نامه بایدن به الهام علی‌اف درباره عادی سازی روابط باکو و ایروان


نامه بایدن به الهام علی‌اف درباره عادی سازی روابط باکو و ایروان

جو بایدن در نامه ای به الهام علی اف اعلام آمادگی خود را برای کمک به تعامل دیپلماتیک بین باکو و ایروان اعلام کرده است.

نامه بایدن به الهام علی‌اف درباره عادی سازی روابط باکو و ایروان

به گزارش راهبرد معاصر رئیس جمهور ایالات متحده در نامه‌ای به «الهام علی‌اف» رئیس جمهور جمهوری آذربایجان، گفت که آمریکا آماده کمک به تشدید تعامل دیپلماتیک بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان است.

به نوشته خبرگزاری «آرمنا پرس» به نقل از رسانه‌های جمهوری آذربایجان، «جو بایدن» رئیس جمهور ایالات متحده در بخشی از این نامه که به مناسبت روز استقلال جمهوری آذربایجان بود، گفت: «ایالات متحده آماده کمک به تشدید تعامل دیپلماتیک بین آذربایجان و ارمنستان و کمک به آذربایجان برای توسعه روابط اقتصادی، حمل و نقل و مردم با مردم است که به کل منطقه قفقاز و خزر کمک می‌کند تا پیشرفت کند.»

بایدن همچنین خاطرنشان کرد که ایالات متحده، جمهوری آذربایجان را تشویق می‌کند تا گام‌های «معنادار» به سوی حکومت دموکراتیک بردارد.

بایدن در این نامه گفت: «ما همچنان آذربایجان را تشویق می‌کنیم تا گام های معناداری به سمت حکومت دموکراتیک و اصلاحاتی بردارد که از حقوق بشر و آزادی‌های اساسی همه آذربایجانی‌ها محافظت می‌کند.»

رئیس جمهور جمهوری آذربایجان در روزهای گذشته حین دیدار با رئیس جمهور لیتوانی در شهر «باکو» بار دیگر به آمادگی برای توافق صلح با ارمنستان و خاتمه خصومت‌ها تاکید کرد.

این در حالی است که یک دیپلمات وزارت خارجه روسیه نیز از تلاش برای عادی سازی روابط بین باکو و ایروان خبر داد.

«آلکسی زایتسف» از دیپلمات‌های وزارت امور خارجه روسیه در نشست خبری گفت: «روسیه متعهد به عادی سازی روابط بین آذربایجان و ارمنستان است.»

وی گفت: «ما متعهد به پیشبرد فعالانه عادی سازی روابط بین ارمنستان و آذربایجان، عمدتاً از طریق اجرای بیانیه‌های سه جانبه ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ و همچنین از طریق امضای توافقنامه صلح بین ایروان و باکو هستیم.»

جنگ بر سر منطقه قره باغ کوهستانی در نهم نوامبر ۲۰۲۰ (۱۹ آبان ۱۳۹۹) با توافق آتش‌بس با امضای «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان، رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان و «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه پایان یافت و روسیه به عنوان میانجی این توافق نقش‌آفرینی کرد. با این حال، این دو کشور کماکان در نقاط مرزی باهم مشکل دارند و طرفین اغلب همدیگر را به نقض آتش بس متهم می‌کنند.

این دو کشور با وجود تمام تلاش‌‌های صورت گرفته برای صلح واقعی کماکان تنش‌های ارضی داردند و دو طرف اغلب همدیگر را به تیراندازی به مواضع مرزی هم متهم می‌کنند./آمریکا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر