سوزش دهان را بدانید؟ ادامه‌ی این مقاله را بخوانید و سپس دست کم یکی از درمان‌های قید شده در این نوشتار را جهت بهبودی این مشکل امتحان کنید.

۱۷. اکیناسه

اگر به دنبال پیدا کردن درمان مناسبی برای سوزش دهان در خانه هستید، نباید از این واقعیت غافل شوید که مصرف ۲۰ قطره اکیناسه ممکن است برای درمان علائم سندرم سوزش دهان موثر باشد. در واقع، این روش طبیعی یکی از شگفت‌انگیزترین درمان‌های سندروم سوزش دهان است که باید بدانید و سعی کنید آن را برای رفع این مشکل امتحان کنید!

مطلب مرتبط: ۳۰ درمان خانگی بوی بد دهان که بسیار موثر است

۱۸. آب سرد

به محض این‌که حس سوزش در دهان و زبان‌تان داشتید، کمی آب سرد را جرعه جرعه بنوشید. این کار می‌تواند اثر بی‌حس‌کننده بر روی اعصاب زبان داشته باشد، و به این ترتیب احساس سوزش و درد را تسکین بدهد. علاوه بر این، خوردن آب سرد می‌تواند خشکی دهان را که به نوبه‌ی خود می‌تواند مشکل موجود را بدتر کند، بهبود بدهد. تنها کاری که باید انجام بدهید این است که مقدار زیادی آب سرد در طول روز بنوشید. روش دیگر این است که می‌توانید از یخ، بستنی یا کاستارد سرد استفاده کنید.

در واقع، این مورد یکی از ساده‌ترین درمان‌های خانگی سندرم سوزش دهان است که نباید نادیده بگیرید بلکه بهتر است را برای بهبود مشکل‌تان استفاده کنید.

۱۹. نوشیدنی‌های گیاهی

یکی دیگر از بهترین درمان‌های سندرم سوزش دهان که می‌توانید در خانه انجام بدهید و در عین حال هیچ‌گونه عارضه‌ی جانبی ناخواسته‌ای ایجاد نمی‌کنند، استفاده از نوشیدنی‌های حاصل از گیاهان دارویی است. اگر سندرم سوزش دهان ناشی از کمبود اسید معده باشد، مصرف نوشیدنی‌های حاصل از برخی گیاهان دارویی می‌تواند مفید باشد، گیاهانی مانند افسنتین، تربچه­ی سیاه، قاصدک، گزنه و موز سبز می‌توانند در برخورد با علائم این سندروم شایع کمک کند.

۲۰. جوشانده‌ی گیاه کرت و اطریفل

برای درمان علائم و نشانه‌های سندرم سوزش دهان، می‌توانید با استفاده از گیاه دارویی کرت و اطریفل، که به عنوان یکی از گیاهان طب آیورودا شناخته می‌شود، جوشانده تهیه کنید و سپس با آن غرغره کنید. در واقع، این یکی از بهترین داروها در میان داروهای خانگی سندرم سوزش دهان است که باید امتحان کنید. این داروی خانگی می‌تواند با اثرات خنک‌کننده و تسکین‌دهنده بیمارانی را که از سندرم سوزش دهان رنج می‌برند را تا حدی تسکین دهد.

در واقع، این مورد نیز یکی دیگر از داروهای خانگی برتر برای درمان سندرم سوزش دهان است، بنابراین اگر می‌خواهید درد و احساس سوزش داخل دهان را از خودتان دور نگه دارید، باید سعی کنید از این درمان خانگی استفاده کنید.

۲۱. سس تاباسکو

یک محلول شستشوی ساده‌ی دهان که با اضافه کردن ۵ قطره سس تاباسکو به مقداری آب تهیه می‌شود، می‌تواند در تسکین درد و سوزش داخل دهان کمک کند. علت تاثیر این دهانشویه این است که سس تاباسکو حاوی یک ماده شیمیایی به نام کپسایسین است که می‌تواند به کاهش ماده‌ی شیمیایی ایجادکننده‌ی سیگنال درد کمک کند و از این رو درد همراه با این بیماری دهانی را تسکین می‌دهد.

در واقع، استفاده از سس تاباسکو یکی از بهترین داروهای خانگی برای درمان سندرم سوزش دهان است که نباید نادیده بگیرید، بلکه سعی کنید از آن برای تسکین احساس درد و سوزش‌تان به شیوه‌ای سریع و موثر استفاده کنید.

۲۲. اسید آلفا لیپوئیک

یکی دیگر از درمان‌های خانگی سندرم سوزش دهان که تمایل داریم در این مقاله معرفی کنیم اسید آلفا لیپوئیک است که می‌تواند در درمان علائم سندرم سوزش دهان در خانه موثر باشد.

یک مطالعه که به تازگی انجام شده‌است، نشان می‌دهد که اسید آلفا لیپوئیک یا ALA به عنوان یک داروی مفید برای علائم سندرم سوزش دهان می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. در واقع، این ماده می‌تواند به عنوان یک آنتی‌اکسیدان قدرتمند عمل کند و به محافظت از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد کمک کند. اسید آلفا لیپولئیک همچنین می‌تواند به شما کمک کند عملکرد کامل سلول‌های عصبی را دوباره بازگردانید و در عین حال از آسیب بیش‌تر جلوگیری کنید.

توصیه می‌شود ۶۰۰ از این ماده را به صورت روزانه برای رسیدن به نتایج مورد نظر مصرف کنید. در واقع، این ماده نیز یکی از مؤثرترین داروها برای درمان سندرم سوزش دهان در خانه است که ابدا نباید نادیده بگیرید، بلکه آن را برای درمان علائم سندرم سوزش دهان طی چند روز به کار ببرید و به نتیجه برسید بدون این‌که به هرگونه قرص یا داروی دیگری نیاز باشد.

۲۳. چیزهایی که باید به یاد داشته باشید

بهتر است برای بهبود علائم و نشانه‌های سندروم سوزش دهان نکاتی را در ذهن داشته باشید.

این سندرم ممکن است به علت واکنش آلرژیک به مکمل‌های غذایی، طعم‌دهنده‌ها به غذا یا حتی خود غذاها باشد، بنابراین فقط باید غذاهای تازه مصرف کنید و از مصرف غذاهای فرآوری‌شده پرهیز کنید. علاوه بر این، سعی کنید به دقت با پزشک‌تان همکاری کنید تا علل سندرم سوزش دهان‌تان مشخص شود و بدانید که چگونه با این سندرم به طور موثر مقابله کنید.

برخی نکات کوتاه عبارتند از:

– در صورتی که هیچ پیشرفت قابل‌ملاحظه‌ای در وضعیت سلامتی‌تان نداشتید، با پزشک‌تان مشورت کنید.
– سعی کنید استرس را در خودتان کاهش دهید زیرا ممکن است علائم سندرم سوزش دهان را بدتر کند.
– از خمیر دندان سفید یا خمیر دندان عاری از عصاره برای مسواک زدن دندان‌ها استفاده کنید.
– قبل از مصرف مایعات یا غذاهای گرم همیشه درجه حرارت آن‌ها را چک کنید.
– از سیگار کشیدن پرهیز کنید.
– بهداشت دهان و دندان را به طور روزانه رعایت کنید.

۲۴. نکات مرتبط با رژیم غذایی برای رفع مشکل سوزش زبان

این آخرین نکته در فهرست درمان‌های خانگی سندرم سوزش دهان است که دوست داریم در این مقاله معرفی کنیم. سوزش دهان در واقع یک سندرم شایع است که بسیاری از مردم در جهان به آن مبتلا می‌شوند. و در این‌جا چند راهنمایی ساده‌ی مرتبط با رژیم غذایی برای‌تان داریم که می‌توانند به شما کمک کنند تا نشانه‌های سندورم سوزش دهان را به طور موثر کاهش دهید.

برخی از نکات ساده در رابطه با رژیم غذایی برای درمان علائم سندروم سوزش دهان عبارتند از

– از آن‌جایی که بیماری‌ها و مسائل مربوط به تیروئید می‌تواند خطر ابتلا به سندرم سوزش دهان را افزایش دهد، بنابراین اگر می‌خواهید این سندرم را درمان کنید، باید با بیماری‌های ایجادکننده‌ی این مشکل را در خودتان درمان کنید. با پیروی از رژیم‌های سالمی که پزشک برای‌تان تجویز کرده‌است، شروع کنید. کم‌کم مشکل‌تان برطرف خواهد شد.

– مواد غذایی که غنی از ویتامین B۱۲ و آهن هستند را به میزان زیادی مصرف کنید زیرا آن‌ها برای افرادی که می‌خواهند علائم سندرم سوزش دهان را درمان کنند، بسیار مفید هستند. این غذاها عبارتند از زرده‌ی تخم‌مرغ، مرغ، محصولات لبنی، جگر، کلم بروکلی، اسفناج و غیره.

– از مصرف شکلات، کافئین و الکل پرهیز کنید، زیرا آن‌ها می‌توانند عوامل ایجاد کننده‌ی سندروم سوزش دهان را تحریک کنند. همچنین از نوشیدن نعناع و دارچین پرهیز کنید زیرا آن‌ها می‌توانند اختلال موجود را بدتر کنند.

– از مصرف غذاهای غنی از ترکیبات اسیدی مثل مرکبات پرهیز کنید. اما نباید مصرف میوه‌های تازه را کاهش دهید، زیرا می‌توانند به بهبود سلامت دهان و دندان کمک کنند.

– مواد خوراکی که می‌توانند دهان را خنک کنند مانند سبزیجات تازه و آبمیوه‌ها را به میزان بیش‌تری مصرف کنید. آن‌ها در مقابله با علائم سندرم سوزش زبان بسیار موثر هستند.

– غذاهای جوشیده را به میزان بیش‌تری به رژیم غذایی روزانه‌تان اضافه کنید چرا که آن‌ها می‌توانند به کاهش التهاب و سوزش کمک کنند.

– از خوردن غذاهایی مانند سالسا، سس تند و فلفل پرهیز کنید.

– برای جلوگیری از کم‌آب شدن بدن، خشکی دهان و در عین حال تولید بزاق برای کاهش شدت علائم سندرم سوزش دهان مقدار زیادی آب بنوشید.

این مقاله شامل موثرترین داروهای سندرم سوزش دهان است. درمان‌های خانگی قیدشده در بالا در واقع ۱۰۰٪ بدون خطر هستند و می‌توانید به راحتی آن‌ها را در خانه انجام بدهید بدون این‌که نگران بروز هر گونه عارضه‌ی جانبی باشید. علاوه بر این مواد لازم برای این درمان‌ها نیز ارزان و طبیعی هستند.

اگر روش‌های درمانی قید شده در این نوشتار برای‌تان مفید بودند، لطفا آن‌ها را با کسانی که دچار سندروم سوزش دهان هستند در میان بگذارید. اگر تجربه یا ایده‌ی خاصی در رابطه با این نوشتار دارید، لطفا آن را در بخش نظرات با ما درمیان بگذارید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اینفوگرافیک/ نکات کلیدی زندگی موفق در جزء هفدهم قرآن