کتاب از نان شب واجب‌تر است


کتاب از نان شب واجب‌تر است

تهران- ایرنا- بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب معتقدند هرچقدر هم که از لحاظ معیشتی در تنگنا باشند نمی‌توان کتاب را از سبد خانوار حذف کرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، برخی معتقدند، با توجه به مشکلات معیشتی موجود، برگزاری نمایشگاه کتاب در اولویت نبود زیرا مردم این روزها به اجبار کتاب را از فهرست مایحتاج خود خط زده‌اند. اما بازدیدکنندگان پرشمار سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران چنین اعتقادی ندارند.

یکی از این بازدیدکنندگان در گفت‌وگو با ایرنا گفت: خریدن کتاب هزینه زیادی ندارد؛ با نخریدن و نخواندن کتاب هزینه بیشتری پرداخت خواهیم کرد.

دیگری گفت: وقتی مشکلات اقتصادی بیشتر می‌شود، آدم ناگزیر باید به جایی پناه ببرد، حال چه بهتر که بتوانیم به کتاب پناه ببریم.

حاضرم یک پیراهن کمتر بخرم، در عوض یک کتاب بخوانم و رشد علمی داشته باشم

وی افزود: بعد از دو سال وقفه، برگزاری نمایشگاه کتاب ضرورت داشت. بی صبرانه منتظر برگزاری نمایشگاه بودیم تا با کتابهای جدید آشنا شویم. وضع اقتصادی اصلا ارتباطی به این

قضیه ندارد. بیرون از نمایشگاه یک ساندویچ شاید بالای ۵۰ هزار تومان قیمت داشته باشد اما کتاب هایی که در بخش ناشران عمومی دیدم، بین ۵۰ تا ۷۰ هزار تومن یا حداکثر ۱۰۰ هزار تومن قیمت‌گذاری شده بودند.

کتاب از نان شب واجب‌تر است

به گفته یکی دیگر از بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب، همانطور که بدن ما به غذا و آب نیاز دارد، کتاب هم غذای روح است و باید به آن برسیم. اگر به غذای روحمان اهمیت ندهیم در جامعه، در خانواده و هرجایی که باید نقشی را ایفا کنیم، با مشکلات خیلی جدی روبه‌رو می‌شویم.

یک دانشجوی رشته روانشناسی که همراه خانواده به نمایشگاه آمده بود نیز با بیان این که کتاب خواندن را خیلی دوست دارم، گفت: حاضرم یک پیراهن کمتر بخرم، در عوض یک کتاب بخوانم و رشد علمی داشته باشم.

کتاب خواندن بسته کاملی است که هم غذای روح ما را تامین می‌کند هم باعث می‌شود در زندگی از لحاظ اقتصادی، فرهنگی یا عاطفی رشد کنیم

یک بانوی بازدیدکننده خاطرنشان کرد: جزو کسانی هستم که عاشق کتاب خواندن اند. ظرف‌های ویترینم قیمتشان خیلی پایین‌تر از کتاب هایی است که دارم و واقعا خوشحالم که در این مسیر هستم.

دیگری گفت: منکر مشکلات اقتصادی نیستم اما کسانی که وضع اقتصادی را برای نخریدن کتاب بهانه می‌کنند، تحت هر شرایطی حتی اگر از لحاظ اقتصادی در بهترین وضع باشند هم در این محافل شرکت نمی‌کنند و کتاب نمی‌خوانند. به نظر من این بهانه آدم‌های کتاب نخوان است!

یکی دیگر از بازدیدکنندگان نیز با تاکید بر این که کتاب غذای روح است، گفت: خیلی از مشکلات اقتصادی که داریم به خاطر نداشتن فکر، ایدئولوژی و نگرش است. کتاب خواندن بسته کاملی است که هم غذای روح ما را تامین می‌کند هم باعث می‌شود در زندگی از لحاظ اقتصادی، فرهنگی یا عاطفی رشد کنیم.

وی افزود: این روزها همه ما با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنیم. بعضی‌ها معتقدند حیف است پولمان را خرج کتاب کنیم اما کسی که برای غذای روحش هزینه می‌کند قاعدتا در زندگی و در مسائل اقتصادی هم بهتر می‌تواند عمل کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بایدن: ایران به‌دنبال محو اسرائیل است