سازمان توسعه تجارت برگزاری سه میز صادراتی را به خراسان رضوی تفویض کرد


سازمان توسعه تجارت برگزاری سه میز صادراتی را به خراسان رضوی تفویض کرد

مشهد-ایرنا- سرپرست دفتر مطالعات و پژوهش‌های اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: در راستای تفویض اختیار برگزاری میزهای صادراتی به استانها از سوی سازمان توسعه تجارت، برگزاری چهار میز تخصصی صادراتی تخم مرغ، گیاهان دارویی، پسته، کمپوت و کنسرو به این استان تفویض شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شهرام عیدی زاده روز شنبه در نشست کمیسیون کشاورزی و آب اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی افزود: میزهای تفویض اختیار شده سازمان توسعه تجارت به استان‌ها، ظرفیتی مطلوب جهت ارائه نظرات گوناگون این بخش است، که نحوه تفویض اختیار این میزها به اتاقهای بازرگانی استانها براساس ظرفیت و مزیت نسبی تولید محصولات در این زمینه است، به عنوان مثال ۶۵ درصد از کشت گیاهان دارویی کشور در خراسان‌رضوی انجام می‌شود.

وی بیان کرد: هر محصول کشاورزی با توجه به مزیت‌هایی که در هر استان دارد، تفویض و تقسیم‌بندی شده‌ است. به عنوان مثال، تخم مرغ برای خراسان‌ رضوی، طیور برای گلستان و خوراک دام و آبزیان برای تهران درنظر گرفته شده است. همچنین این تقسیم بندی برای محصولاتی همچون تره‌بار و خشکبار نیز اعمال شده است.

وی افزود: خراسان‌رضوی طی دو سال آینده رتبه اول تولید پسته در کشور را به دست خواهد آورد که این جایگاه در حال حاضر متعلق به استان کرمان است، لذا سازمان توسعه تجارت طی دستورالعملی نحوه و ساختار برگزاری میزهای تخصصی را به اتاقهای استانها اعلام و از این پس با جدیت تمام این موضوع پیگیری خواهد کرد.

رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این نشست به توضیح تفویض میزهای صادراتی محصولات کشاورزی پرداخت و گفت: سازمان توسعه تجارت طی سال‌های اخیر نسبت به تفویض میزهای توسعه صادرات محصولات کشاورزی و صنایع و صادرات اقلام مختلف، بر اساس ظرفیتی که هر استان داشت، اقداماتی را انجام می‌داد، میز محصولاتی همچون زعفران، چرم و محصولات کنسروی از جمله مواردی است که از گذشته تاکنون به استان ما تخصیص داده شده است.

محمدعلی امیرفخریان افزود: به منظور استفاده بیشتر از نظرات تشکل‌های خصوصی و محوریت کار، بهره‌وری کافی از ظرفیت‌های موجود در استان در راستای توسعه تجارت و رفع مشکلات، تفویضِ میزهای توسعه صادرات محصولات کشاورزی به کمیسیون‌های کشاورزی اتاق‌های بازرگانی کشور داده شد تا روند انجام این فرایند با محوریت اتاق‌های بازرگانی انجام گیرد.

وی از تجزیه و تحلیل وضعیت صادرات به عنوان یکی از اهداف تعریف شده میزهای توسعه صادرات کشاورزی نام برد و گفت: هدف سازمان توسعه تجارت ایران و سازمان صمت، عارضه یابی و تدوین استراتژی صادراتی در گروه‌های کالایی مختلف است؛ این اتفاق باید به صورت مداوم رصد و عارضه یابی شود.

امیرفخریان افزود: اهداف کمی توسعه صادرات نیز از دیگر مواردی است که حین ارائه تفویض میزها در نظر گرفته می‌شود، همچنین بحث‌های زیرساختی همچون تولید، صادرات، بسته بندی و نگهداری نیز از جمله مباحث حائز اهمیت است، قیمت‌گذاری، سیاست‌های حمایتی و مشوق‌ها، برندسازی و سایر مواردی که دولت خواهد داشت نیز از دیگر مواردی است که باید مدنظر باشد.

رییس کمیسیون کشاورزی و آب اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: خوشبختانه توزیع تخصصی میزهای محصولات کشاورزی و تقسیم مسئولیت‌ها از جانب دولت آغاز شده و این امر کمک چشم‌گیری به مسئولیت‌پذیری هر تشکل در تعامل با محصول انتخاب شده، خواهد داشت.

علی شریعتی مقدم افزود: با این روش، پیش‌بینی درخصوص آینده یک محصول، مطالبه‌گری لازم، رفع چالش‌ها و موانع موجود در مسیرِ تهیه و تکمیل محصول در حوزه تولید و بازار به نحو احسن صورت خواهد گرفت.

شریعتی مقدم با اشاره به پتانسیل مطلوب خراسان‌رضوی در تولید و توسعه کشت گیاهان دارویی اظهار داشت، خوشبختانه ظرفیت‌های لازم نیز در این حوزه به استان تخصیص داده شده است‌. پس از شیوع ویروس کرونا، توجه به گیاهان دارویی و محصولات کشاورزی گسترش یافت و این مهم در تجارت بین‌المللی نیز اولویت یافته است.

رئیس کمیسیون کشاورزی و آب اتاق بازرگانی خراسان‌ رضوی گفت: این کمیسیون تمام تلاش خود را درجهت پررنگ تر کردن نقش تولیدکننده در چرخه اقتصاد به کار بسته است؛ چرا که نقش کم‌رنگ تولیدکننده موجب عدم تعادل اقتصادی می‌شود.

شریعتی مقدم، پذیرش فروش توافقی ارز صادرکنندگان محصولات کشاورزی در تالار دوم را یکی از اقدامات مطلوب سازمان توسعه تجارت خواند و گفت: هرچند این امر بعضا با موانع و مشکلاتی جدی‌ مواجه می‌شود؛ اما از علمکردهای مفید این سازمان به شمار می‌رود.

رونق اقتصاد استان در گرو صادرات مازاد تولیدات دام و طیور

مهدی هدایتی، نماینده اداره توسعه تجارت سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: متاسفانه کمبود تولید صادراتی در بخش دام و طیور موجب زیان‌های متعددی خواهد شد، این درحالی است که خراسان‌ رضوی مازاد نیاز خود تولید می‌کند و اگر این تولیدات سمت و سوی صادراتی بودن داشته باشند هم موجب رونق چرخه اقتصاد استان شده و هم باعث تحول در کیفیت محصولات می‌شود.

فهیمی، قائم مقام معاونت تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌رضوی نیز در این نشست گفت: این استان در تولیدات دامی رتبه دوم کشور را دارد، تولید و توزیع گوشت قرمز در خراسان رضوی ۷۲.۹ هزار تن است که معادل ۸.۱ درصد از سهم کل کشور است.

وی اظهار داشت: میزان تولید و توزیع شیر خام در خراسان رضوی نیز حدود ۹۰۱ هزار تن است که این رقم در مقایسه با آمار کشوری ۸.۱۶ درصد است، ۱۹۹ هزار تن گوشت طیور نیز در خراسان‌رضوی وجود دارد، که در مقایسه با آمار کشوری ۷.۴ درصد از کل کشور است، میزان تولید تخم‌مرغ نیز به میزان ۱۳۵ هزار تن در استان است که در مقایسه با میزان کل کشوری معادل ۱۱.۷۷ درصد است.

حمیدرضا رضوی خبیر، مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی نیز در این نشست گفت: نگاه سازمان توسعه تجارت صرفا نباید مبتنی بر صادرات باشد بلکه باید نگاهی متعادل باشد و مبحث واردات را نیز در نظر بگیرد، همچنین، معیار تفویض میزهای محصولات کشاورزی تا حدودی مبهم به نظر می‌رسد و در این زمینه بهتر است روشنگری صورت گیرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم| رقص و آواز دختران در تلویزیون؛ صدا و سیما تابوشکنی کرد!