طلسم یک دهه‌ای تجهیز موزه تاریخی قائمشهر شکسته شد


طلسم یک دهه‌ای تجهیز موزه تاریخی قائمشهر شکسته شد

ساری – ایرنا – عملیات اجرایی مرمت، تجهیز و راه‌انداری موزه تاریخی قائمشهر امروز شنبه همزمان با هفته موزه و میراث فرهنگی آغاز و زنجیر طلسم یک دهه‌ای که بر پای این پروژه بسته شده بود ، باز شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، موزه تاریخی قائمشهر از سال ۹۰ با تفاهمنامه ای که میان شهرداری این شهر و میراث فرهنگی به امضاء رسید ، قرار بود در ساختمان قدیمی و تخلیه شده شهرداری راه اندازی شود ، ولی تعلل ناشی از نبود اعتبارات مورد نیاز سبب شد تا در یک مرحله شهرداری بخشی از فعالیت هایش را به این ساختمان دارای شماره ثبت ملی باز گرداند.

ساختمان قدیمی شهرداری قائمشهر که مردم شهر آن را با نام « عمارت شهرداری » می شناسند ، سال ۱۳۰۵ ساخته شد و در سال ۱۳۵۶ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید. این ساختمان که سبک معماری دوره پهلوی را دارد با تصمیم اعضای شورای وقت شهر قائمشهر در سال ۱۳۹۰ به میراث فرهنگی جهت تبدیل به موزه تحویل و بارها از سوی مسئولان مرتبط استانی و شهرستانی افتتاح آن در تاریخ های مختلف وعده داده شده بود ، وعده هایی که در آخرین روز اردیبهشت ۱۴۰۱ با حضور سرپرست میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی مازندران کلید تحقق آن زده شد.

مهدی ایزدی در مراسم آغاز مرمت و تجهیز عمارت شهرداری قائمشهر برای تبدیل کردن به موزه تاریخی گفت : در نشست هایی که در گذشته با حضور اعضای شورا اسلامی شهر و فرماندار برگزار کردیم ، بنا شد تا موزه تاریخی در قائمشهر راه اندازی شود و به همین دلیل هم ساختمان قدیمی شهرداری برای این منظور انتخاب شد.

وی افزود : بخشی از مرمت این ساختمان قدیمی قبلا انجام شد و امسال هم برای تکمیل این روند شهرداری قائمشهر اعلام آمادگی کرد تا با کمک هم بتوانیم موزه تاریخی شهرستان را پس از تکمیل مرمت و تجهیز در دهه مبارک فجر به بهره برداری برسانیم.

ایزدی با اظهار این که میراث فرهنگی شرایط ویژه ای برای موزه تاریخی قائمشهر در نظر گرفته است ، توضیح داد : بیش از ۱۹ هزار قلم شی تاریخی در مخزن میراث فرهنگی مازندران وجود دارد که بخشی از آنها را که بیشترشان سکه است برای موزه قائمشهر در نظر گرفته ایم.

طلسم یک دهه‌ای تجهیز موزه تاریخی قائمشهر شکسته شد

تولد بزرگ‌ترین موزه تاریخی مازندران

مدیرکل میراث فرهنگی مازندران با اعلام این که موزه تاریخی قائمشهر از لحاظ فضایی بزرگ ترین موزه مازندران خواهد بود، گفت: برای موزه قائمشهر سه طبقه در نظر گرفته شده است ، اما موزه تاریخی که در بابل و آمل واقع شده از لحاظ فضایی وسعت کمتری دارند.

وی افزود : سال گذشته در سفر رییس جمهور به مازندران بخشی از اعتبارات را به موزه ها اختصاص دادیم و برای موزه تاریخی قائمشهر که به صورت مشارکتی بین اداره کل میراث و شهرداری است ، ۲ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته ایم.

ایزدی گفت : برای موزه قائمشهر دو بخش در نظر گرفته شده است که طبقه بالا موزه تخصصی باستان شناسی است و طبقه پایین هم موزه مردم شناسی و تاریخ خواهد بود.

شهردار قائمشهر هم در این مراسم با تشریح تاریخچه برنامه یک دهه ای تبدیل عمارت شهرداری به موزه ، گفت : با توجه به اینکه در سال ۹۲ هزینه ای از سوی میراث فرهنگی برای این فضا تقبل شد ، اما بنا به دلایلی به سرانجام نرسیده بود ، بنا بر این شورای دوره ششم بر آن شد تا از محل بودجه سال جاری شهرداری هزینه ای را برای مرمت، تجهیز و راه اندازی این موزه در نظر بگیرد.

کاظم علیپور با بیان اینکه اعتبار پیش بینی شده برای مرمت ، تجهیز و راه اندازی این موزه پنج میلیارد تومان خواهد بود ، افزود : شهرداری این آمادگی را دارد تا با توجه به افزایش هزینه ها در سال جاری تا ۱۰ میلیارد تومان هم برای به بهره برداری رسیدن این موزه هزینه کند.

وی با اعلام اینکه این ساختمان در سه طبقه است که برای طبقه اول و همکف موزه پیش بینی شده است، گفت: فضای زیرزمین آن هم برای کافه و رستوران در نظر گرفته شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مازندران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نامه به دوست صمیمی ؛ 7 نمونه متن نامه به دوست ،جدید و محبت آمیز