فاجعه خروج ارز دارو از کشور


فاجعه خروج ارز دارو از کشور

مواد اولیه ‎ای که می توانست نیاز 5 سال کشور را رفع کند ولی به اندازه کمتر از یک سال ماده اولیه از آن ماده وارد کشور شد ولی به اندازه 5 سال آن ماده اولیه، ارز ترجیحی از کشور خارج شد.

رییس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه اتفاق صنعت خودرو نباید در دارو تکرار شود، گفت: اگر از امروز ارز ترجیحی نباشد دیگر کسی با سازمان غذا و دارو کاری ندارد چون چیزی نیست که ببرند؛ فقط یک رقابت برای ایجاد انحصار در بازار می‌ماند که بتوانند پروانه بیشتری دریافت کنند.

به گزارش ایرنا؛ بخشی از سخنان رئیس سازمان غذا و دارو در خصوص ارز دارو به این شرح است:

- در دولت قبل سرمایه‎ای که باید تبدیل به مواد اولیه دارو یا حتی اصلاح صنعت دارو و زیرساخت‎های آن میشد، کاملا از کشور خارج شد.
- مواد اولیه ‎ای که می توانست نیاز ۵ سال کشور را رفع کند ولی به اندازه کمتر از یک سال ماده اولیه از آن ماده وارد کشور شد ولی به اندازه ۵ سال آن ماده اولیه، ارز ترجیحی از کشور خارج شد.
- هر واحد ارز دارویی که با ارز ترجیحی در کشور ساخته می‎شود در خارج از مرز کشور ۵ تا ۶ برابر است و این باعث می‎شود که دارو به همین سرعت از کشور خارج شود.
- نزدیک ۱۰۰ میلیون دلار در یک فقره سوء استفاده، بیش‎نمایی و فاکتورسازی شده است.
- در سال ۱۴۰۰ نیروهای ما در سازمان غذا و دارو در بررسی پیش فاکتورها توانستند از گرانفروشی ۳ هزار میلیارد تومان دارو جلوگیری کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی