افزایش قیمت در هیچ یک از کالاهای فاقد شمولیت ارز ترجیحی مجاز نیست


افزایش قیمت در هیچ یک از کالاهای فاقد شمولیت ارز ترجیحی مجاز نیست

مشهد- ایرنا- معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: قیمت کالاهایی که پیش از اجرای طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه ها، هیچ سهمی از ارز ترجیحی نداشتند نباید افزایش پیدا کند.

ابوالفضل چمندی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این توقع به حق مردم از دولت است که کالاهای مزبور افزایش قیمت نداشته باشند از این رو بازار در این زمینه به شدت کنترل می شود.

وی با اشاره به اعلام قیمتهای جدید کالاهایی مانند روغن، مرغ، تخم مرغ و لبنیات ادامه داد: در تولید برخی کالاها درصدی از کالاهای مزبور که ارز ترجیحی آنها اصلاح شده نقش دارد و به طور طبیعی در تولید بخش اعظمی از این کالاها از ارز ترجیحی استفاده نمی شده از این رو نمی تواند چندین برابر افزایش قیمت داشته باشد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: به عنوان مثال در کالایی پنج یا ۱۰ درصد از روغن استفاده شده است اما با تغییر قیمت روغن قرار نیست که تولیدکننده کالای خود را چندین برابر افزایش قیمت دهد.

چمندی افزود: با این حال تولیدکنندگانی که احتمال می دهند در این زمینه حقی از آنها اجحاف می شود باید درخواست خود مبنی بر افزایش قیمت کالایشان را به سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کنند و بدون هماهنگی و دریافت مجوز حق هیچ افزایش قیمتی ندارند.

وی با تاکید بر عادلانه بودن توزیع یارانه ها اضافه کرد: دولت ما به التفاوت قیمت در اقلام اساسی را در اصلاح یارانه ها محاسبه کرده و طبق نظر کارشناسان ۳۰ تا ۳۵ درصد بیشتر از افزایش قیمتهایی که اتفاق افتاده به مردم یارانه پرداخت کرده است.

معاون استاندار خراسان رضوی گفت: برخی به ما انتقاد می کنند که اقتصاد را دستوری کنترل می کنیم در حالی که به هیچ وجه این گونه نبوده و هر آنچه انجام شده در حمایت از مردم و برخورد با اخلالگران اقتصادی که منابع مالی زیادی دارند و برخی شبکه های اجتماعی را در اختیار گرفته و کلونی های جدی و محکمی در فضای مجازی ایجاد کرده اند بوده است.

چمندی افزود: اقتصاد، کاملا تعادلی مدیریت می شود و نظام عرضه و تقاضا نیز به همین نحو است از این رو با اخلالگران اقتصادی که به معیشت مردم صدمه می زنند برخورد می کنیم.

وی ادامه داد: همه دهکهای جامعه نیز به جز دهک دهم مشمول دریافت یارانه نقدی دولت شده اند و این ۹ دهک تقریبا ۸۰ درصد از جمعیت کشور را تشکیل می دهند.

معاون استاندار خراسان رضوی با تاکید دولت مبنی بر حمایت از بخش تولید گفت: دولت یک طراحی ویژه برای حمایت از تولیدکنندگانی که تاکنون ارز ترجیحی دریافت می کردند نیز اعمال کرده به طوری که یک خط ۲۰ هزار میلیارد تومانی در نظر گرفته و به واردکنندگان نیز اجازه داده است تا در صورت تمایل، کالاها را با ارز آزاد وارد کشور کنند که این مهم به تامین سرمایه در گردش تولیدکنندگان کمک شایانی می کند.

چمندی افزود: برای تامین سرمایه در گردش دامداران خط اعتباری ویژه ای از طریق بانک کشاورزی پیش بینی و به استانها نیز ابلاغ شده است و به منظور جلوگیری از قاچاق نهاده دامی نیز، این محصول در سامانه بازارگاه عرضه می شود.

وی اضافه کرد: برای حمایت از تولیدکنندگان، هم تضامین برای دریافت تسهیلات بانکی تسهیل شده و هم سهم درصدی از وثایق در این تسهیلات کاهش یافته و هم یارانه به تولیدکنندگان متقاضی تسهیلات اختصاص یافته و اینها امتیازات ویژه ای است که دولت برای تولیدکنندگان در نظر گرفته است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا