اختلالی که آلودگی هوا در این عضو حیاتی ایجاد می‌کند


اختلالی که آلودگی هوا در این عضو  حیاتی ایجاد می‌کند

یافته های تحقیقات اخیر نشان می دهد که آریتمی های قلبی تهدید کننده زندگی در روزهای با هوای بسیار آلوده شایع تر است.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر آلسیا زانی (Alessia Zanni) پژوهشگر این مطالعه در بیمارستان مگیور (Maggiore) در بولونیای ایتالیا گفت: مطالعه ما نشان می دهد که افرادی که در معرض خطر بالای آریتمی بطنی هستند، مانند کسانی که دفیبریلاتور کاشت شده در قلب دارند، باید سطوح آلودگی روزانه را بررسی کنند. زمانی که غلظت آلاینده ها به ترتیب بیش از ۳۵ میکروگرم بر متر مکعب و ۵۰ میکروگرم بر متر مکعب باشد، بهتر است این افراد تا حد امکان در داخل خانه مانده و از ماسک N95 در خارج، به ویژه در مناطق با ترافیک سنگین استفاده کنند.

طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، آلودگی هوا هر سال حدود ۴.۲ میلیون نفر را می کشد. تقریباً از هر پنج مرگ ناشی از بیماری های قلبی عروقی، یک مورد به دلیل هوای کثیف است که چهارمین عامل خطر مرگ و میر پس از فشار خون بالا و مصرف دخانیات و رژیم غذایی نامناسب است.

این مطالعه رابطه بین آلودگی هوا و آریتمی های بطنی را در شهر پیاچنزا در شمال ایتالیا بررسی کرد. آژانس محیط زیست اروپا این شهر را ۳۰۷ شهر بد آب و هوا از بین ۳۲۳ شهر و با میانگین سالانه غلظت PM2.5 در سال های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰، با رقم ۲۰.۸ میکروگرم آلاینده بر مترمکعب اعلام کرد.

دکتر زانی خاطرنشان کرد: ما مشاهده کرده بودیم که مراجعات به اورژانس برای آریتمی در بیماران دارای دفیبریلاتور کاشتنی قلبی در روزهایی که آلودگی هوا زیاد است، بیشتر می ‌شود. بنابراین تصمیم گرفتیم غلظت آلاینده‌های هوا را در روزهایی که بیماران آریتمی داشتند با سطوح آلودگی در روزهای بدون آریتمی مقایسه کنیم.

این مطالعه شامل ۱۴۶ بیمار بود که بین ژانویه ۲۰۱۳ تا دسامبر ۲۰۱۷ دفیبریلاتور کاشتنی قلبی دریافت کرده بودند. از این تعداد، ۹۳ بیمار به دلیل نارسایی قلبی پس از حمله قلبی دفیبریلاتور کاشتنی قلبی دریافت کردند در حالی که ۵۳ بیمار یک بیماری قلبی ژنتیکی یا التهابی داشتند. بیش از نیمی از بیماران یعنی ۷۹ نفر هرگز آریتمی بطنی را تجربه نکرده و ۶۷ بیمار قبلاً آریتمی بطنی داشتند.

در مجموع ۴۴۰ آریتمی بطنی در طول دوره مطالعه ثبت شد که ۳۲۲ مورد با ضربان ‌گذاری و ۱۱۸ مورد با شوک درمان شدند. محققان ارتباط قابل توجهی بین سطوح PM2.5 و آریتمی های بطنی درمان شده با شوک پیدا کردند که مربوط به افزایش ۱.۵ درصدی خطر برای افزایش ۱ میکروگرم بر متر مکعب در آلودگی است.

دکتر زانی در ادامه گفت: ریزگردها ممکن است باعث التهاب حاد عضله قلب شوند که می تواند به عنوان محرک برای آریتمی قلبی عمل کند. از آنجایی که این ذرات سمی از نیروگاه ها، صنایع و خودروها ساطع می شوند، علاوه بر اقداماتی که افراد می توانند برای محافظت از خود انجام دهند، به محیط های سبز برای محافظت از سلامت نیاز است.

وی در پایان گفت: این داده ها تأیید می کند که آلودگی محیط زیست نه تنها یک وضعیت اضطراری آب و هوایی بلکه یک مشکل بهداشت عمومی است. این مطالعه نشان می دهد که بقای بیماران مبتلا به بیماری قلبی نه تنها تحت تأثیر درمان های دارویی و پیشرفت های قلب و عروق است، بلکه تحت تأثیر هوایی است که آنها تنفس می کنند نیز هست. این نبرد را می توان با اتحاد بین انجمن های علمی و سیاستمداران به صورت مفید پیش برد تا نه تنها از محیط زیست بلکه از سلامت جمعیت انسانی محافظت کند.

منبع: سیناپرس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انفجار حین مهار آتش در مغازه نقاشی خودرو در رشت