رویداد «دامغان نامی گمشده در هزاره‌های تاریخ» به کار خود پایان داد


رویداد «دامغان نامی گمشده در هزاره‌های تاریخ» به کار خود پایان داد

سمنان-ایرنا- رویداد «دامغان، نامی گمشده در هزاره‌های تاریخ» پس از 2 روز نشست‌ و بهره‌مندی از سخنان صاحب‌نظران در حوزه های مختلف به کار خود پایان داد.

به‌ گزارش خبرنگار ایرنا، رویداد "دامغان، نامی گمشده در هزاره‌های تاریخ"" با هدف آگاهی بخشی به جامعه هدف طی ۲ روز از روز جمعه ۳۰ اردیبهشت ماه آغاز و شامگاه شنبه ۳۱ اردیبهشت به پایان رسید.

۱۲ نفر از بین صاحب‌نظران کشوری حوزه‌های باستان‌شناسی، تاریخ، معماری و مرمت، پژوهش هنر، اسطوره‌شناسی و میراث‌فرهنگی در این رویداد سخنرانی کردند.

کوروش روستایی رییس پژوهشکده باستان شناسی میراث فرهنگی کشور در زمینه تاریخچه کاوش های تپه‌حصار و پژوهش‌های جدید در شهر قومس، حامد وحدتی نسب مدیر گروه باستان شناسی درخصوص جوامع انسانی کهن دامغان و حامد کاظمی استادیار دانشگاه ورشو لهستان در زمینه شهر دامغان در منابع اسلامی، در این رویداد پژوهشی سخنرانی کردند.

آناهیتا شاهرخی، شادی گنجی، شمیم ولیان، جواد آقاجانی، فرامرز پارسی، کاوه منصوری، مرتضی نیک فطرت، علیرضا علینقی و امیر منصوری، دیگر سخنرانان این رویداد بودند.

ضرورت طراحی اِلِمان و میادین شهری مرتبط با تاریخ دامغان

دبیر اجرایی رویداد در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: این رویداد بزرگ برای معرفی دامغان و ظرفیت حمایتگر این شهر توسط خانه تسنیم و اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دامغان برگزار شد که بدون شک بسترساز پژوهش است و استادان علاقه‌مند به حوزه دامغان می‌توانند با بهره‌گیری از این رویداد، در این زمینه تسهیل گر باشند.

امیر نظام نصیری با بیان اینکه رویداد با تلاش ۴۵ روزه بسیاری از ارگان ها و دوستداران میراث فرهنگی شکل گرفته است، ادامه داد: مدیران شهری با شنیدن سخنان باستان شناسان اصول و تصمیم‌های خود در زمینه احیای بناهای تاریخی را به عنوان الزام مورد توجه قرار می‌دهند که به لطف خدا و ظرفیت بالای اساتید حاضر در همایش، شاهد بازخورد خوب در این حوزه بودیم.

وی اضافه کرد: چالش های هنرمندان در این رویداد مطرح شد که باید آشتی بین جامعه و هنرمندان رخ داده و ارتباط بین هنرمند و مردم برقرار شود.

نصیری خاطرنشان کرد: آجرکاری و طراحی المان های شهری یکی از موضوعات مهم است که در شهر دامغان به واسطه تاریخ کهن، باید مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: در اولین قدم یکی از هفت اثر زرین موزه ایران باستان، شاخ قوچ طلایی تپه حصار است که قدمت آن به عصر مفرغ می‌رسد و امید داریم با معرفی این ظرفیت و هویت تاریخی، از این آثار در مبلمان و طراحی میادین استفاده کنیم تا شهر دامغان همسو با تاریخ کهن خود حرکت کند و به دنیا معرفی شود.

دبیر همایش "دامغان، نامی گمشده در هزاره‌های تاریخ" گفت: برگزاری اینگونه رویدادها در معرفی هر چه بهتر و تلاش جهت ثبت جهانی آثار تاثیرگذار است و از سوی دیگر، رویداد حس تعلق می‌دهد که در کنار هم باشیم و با انگیزه فعالیت‌ها را دنبال کنیم.

به گزارش ایرنا، تجلیل و قدردانی از اسماعیل یغمایی و مراسم تعیین نام رسمی و رونمایی از شمایل طلایی شاخ قوچ تپه‌حصار از برنامه‌های اختتامیه این رویداد بود.

شهرستان دامغان با قدمت هفت هزار ساله، دارای ۲ هزار اثر تاریخی و فرهنگی است که از این تعداد ۴۰۰ اثر شناسایی و تاکنون ۱۳۱ اثر ثبت ملی شدند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سمنان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس زن فوق جذاب احمد مهران ‌فر + بیوگرافی و صفر تا صد خصوصی ترین ها