طرح ساماندهی مربیان فنی و حرفه‌ای در کشور آغاز شد


طرح ساماندهی مربیان فنی و حرفه‌ای در کشور آغاز شد

تهران- ایرنا- رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور از آغاز طرح ساماندهی مربیان در جهت هویت بخشی و افزایش سطح توانمندی خبر داد.

به گزارش ایرنا، «غلامحسین حسینی‌نیا» روز شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مربیان به عنوان یکی از ارکان اصلی آموزش، پشتیبان و مجری آموزش‌های مهارتی هستند که در راستای توانمندسازی مخاطبان نقش کلیدی را ایفا می کنند.

وی افزود: در این طرح، ضمن شناسایی و هویت‌بخشی به همه مربیان، استادکاران و علاقمندان به حرفه مربیگری مربیان آموزش های مهارتی سطح بندی و رتبه بندی می شوند بر این اساس تعیین سطوح مختلف آموزشی برای مربیان به نحوی است که هر مربی متناسب با توانمندی‌های تخصصی، حرفه‌ای و شایستگی‌های فردی و اجتماعی می‌تواند در یکی از سطوح (مربی پایه، مربی سطح ۳، ارشد مربی و استاد مربی) قرار گیرد.

معاون وزیر کار، ادامه داد: مبنای سطح‌بندی بر اساس سند حرفه مصوب سازمان فنی و حرفه ای است در این سند طبقه‌بندی استانداردهای آموزشی سازمان به ترتیب بر اساس خوشه، گروه، حرفه، شغل و شایستگی صورت گرفته است. پس از سطح بندی به هر مربی کد شناسایی(ID) اختصاص داده می شود. کدکاربری است که بصورت الکترونیکی و یا کاغذی توسط مرکز تربیت مربی و پژوهش های فنی و حرفه ای به منظور شناسایی، سطح‌بندی، بهره‌مندی از خدمات و مزایای مدنظر جهت مربیان در چهار سطح تعیین شده صادر می شود.

ایجاد بانک اطلاعاتی مربیان

وی از ایجاد بانک اطلاعاتی ویژه مربیان خبر داد و گفت: دارندگان این کد می‌توانند در صورت نیاز در همه واحدهای آموزشی وابسته به سازمان(دولتی و غیردولتی) بر اساس قوانین و مقررات بکارگیری شوند..با صدور کد شناسایی مربیان (ID) برای آنان، بانک اطلاعاتی منسجم و یکپارچه‌ای را برای درج مشخصات فردی و قابلیت‌های حرفه‌ای مربیان ایجاد کند تا مجریان آموزش و بنگاه‌های اقتصادی، صنایع و صنوف بتوانند از این اطلاعات برای اجرای مطلوب دوره‌های آموزش مهارتی بهره‌برداری کنند.

حسسنی نیا اضافه کرد: این طرح شامل کلیه مربیان با وضعیت استخدامی رسمی، پیمانی، حق‌التدریس، تابع قانون کار، قراردادی، درون و برون سازمانی و مربیان فعال در آموزشگاه‌های آزاد، استادکاران و کارشناسان و صاحبنظران صنایع و صنوف(مشاغل آزاد) که تمایل دارند صلاحیت‌های آنها برای مربیگری سنجیده شده و کد شناسایی مربی(ID) را دریافت کنند.

وی خاطر نشان کرد: ثبت نام از طریق سامانه سام به آدرس https://itcsam.ir/home/branch/۱ که توسط مرکز تربیت مربی و پژوهش های آموزش فنی و حرفه ای طراحی شده است، انجام می پذیرد.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با بیان اینکه ظرفیت ساماندهی ۱۰۰ هزار مربی را داریم گفت: به این مربی ها در رشته های مختلف به خصوص دانش بنیان آموزش ارائه خواهیم کرد.

وی ابراز داشت: اکنون پنج هزار مربی استخدامی در آموزش فنی و حرفه ای کشور و ۲۰ هزار مربی در بخش خصوصی و آموزشگاه های آزاد داریم.

حسینی نیا از وجود ۶ هزار و ۶۰۰ استاندارد آموزشی خبر داد و گفت: در دنیا ۹ هزار و ۵۰۰ استاندارد آموزشی داریم که در کشورمان نیز سه هزار استاندارد را با همکاری کارشناسان صنعت، اصناف و صنایع به زودی تدوین و ارائه خواهیم کرد.

وی گفت: در یک هفته گذشته ۲۱۳ استاندارد را در استان های مختلف رونمایی کرده ایم تا به ارتقای آموزش و آینده مشاغل کمک کند.

طرح مهارت آموزش در محیط کار واقعی

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با اشاره به طرح مهارت آموزش در محیط کار واقعی گفت: ۶۴۰ مرکز آموزش فنی و حرفه ای دولتی در پنج هزار و ۴۰۰ کارگاه، آموزش های مهارتی را به متقاضیان ارائه می کنند.

وی بیان داشت: چهار میلیون واحد صنفی در سراسر کشور داریم که یک میلیون ۴۰۰ هزار واحد قابلیت ورود به عرصه آموزش های فنی و حرفه ای را دارند که باید از ظرفیت این واحدها برای تربیت نیروهای ماهر بهره برد.

معاون وزیر کار از رشد تعداد مراکز جوار کارگاهی خبر داد و گفت: پیش از دولت سیزدهم در کشور ۵۴۷ مرکز جوار کارگاهی وجود داشت که در هشت ماه دولت این آمار به یک هزار و ۵۲۷ مرکز رسید.

وی ابراز داشت: به کارفرماها و کارگاه هایی که در طرح مهارت آموزش در محیط کار واقعی مشارکت کنند و اقدام به تربیت نیروی ماهر کنند خدمات ارائه می شود و معاف از پاسخگویی به تامین اجتماعی می شوند.

به گفته رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور ، بر اساس آمارها ۸۰ درصد افرادی که در محیط کار واقعی، آموزش های فنی و حرفه ای را فرا می گیرند جذب بازار کار می شوند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا