آیا شکر سرطان زاست؟ نکاتی در مورد ارتباط شکر و سرطان!


آیا شکر سرطان زاست؟ نکاتی در مورد ارتباط شکر و سرطان!

مصرف شکر زیاد باعث ایجاد مشکلات و بیماری‌های زیادی می‌شود مانند چاقی، دیابت و غیره و این مشکلات سلامتی شانس ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهند. بر اساس تحقیقات کنونی ارتباط مستقیمی بین مصرف شکر و ابتلا به سرطان وجود دارد. The post آیا شکر سرطان زاست؟ نکاتی در مورد ارتباط شکر و سرطان! (https://doctoreto.com/blog/does-sugar-cause-cancer/) appeared...

احتمالاً این جمله را شنیده باشید که شکر سرطان زا است یا به رشد و تغذیه سلول‌های سرطانی کمک می‌کند. شاید این موضوع شما را به فکر ببرد که آیا خودن شکر یا قند باعث می‌شود سرطان بگیرم؟ آیا باید از ترس از ابتلا به سرطان، خوردن شکر و قند را متوقف کنم یا نه؟

در ادامه هرآنچه که لازم است در مورد سرطان زایی شکر یا به‌طورکلی ارتباط بین سرطان و شکر بدانید را برای شما شرح می‌دهیم. اگر نیاز به اطلاعات بیشتری دارید، بهتر است با متخصص تغذیه یا متخصص انکولوژی در دکترتو مشورت کنید. در دکترتو شما می‌توانید با استفاده از خدمات مشاوره حضوری، مشاوره آنلاین یا مشاوره تلفنی با بهترین پزشکان کشور ارتباط برقرار کنید.

آیا شکر سرطان زاست؟ نکاتی در مورد ارتباط شکر و سرطان!آیا شکر سرطان زاست؟ نکاتی در مورد ارتباط شکر و سرطان!آیا شکر سرطان زاست؟ نکاتی در مورد ارتباط شکر و سرطان!آیا شکر سرطان زاست؟ نکاتی در مورد ارتباط شکر و سرطان!

مشاوره با متخصصان
تغذیه دکترِتو

آیا شکر سرطان زاست؟ نکاتی در مورد ارتباط شکر و سرطان!آیا شکر سرطان زاست؟ نکاتی در مورد ارتباط شکر و سرطان!آیا شکر سرطان زاست؟ نکاتی در مورد ارتباط شکر و سرطان!آیا شکر سرطان زاست؟ نکاتی در مورد ارتباط شکر و سرطان!

آیا شکر سرطان زا است؟

از برخی جهات، این تصور که شکر منجر به رشد یا ایجاد سرطان می‌شود منطقی است. هر سلول موجود در بدن از قند خون (گلوکز) برای انرژی استفاده می‌کند. اما سلول‌های سرطانی حدود 200 برابر قند بیشتری نسبت به سلول‌های طبیعی استفاده می‌کنند. سلول‌های سرطانی رشد زیادی دارند و برای همین گلوکز بیشتری مصرف می‌کنند. البته مضرات مصرف زیاد شکر صرفا در رابطه با تهیه انرژی لازم برای رشد سلول‌های سرطانی نیست. دریافت بیش از حد کالری از شکر با افزایش وزن، چاقی و دیابت مرتبط است که همگی از عوامل خطر برای ابتلا به سرطان هستند.

جدای از اینکه مصرف زیاد شکر مشکلات سلامتی زیادی برای شما ایجاد می‌کند و این مشکلات می‌تواند شانس ابتلا به سرطان را افزایش دهد، هیچ مدرکی مبنی بر اینکه مصرف شکر مستقیما باعث رشد سریع‌تر سلول‌های سرطانی یا ایجاد سرطان می‌شود وجود ندارد.

مصرف شکر باعث چه سرطان هایی می شود؟

نمی‌توانیم به طور مستقیم بگوییم مصرف شکر باعث ایجاد فلان سرطان می‌شود. اما می‌توان گفت که مصرف بیش از حد مواد قندی مثل شکر می‌تواند باعث افزایش وزن، چاقی و دیابت شود که همگی می‌توانند شما را در معرض خطر بیشتری برای انواع سرطان قرار دهند، از جمله سرطان‌های:

سرطان سینهسرطان‌های دستگاه گوارش از جمله سرطان‌های روده و رکتومسرطان در دیواره رحمسرطان پانکراسسرطان پروستات.

تمام سلول‌های بدن ما برای انرژی به گلوکز نیاز دارند. حتی اگر شکر را به طور کامل از رژیم غذایی خود حذف کنید، بدن از منابع دیگر، از جمله پروتئین و چربی، گلوکز می‌سازد.

آیا شکر سرطان زاست؟ نکاتی در مورد ارتباط شکر و سرطان!آیا شکر سرطان زاست؟ نکاتی در مورد ارتباط شکر و سرطان!مصرف زیاد شکر باعث مشکلات سلامتی زیادی مانند دیابت، چاقی می‌شود که شانس سرطان را زیاد می‌کنند.

مصرف شکر چه خطراتی دارد؟

بسیاری از مردم برای وعده‌های غذایی و میان وعده‌های خود به فست فود و غذاهای فرآوری‌شده متکی هستند. ازآنجایی‌که این محصولات اغلب حاوی شکر اضافه‌شده هستند، بخش زیادی از کالری دریافتی روزانه این افراد از شکر به دست می‌آید.

برای مثال در ایالات متحده، قندهای افزودنی در غذاها تا 17 درصد از کل کالری دریافتی بزرگسالان و تا 14 درصد برای کودکان را تشکیل می‌دهند. دستورالعمل‌های غذایی پیشنهاد می‌کند که کالری دریافتی از قند اضافه‌شده را به کمتر از 10 درصد در روز محدود کنید.

به نقل از healthline مصرف میزان بالای قند به 11 دلیل می‌تواند برای سلامتی خطراتی به همراه داشته باشد:

منجر به افزایش وزن می‌شودممکن است خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش دهد.با افزایش جوش‌های پوستی مرتبط است.افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ممکن است احتمال سرطان را بالا ببرد (به‌صورت غیرمستقیم)بالابردن احتمال ابتلا به افسردگیاحتمال افزایش سرعت روند پیری پوست (پیری زودرس در پوست)افزایش احتمالی پیری سلول‌های بدن.تخلیه سریع‌تر انرژی بدن شما.ممکن است منجر به کبد چرب شود.افزایش احتمال ابتلا به دیگر بیماری‌ها از جمله بیماری‌های کلیوی و یا اثرات مخرب و منفی بر سلامت دندان‌ها.

مصرف بیش از حد شکر و مواد قندی باعث ایجاد بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت، چاقی و اضافه وزن و غیره می‌شوند که شانس ابتلا به سرطان را بیشتر می‌کنند.

آیا شکر قهوه ای هم سرطان زا است؟

قندهایی که می‌توانند سلول‌های سرطانی شما را تغذیه کنند، شامل قندهای تصفیه‌شده، شکر قهوه‌ای یا شکر سفید هستند، اما قند میوه این‌طور نیست. در واقع، قند میوه به دلیل داشتن فیبر بالا و تراکم بالای ویتامین و مواد معدنی به کوچک شدن سلول‌های سرطانی شما کمک می‌کند.

آیا شکر سرطان زاست؟ نکاتی در مورد ارتباط شکر و سرطان!آیا شکر سرطان زاست؟ نکاتی در مورد ارتباط شکر و سرطان!از نظر ارتباط شکر و سرطان، شکر قهوه‌ای با شکر سفید فرقی ندارد.

آیا مصرف شکر برای بیماران سرطانی خطرناک است؟

حتماً این را شنیده‌اید که افرادی که سرطان دارند نباید شکر بخورند، زیرا می‌تواند باعث رشد سریع سرطان شود. تحقیقات بیشتری برای درک رابطه بین قند موجود در رژیم غذایی و سرطان موردنیاز است. انواع سلول‌ها از جمله سلول‌های سرطانی، برای انرژی به قند خون (گلوکز) وابسته هستند. اما دادن قند بیشتر به سلول‌های سرطانی باعث رشد سریع‌تر آنها نمی‌شود. در نتیجه، محروم کردن سلول‌های سرطانی از قند، رشد آنها را کندتر نمی‌کند.

این تصور غلط ممکن است تا حدی به‌این‌علت باشد که تمام بافت‌های بدن برای رشد از قند استفاده می‌کنند، اما بافت‌هایی که انرژی بیشتری مصرف می‌کنند، از جمله سلول‌های سرطانی، مقادیر بیشتری از قند را جذب و مصرف می‌کنند. به همین دلیل، برخی از افراد به این نتیجه رسیده‌اند که سلول‌های سرطانی با قند سریع‌تر رشد می‌کنند. اما این درست نیست.

بیماران سرطانی باید در مورد رژیم غذایی خود با متخصص تغذیه و پزشک معالج خود مشورت کنند. پزشک بر اساس وضعیت بیماری و نیازهای بدن بیمار در هر زمان توصیه‌های لازم در مورد رژیم غذایی را به بیمار خواهد داد. از این رو نمی‌توانیم در این مطلب صراحتا به شما بگوییم که شکر باید در رژیم بیماران سرطانی وجود داشته باشد یا نه.

تا کنون در تحقیقات ارتباط مستقیمی بین مصرف شکر و ابتلا به سرطان پیدا نشده‌است، اما مصرف شکر به صورت غیرمستقیم شانس ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد.

آیا مصرف شکر به خودی خود باعث سرطان می شود؟

یکی از سؤالات کلی در مورد ارتباط شکر و سرطان این است که آیا شکر به تنهایی می‌تواند باعث سرطان شود؟ به نقل از cancer در این رابطه:

شورای ملی تحقیقات بهداشتی و پزشکی (NHMRC) تمام شواهد موجود را برای به‌روزرسانی دستورالعمل‌های رژیم غذایی استرالیایی بررسی کرده و به این نتیجه رسیده است که مصرف ساکارز با افزایش خطر ابتلا به سرطان مرتبط نیست.

در این تحقیقات شواهد کافی برای این نتیجه‌گیری وجود داشت که هیچ ارتباط مستقیمی بین مصرف قندها و سرطان پانکراس، روده، سینه و مثانه وجود ندارد. همچنین هیچ شواهدی مبنی بر ارتباط مستقیم بین مصرف شکر و افزایش خطر ابتلا به سرطان از هر نوع وجود نداشت.

آیا شکر سرطان زاست؟ نکاتی در مورد ارتباط شکر و سرطان!آیا شکر سرطان زاست؟ نکاتی در مورد ارتباط شکر و سرطان!آیا شکر سرطان زاست؟ نکاتی در مورد ارتباط شکر و سرطان!آیا شکر سرطان زاست؟ نکاتی در مورد ارتباط شکر و سرطان!

مشاوره با متخصصان
خون و آنکولوژی
دکترِتو

آیا شکر سرطان زاست؟ نکاتی در مورد ارتباط شکر و سرطان!آیا شکر سرطان زاست؟ نکاتی در مورد ارتباط شکر و سرطان!آیا شکر سرطان زاست؟ نکاتی در مورد ارتباط شکر و سرطان!آیا شکر سرطان زاست؟ نکاتی در مورد ارتباط شکر و سرطان!

چگونه مصرف شکر را کم کنیم؟

طبق هرم غذایی و رژیم‌های غذایی سالم اگرچه مصرف مقادیر کم مواد قندی و شکر بلامانع است، اما باید سعی کنید تاحدامکان مصرف شکر را کاهش دهید. تمرکز بر خوردن غذاهای کامل و فرآوری نشده به طور خودکار میزان قند موجود در رژیم غذایی شما را کاهش می‌دهد.

در اینجا چند نکته برای کاهش مصرف قندهای اضافه و داشتن تغذیه سالم آورده شده است:

نوشابه‌های گازدار، نوشیدنی‌های انرژی‌زا، آب‌میوه‌ها و چای‌های شیرین‌شده را با آب یا آبمیوه‌های شیرین‌نشده تعویض کنید.قهوه خود را تلخ بنوشید یا از شیرین‌کننده‌های طبیعی با کالری صفر استفاده کنید.ماست ساده را با توت‌های تازه یا یخ‌زده به‌جای خرید ماست طعم‌دار و پر شکر شیرین کنید.از میوه‌های کامل به‌جای اسموتی‌های میوه‌ای شیرین‌شده با شکر استفاده کنید.به‌جای سس‌های سالاد شیرین مانند خردل عسلی از روغن زیتون و سرکه استفاده کنید.غلاتی با کمتر از 4 گرم شکر در هر وعده مصرف کنید.غلات صبحگاهی خود را با یک کاسه جو دوسر به همراه کره آجیل (مانند کره بادام‌زمینی) و توت تازه یا یک املت تهیه‌شده با سبزی تازه عوض کنید.به‌جای ژله، موز تازه را روی ساندویچ کره بادام‌زمینی خود برش دهید.به‌جای شیرینی‌هایی مانند نوتلا از کره‌های آجیل طبیعی استفاده کنید.از نوشیدنی‌های الکلی که با نوشابه، آبمیوه، عسل، شکر یا آگاو شیرین شده است خودداری کنید.

بهترین راه برای محدودکردن مصرف قند افزوده این است که غذاهای سالم را خودتان در خانه تهیه کنید و از خرید غذاها و نوشیدنی‌هایی که حاوی قند افزوده بالایی هستند خودداری کنید.

آیا شکر سرطان زاست؟ نکاتی در مورد ارتباط شکر و سرطان!آیا شکر سرطان زاست؟ نکاتی در مورد ارتباط شکر و سرطان!برای داشتن تغذیه سالم برای بهبود سلامت بهتر است مصرف شکر را در غذاها و نوشیدنی‌های خود کم کنید.

سؤالات متداول شما

در ادامه سؤالاتی که ممکن است در رابطه با سرطان و شکر برای شما پیش بیاید را پاسخ می‌دهیم. اگر سؤالی دارید که در این مطلب پاسخی برای آن نیافتید، لطفاً سؤال خود را در انتهای این صفحه برای ما کامنت کنید تا کارشناسان ما دراسرع‌وقت به شما پاسخ دهند.

قند برای سرطان بد است؟

مصرف مواد قندی به میزان کم و موردنیاز برای بدن ضرری ندارد. سلول‌های بدن از قند خون که گلوکز است برای تغذیه و رشد استفاده می‌کنند. سلول‌های سرطانی نیز از این قاعده مستثنا نیستند. مصرف این مواد وقتی بد است که از حد خاصی بالاتر باشد که می‌تواند منجر به بیماری‌های مختلفی شود.

شیرینی برای سرطان بد است؟

انواع مختلف شیرینی‌ها حاوی مقادیر متفاوتی از قند و شکر هستند. در نتیجه مصرف آن‌ها نیز از موارد گفته شده تبعیت می‌کند و اگر بیش از حد مصرف شوند مضراتی مانند چاقی و دیابت را به همراه دارند. این بیماری‌ها به‌عنوان بیماری‌های زمینه‌ای برای ایجاد سرطان محسوب می‌شوند.

آیا رژیم غذایی کتوژنیک احتمال ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد؟

رژیم کتوژنیک، نوعی رژیم غذایی است که مصرف کربوهیدرات‌ها و خوردن چربی زیادی را محدود می‌کند. افراد با رژیم کتوژنیک وزن کم می‌کنند، آن‌ها از شر کالری اضافی که مصرف می‌کردند خلاص می‌شوند؛ بنابراین آیا رژیم کتوژنیک به شما کمک می‌کند تا شانس ابتلا به سرطان را کاهش دهید؟
اگر اضافه‌وزن دارید و به کاهش وزن شما کمک می‌کند، بله، همین‌طور است.
آیا رژیم کتوژنیک زمانی که سرطان دارید مهم است؟ آیا به بهبود و درمان سرطان شما کمک می‌کند؟ ما هیچ مدرکی مبنی بر صحت این موضوع یا اینکه آیا شما باید در زمانی که تحت درمان هستید از رژیم کتوژنیک استفاده کنید نداریم. در واقع، فردی که تحت درمان سرطان قرار می‌گیرد، ممکن است برخلاف تصورات برای کمک به بهبودی بدنش از کالری اضافی و حمایت تغذیه‌ای بهره‌مند شود.

آیا شکر سرطان زاست؟ نکاتی در مورد ارتباط شکر و سرطان!آیا شکر سرطان زاست؟ نکاتی در مورد ارتباط شکر و سرطان!آیا شکر سرطان زاست؟ نکاتی در مورد ارتباط شکر و سرطان!آیا شکر سرطان زاست؟ نکاتی در مورد ارتباط شکر و سرطان!

مشاوره با متخصصان
تغذیه دکترِتو

آیا شکر سرطان زاست؟ نکاتی در مورد ارتباط شکر و سرطان!آیا شکر سرطان زاست؟ نکاتی در مورد ارتباط شکر و سرطان!آیا شکر سرطان زاست؟ نکاتی در مورد ارتباط شکر و سرطان!آیا شکر سرطان زاست؟ نکاتی در مورد ارتباط شکر و سرطان!

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

بدن ما طوری طراحی شده است که از قند به‌عنوان سوخت استفاده کند؛ بنابراین درحالی‌که این قند سلول‌های سرطانی را تغذیه می‌کند، سلول‌های سالم را نیز تغذیه می‌کند. حساسیت بیش از حد روی بحث رابطه شکر و سرطان می‌تواند بیش از آنکه مفید باشد، ضرر داشته باشد و باعث ایجاد استرس و اضطراب در مورد غذا و رژیم غذایی شود. به‌جای نگرانی در مورد یک غذای خاص، روی تغییرات کلی سبک زندگی تمرکز کنید تا به نفع سلامتی خودتان باشد.

برای اینکه ارتباط بین سرطان و مصرف شکر را بهتر درک کنید، بهتر است با دکتر تغذیه و متخصص انکولوژی در دکترتو مشوت کنید. در دکترتو شما می‌توانید به صورت تلفنی، آنلاین یا حضوری با پزشکان در ارتباط باشید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

منابع
https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/cancer/in-depth/cancer-causes/art-20044714
https://www.webmd.com/cancer/features/cancer-sugar-link
https://www.orlandohealth.com/content-hub/does-sugar-cause-cancer-3-myths-busted
https://www.mdanderson.org/publications/focused-on-health/FOH-cancer-love-sugar.h14-1589835.html
https://www.rogelcancercenter.org/living-with-cancer/mind-body-side-effects/nutrition/sugar-and-cancer-does-sugar-increase-cancer-risk
https://www.riversideonline.com/patients-and-visitors/healthy-you-blog/cancer/myth-or-fact-does-sugar-feed-cancer-cells
https://www.cancer.org.au/iheard/does-sugar-cause-cancer
https://www.healthline.com/nutrition/too-much-sugar
https://www.healthshots.com/healthy-eating/nutrition/world-cancer-day-2022-this-sugar-is-good-for-cancer-patients/
https://www.mskcc.org/news/no-sugar-no-cancer-look-evidence

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استقلال 2 درصدر جدول بدست آورد، یک صدر جدول را از دست داد / فرمول قهرمانی در اختیار پرس...