اختلاف قیمت باعث افزایش قاچاق سوخت در خراسان جنوبی شد


اختلاف قیمت باعث افزایش قاچاق سوخت در خراسان جنوبی شد

بیرجند - ایرنا - دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان جنوبی گفت: علت افزایش قاچاق سوخت در سال جاری اختلاف قیمت شدید فرآورده‌های نفتی در داخل استان با کشورهای همسایه است.

هادی یوسفی‌پور روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۴۶۵ هزار لیتر سوخت قاچاق در استان خراسان جنوبی کشف شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۵۲ درصد افزایش داشته است.

وی بیان کرد: سال گذشته بیش از ۸۵۰ هزار لیتر انواع فرآورده‌های نفتی کشف شد که نسبت به سال قبل‌تر، ۶۹ درصد رشد داشت.

دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان جنوبی درباره علل افزایش قاچاق سوخت گفت: مهمترین دلیل افزایش چشمگیر قاچاق سوخت در سال جاری اختلاف شدید قیمت فرآورده‌های نفتی در داخل و خارج از کشور به‌ویژه در کشورهای افغانستان و پاکستان است که موجب شده میزان قاچاق در مناطق مرزی به‌شدت افزایش یابد.

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی کریدور و مسیر حمل سوخت قاچاق است اضافه کرد: فاصله قیمت بنزین حتی نرخ آزاد آن با کشورهای همجوار زیاد است و فعل قاچاق سوخت برای قاچاقچی مقرون به‌صرفه شده است.

یوسفی‌پور گفت: بیشترین قاچاق سوخت به عبارت دیگر قاچاق کلان در این زمینه از حوزه استان‌های همجوار اتفاق می‌افتد و سوخت قاچاق تنها از محورهای استان عبور داده می‌شود.

وی با اشاره به افزایش مصرف سوخت در شهرستان مرزی نهبندان از جمله نفت سفید و بنزین در سال جاری اظهار داشت: ابطال کالابرگ‌های نفت سفید خانوارهایی که در نهبندان منازل آنان گازکشی شده در سال جاری انجام می‌شود همچنین عملیات گازرسانی به گلخانه‌های این شهرستان در سال جاری انجام خواهد شد و نیازی به تحویل نفت سفید به این واحدها نیست.

دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان جنوبی افزود: قاچاق سوخت را از مرزهای خراسان جنوبی نداریم و تنها فرآورده‌های سوختی از مسیرهای استان عبور داده و به استان سیستان و بلوچستان برای قاچاق حمل می‌شود.

استان خراسان جنوبی به طول ۳۳۱ کیلومتر در چهار شهرستان نهبندان، سربیشه، درمیان و زیرکوه با کشور افغانستان مرز مشترک دارد و با استان سیستان و بلوچستان همجوار است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دل بریدم از این جماعت به کنج خلوت نشسته ام احمد حسینی